Nieuwe bijtelling ter discussie

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op dit moment valt de bijtelling nog onder de inkomstenbelasting – en is zij dus een zaak van de werknemer.

Vanaf 1 januari echter zou de werkgever de belasting die de werknemer voor zijn auto moet betalen moeten gaan inhouden op diens loon. Dat betekent voor bedrijven een verzwaring van de administratieve lastendruk, want zij moeten volgens de plannen onder meer de rittenadministratie gaan controleren van werknemers die zeggen dat zij jaarlijks minder dan vijfhonderd privé-kilometers met de auto van de zaak rijden – en die daarmee niet onder de bijtelling menen te vallen.

Het CDA stelt voor dat het voldoende is wanneer deze werknemers een verklaring afgeven dat zij onder grens van vijfhonderd kilometer blijven. De werkgeversorganisaties FME vindt dit ‘lapmiddel’ overigens onvoldoende.

Het kabinet wil de belastingheffing op auto’s van de zaak bij bedrijven neerleggen om zo de fraude op dit gebied te bestrijden; dit zou jaarlijks honderd miljoen euro extra moeten opleveren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Nieuwe bijtelling ter discussie | Automotive Online

Nieuwe bijtelling ter discussie

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op dit moment valt de bijtelling nog onder de inkomstenbelasting – en is zij dus een zaak van de werknemer.

Vanaf 1 januari echter zou de werkgever de belasting die de werknemer voor zijn auto moet betalen moeten gaan inhouden op diens loon. Dat betekent voor bedrijven een verzwaring van de administratieve lastendruk, want zij moeten volgens de plannen onder meer de rittenadministratie gaan controleren van werknemers die zeggen dat zij jaarlijks minder dan vijfhonderd privé-kilometers met de auto van de zaak rijden – en die daarmee niet onder de bijtelling menen te vallen.

Het CDA stelt voor dat het voldoende is wanneer deze werknemers een verklaring afgeven dat zij onder grens van vijfhonderd kilometer blijven. De werkgeversorganisaties FME vindt dit ‘lapmiddel’ overigens onvoldoende.

Het kabinet wil de belastingheffing op auto’s van de zaak bij bedrijven neerleggen om zo de fraude op dit gebied te bestrijden; dit zou jaarlijks honderd miljoen euro extra moeten opleveren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.