‘Dealer verliest 3% door hoge standards’

Redactie Redactie
• Laatste update:

De gemiddelde marge op een nieuwe auto is 14,3%, zegt de NDA. En dan nog alleen als de dealer de totale variabele bonus behaalt. Na aftrek van de kosten van de standards blijft van de marge nog 3,8% over. Maar ook die gaat uiteindelijk verloren, want het gemiddelde dealerbedrijf geeft op een nieuwe auto 7% korting, zo heeft de NDA becijferd.

Uiteindelijk zou de gemiddelde dealer dus een verlies van 3,2% van de netto catalogusprijs lijden op iedere nieuwe auto die hij verkoopt. Het wordt dan ook tijd dat er met de importeurs gepraat wordt over verlaging van de standards, zei afdelingssecretaris Martin Huisman van de NDA: “De kosten moeten omlaag, de standards zijn eenzijdig en star.” Huisman erkende wel dat de standards met de komst van de Monti-wetgeving door de dealers zelf zo hoog zijn gelegd. Vicevoorzitter Jaap Timmer plaatste er wel een kanttekening bij: “We moeten oppassen dat we met een verlaging van de normen niet doorslaan. Want dan worden de standards voor nieuwe toetreders makkelijker haalbaar.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Dealer verliest 3% door hoge standards’ | Automotive Online

‘Dealer verliest 3% door hoge standards’

Redactie Redactie
• Laatste update:

De gemiddelde marge op een nieuwe auto is 14,3%, zegt de NDA. En dan nog alleen als de dealer de totale variabele bonus behaalt. Na aftrek van de kosten van de standards blijft van de marge nog 3,8% over. Maar ook die gaat uiteindelijk verloren, want het gemiddelde dealerbedrijf geeft op een nieuwe auto 7% korting, zo heeft de NDA becijferd.

Uiteindelijk zou de gemiddelde dealer dus een verlies van 3,2% van de netto catalogusprijs lijden op iedere nieuwe auto die hij verkoopt. Het wordt dan ook tijd dat er met de importeurs gepraat wordt over verlaging van de standards, zei afdelingssecretaris Martin Huisman van de NDA: “De kosten moeten omlaag, de standards zijn eenzijdig en star.” Huisman erkende wel dat de standards met de komst van de Monti-wetgeving door de dealers zelf zo hoog zijn gelegd. Vicevoorzitter Jaap Timmer plaatste er wel een kanttekening bij: “We moeten oppassen dat we met een verlaging van de normen niet doorslaan. Want dan worden de standards voor nieuwe toetreders makkelijker haalbaar.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.