Delphi denkt aan surseance

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ook het aan Ford gelieerde Visteon heeft het zwaar: het leed in het tweede kwartaal een verlies van $ 1,2 miljard.

GM verzelfstandigde Delphi in 1999, in 2000 deed Ford hetzelfde met Visteon. Maar beide onderdelenproducenten zijn nog steeds behoorlijk afhankelijk van hun voormalige moederbedrijven en hebben dus indirect sterk te lijden onder de malaise op de Amerikaanse automarkt.

Daar komt voor Delphi bij dat GM de komende jaren meer onderdelen uit India gaat halen: voor eind 2008 wil het concern daar jaarlijks voor één miljard dollar inkopen. Onderdelen zijn in India 30% goedkoper dan in de westerse wereld. Ter vergelijking: in het tweede kwartaal kocht GM voor ongeveer $ 3,5 mrd aan onderdelen bij Delphi.

Als de vakbonden en GM niet meewerken, kan Delphi onder de Amerikaanse versie van surseance gaan reorganiseren. Visteon heeft al eerder ingegrepen, in mei, toen het nieuwe afspraken heeft gemaakt met Ford en de vakbonden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Delphi denkt aan surseance | Automotive Online

Delphi denkt aan surseance

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ook het aan Ford gelieerde Visteon heeft het zwaar: het leed in het tweede kwartaal een verlies van $ 1,2 miljard.

GM verzelfstandigde Delphi in 1999, in 2000 deed Ford hetzelfde met Visteon. Maar beide onderdelenproducenten zijn nog steeds behoorlijk afhankelijk van hun voormalige moederbedrijven en hebben dus indirect sterk te lijden onder de malaise op de Amerikaanse automarkt.

Daar komt voor Delphi bij dat GM de komende jaren meer onderdelen uit India gaat halen: voor eind 2008 wil het concern daar jaarlijks voor één miljard dollar inkopen. Onderdelen zijn in India 30% goedkoper dan in de westerse wereld. Ter vergelijking: in het tweede kwartaal kocht GM voor ongeveer $ 3,5 mrd aan onderdelen bij Delphi.

Als de vakbonden en GM niet meewerken, kan Delphi onder de Amerikaanse versie van surseance gaan reorganiseren. Visteon heeft al eerder ingegrepen, in mei, toen het nieuwe afspraken heeft gemaakt met Ford en de vakbonden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.