Versnelling sanering dealernetwerken
Uit cijfers van GMAP European Car Distribution Handbook blijkt dat er in de afgelopen twee jaar (dus vanaf de invoering van de nieuwe regelgeving) meer dealeroutlets (i.c. 17.260) zijn gesloten dan in de zes daaraan voorafgaande jaren (14.773). Grofweg komt het erop neer dat sinds de invoering van de nieuwe groepsvrijstelling in oktober 2002 een op de vijf outlets is verdwenen. Tegelijk lijken de autofabrikanten door het aanscherpen van de standards meer grip te krijgen op de overblijvende dealerbedrijven.
Het zijn vooral de gesettelde merken die het mes in hun dealerorganisatie gezet hebben. General Motors (Opel/Vauxhall) ging daarbij het verst. In een jaar tijd sloten 868 GM-vestigingen hun deuren, Seat stootte 721 dealers af, Citroën 612. Aan de andere kant wordt vooral de dealerlijst van Skoda gestaag langer. De toename met 884 outlets wordt echter behoorlijk beïnvloed door de aanstelling van veel erkend reparateurs in Duitsland. Niettemin breiden ook Audi, Kia, Hyundai en smart hun Europese verkoop- en aftersalesnetwerk nog steeds uit.
Bij de meeste merken nemen de verkopen per dealercontract een hoge vlucht. Vorig jaar was Renault in Europa koploper met 1.001 nieuwe auto’s per dealercontract, Mercedes en Ford volgden met respectievelijk 899 en 737 stuks. Het gemiddelde verkoopvolume steeg naar 341 eenheden per contract. Nederland speelt het spel op bescheidener schaal: hier reden in 2003 per contractpartner slechts 282 nieuwe auto’s de showroom uit.