BPM-lek: Athlon wacht nog even af
”
Een aantal leasemaatschappijen heeft al voor de uitspraak van het Europese Hof berekend welke voordelen het heeft om auto’s op buitenlands kenteken in te zetten. Dat scheelt in de BPM (zie ook de berichten hierboven), maar door zaken als meer administratie en doordat de restwaarde kan afwijken (er zit immers ook minder rest-BPM in de auto) is het de vraag hoe groot het voordeel uiteindelijk is, aldus Blink. “Uiteindelijk gaat het om de totale exploitatiekosten. Mijn indruk is dat het alleen voordeel gaat opleveren voor duurdere auto’s.”
Theoretisch kunnen leasemaatschappijen op dit moment al auto’s op buitenlands kenteken inzetten. “Wij kunnen vandaag van start: we hebben vestigingen in Luxemburg en België”, zegt Blink. Maar het is de vraag of Athlon dat zal doen. “Je moet je klant een oplossing met continuïteit bieden. We kijken dus eerst wat Zalm gaat doen met de aangekondigde reparatiewetgeving.”