Nieuwe bijtelling ter discussie
Op dit moment valt de bijtelling nog onder de inkomstenbelasting – en is zij dus een zaak van de werknemer.
Vanaf 1 januari echter zou de werkgever de belasting die de werknemer voor zijn auto moet betalen moeten gaan inhouden op diens loon. Dat betekent voor bedrijven een verzwaring van de administratieve lastendruk, want zij moeten volgens de plannen onder meer de rittenadministratie gaan controleren van werknemers die zeggen dat zij jaarlijks minder dan vijfhonderd privé-kilometers met de auto van de zaak rijden – en die daarmee niet onder de bijtelling menen te vallen.
Het CDA stelt voor dat het voldoende is wanneer deze werknemers een verklaring afgeven dat zij onder grens van vijfhonderd kilometer blijven. De werkgeversorganisaties FME vindt dit ‘lapmiddel’ overigens onvoldoende.
Het kabinet wil de belastingheffing op auto’s van de zaak bij bedrijven neerleggen om zo de fraude op dit gebied te bestrijden; dit zou jaarlijks honderd miljoen euro extra moeten opleveren.