Rechter: bpm-tabel in strijd met EU-recht

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een handelaar in jonge gebruikte auto`s spande de rechtszaak aan. Hij had tien auto’s ingevoerd, onder meer een Porsche Cayenne S, Mercedes SLK 200 en een BMW 530D, en vond dat hij te veel rest-BPM moest betalen.

De rechter oordeelde dat er inderdaad te weinig rekening wordt gehouden met het feit dat sommige auto’s sneller in waarde dalen dan andere.

Wat de uitspraak van de Arnhemse rechter waard is, is onduidelijk. Nog niet zo gek lang geleden oordeelde het Gerechtshof Leeuwarden dat de gewraakte tabel níet in strijd is met het EU-recht, vertelt Arjan Wolkers, douanespecialist bij KPMG Meijburg. In feite gaat het om de vraag of de gebruikte tabel de werkelijkheid nauwkeurig genoeg benadert.

Volgens Wolkers wijst alles erop dat de afschrijvingstabel op termijn niet gehandhaafd kan worden. “Maar voor de korte termijn is de vraag: hoe reageert de douane?”

Ook volgens Jan Rolleman van accountantkantoor Huffelen & Meenink moet er waarschijnlijk een nieuwe tabel worden vastgesteld.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Rechter: bpm-tabel in strijd met EU-recht | Automotive Online

Rechter: bpm-tabel in strijd met EU-recht

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een handelaar in jonge gebruikte auto`s spande de rechtszaak aan. Hij had tien auto’s ingevoerd, onder meer een Porsche Cayenne S, Mercedes SLK 200 en een BMW 530D, en vond dat hij te veel rest-BPM moest betalen.

De rechter oordeelde dat er inderdaad te weinig rekening wordt gehouden met het feit dat sommige auto’s sneller in waarde dalen dan andere.

Wat de uitspraak van de Arnhemse rechter waard is, is onduidelijk. Nog niet zo gek lang geleden oordeelde het Gerechtshof Leeuwarden dat de gewraakte tabel níet in strijd is met het EU-recht, vertelt Arjan Wolkers, douanespecialist bij KPMG Meijburg. In feite gaat het om de vraag of de gebruikte tabel de werkelijkheid nauwkeurig genoeg benadert.

Volgens Wolkers wijst alles erop dat de afschrijvingstabel op termijn niet gehandhaafd kan worden. “Maar voor de korte termijn is de vraag: hoe reageert de douane?”

Ook volgens Jan Rolleman van accountantkantoor Huffelen & Meenink moet er waarschijnlijk een nieuwe tabel worden vastgesteld.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.