Delphi denkt aan surseance
Ook het aan Ford gelieerde Visteon heeft het zwaar: het leed in het tweede kwartaal een verlies van $ 1,2 miljard.
GM verzelfstandigde Delphi in 1999, in 2000 deed Ford hetzelfde met Visteon. Maar beide onderdelenproducenten zijn nog steeds behoorlijk afhankelijk van hun voormalige moederbedrijven en hebben dus indirect sterk te lijden onder de malaise op de Amerikaanse automarkt.
Daar komt voor Delphi bij dat GM de komende jaren meer onderdelen uit India gaat halen: voor eind 2008 wil het concern daar jaarlijks voor één miljard dollar inkopen. Onderdelen zijn in India 30% goedkoper dan in de westerse wereld. Ter vergelijking: in het tweede kwartaal kocht GM voor ongeveer $ 3,5 mrd aan onderdelen bij Delphi.
Als de vakbonden en GM niet meewerken, kan Delphi onder de Amerikaanse versie van surseance gaan reorganiseren. Visteon heeft al eerder ingegrepen, in mei, toen het nieuwe afspraken heeft gemaakt met Ford en de vakbonden.