Oorlog tegen autoschade-fraude

Redactie Redactie
• Laatste update:

Doel is de pakkans met een factor tien te vergroten. Focwa heeft toegezegd hieraan mee te werken.

Toen het Verbond van Verzekeraars in oktober de fraudecijfers bekend maakte, werd volgens Ron Dries (voorzitter Focwa Schadeherstel) ten onrechte gesuggereerd dat schadeherstellers stevig frauderen. Het verbond beaamt nu dat het inderdaad niet duidelijk is wíe de fraude plegen: dat kan overal in de keten consument-tussenpersoon-expert-schadehersteller gebeuren. Onderdeel van het ‘Deltaplan’ is dat er nauwkeuriger wordt uitgezocht wie er verantwoordelijk is voor de ‘verzwijging, overdrijving en fingeren’.

Volgens het verbond is de totale schadelast bij voertuigverzekeringen zo’n 1,8 miljard euro. Dat betekent dat er bij bijna een kwart van de schades sprake zou zijn van fraude. Dries sluit niet uit dat dit deels ook bij schadebedrijven gebeurt. “Maar als een bedrijf fraudeert, nemen wij het hoog op. De zaak wordt dan voorgelegd bij een commissie en dat kan resulteren in een zware sanctie.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Oorlog tegen autoschade-fraude | Automotive Online

Oorlog tegen autoschade-fraude

Redactie Redactie
• Laatste update:

Doel is de pakkans met een factor tien te vergroten. Focwa heeft toegezegd hieraan mee te werken.

Toen het Verbond van Verzekeraars in oktober de fraudecijfers bekend maakte, werd volgens Ron Dries (voorzitter Focwa Schadeherstel) ten onrechte gesuggereerd dat schadeherstellers stevig frauderen. Het verbond beaamt nu dat het inderdaad niet duidelijk is wíe de fraude plegen: dat kan overal in de keten consument-tussenpersoon-expert-schadehersteller gebeuren. Onderdeel van het ‘Deltaplan’ is dat er nauwkeuriger wordt uitgezocht wie er verantwoordelijk is voor de ‘verzwijging, overdrijving en fingeren’.

Volgens het verbond is de totale schadelast bij voertuigverzekeringen zo’n 1,8 miljard euro. Dat betekent dat er bij bijna een kwart van de schades sprake zou zijn van fraude. Dries sluit niet uit dat dit deels ook bij schadebedrijven gebeurt. “Maar als een bedrijf fraudeert, nemen wij het hoog op. De zaak wordt dan voorgelegd bij een commissie en dat kan resulteren in een zware sanctie.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.