Fascinerende machtsstrijd bij Mitsubishi

Redactie Redactie
• Laatste update:

Twintig specialisten van D/C hebben de afgelopen weken onder leiding van Smart-topman Andreas Renschler in Japan gewerkt aan een business plan voor de korte en middellange termijn. Het probleem ontstond toen er antwoord moest komen op de vraag wie hoeveel zou bijdragen aan de (naar verluidt) vijf miljard die op tafel moest komen. Wat zich daarbij heeft afgespeeld is niet geheel duidelijk, maar het kan niet worden uitgesloten dat de andere aandeelhouders – van wie de Mitsubishi-groep met 23% de grootste is – van DaimlerChrysler een investering vroegen die groter was dan 37 procent van de genoemde vijf miljard. De Duitsers zijn met hun 37% immers degenen die in Tokyo de lakens uitdelen, nietwaar?

Gisteravond besloot DaimlerChrysler dat het weigerde de gevraagde investeringen te doen. Of de slepende, kostbare sanering bij Chrysler ook een rol heeft gespeeld in de overwegingen, is niet duidelijk.

Financieel topman Manfred Gentz zei vanmiddag tijdens een persconferentie dat D/C momenteel geen plannen heeft om de Mitsubishi-aandelen te verkopen: een beslissing daarover wordt later genomen. De komende weken worden van doorslaggevend belang: volgende week presenteert MMC zijn jaarcijfers 2003 en een outlook voor 2004, en binnen een maand moet er een nieuw saneringsvoorstel liggen, meldt een Japans persbureau. De Mitsubishi-groep zou het voortouw nemen in het schrijven van dat plan.

Love baby & zonnekoning
DaimlerChrysler nam vier jaar geleden voor 2,1 miljard dollar een aandeel van 37 procent in MMC. We hebben nu een bedrijf waarin de zon nooit ondergaat, zei een trotse Schrempp, die eerder Chrysler inlijfde. De man van love baby Fokker voert in de VS inmiddels een stevig juridisch gevecht met voormalige Chrysler-aandeelhouders die zich bedrogen voelen door zijn ‘fusieverhaal’ en ziet zich na vier jaar al gedwongen zich uit Japan terug te trekken. Gaat dit hem zijn positie kosten? “Dat moet u niet aan mij vragen, maar aan mijn aandeelhouders”, reageerde hij een paar jaar geleden, toen hij ook onder vuur lag. Op het eerste gezicht lijkt het nú opnieuw wel goed te zitten met dat aandeelhoudersvertrouwen: het aandeel DaimlerChrysler steeg vandaag met acht procent en Klaus Kaldemorgen, chef van het grote Duitse beleggingsfonds DWS, prees het vermogen van Schrempp om terug te komen op een foute beslissing.

Volgens DaimerChrysler komen allerlei samenwerkingsprojecten met Mitsubishi (denk bijvoorbeeld aan de gecombineerde productie van de Smart Forfour en de Mitsubishi Colt in Born) niet in gevaar door de huidige ontwikkelingen. Ook trekt DaimlerChrysler zich niet terug uit Fuso, de truckpoot van Mitsusbishi waarin het een groot meerderheidsbelang heeft.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Fascinerende machtsstrijd bij Mitsubishi | Automotive Online

Fascinerende machtsstrijd bij Mitsubishi

Redactie Redactie
• Laatste update:

Twintig specialisten van D/C hebben de afgelopen weken onder leiding van Smart-topman Andreas Renschler in Japan gewerkt aan een business plan voor de korte en middellange termijn. Het probleem ontstond toen er antwoord moest komen op de vraag wie hoeveel zou bijdragen aan de (naar verluidt) vijf miljard die op tafel moest komen. Wat zich daarbij heeft afgespeeld is niet geheel duidelijk, maar het kan niet worden uitgesloten dat de andere aandeelhouders – van wie de Mitsubishi-groep met 23% de grootste is – van DaimlerChrysler een investering vroegen die groter was dan 37 procent van de genoemde vijf miljard. De Duitsers zijn met hun 37% immers degenen die in Tokyo de lakens uitdelen, nietwaar?

Gisteravond besloot DaimlerChrysler dat het weigerde de gevraagde investeringen te doen. Of de slepende, kostbare sanering bij Chrysler ook een rol heeft gespeeld in de overwegingen, is niet duidelijk.

Financieel topman Manfred Gentz zei vanmiddag tijdens een persconferentie dat D/C momenteel geen plannen heeft om de Mitsubishi-aandelen te verkopen: een beslissing daarover wordt later genomen. De komende weken worden van doorslaggevend belang: volgende week presenteert MMC zijn jaarcijfers 2003 en een outlook voor 2004, en binnen een maand moet er een nieuw saneringsvoorstel liggen, meldt een Japans persbureau. De Mitsubishi-groep zou het voortouw nemen in het schrijven van dat plan.

Love baby & zonnekoning
DaimlerChrysler nam vier jaar geleden voor 2,1 miljard dollar een aandeel van 37 procent in MMC. We hebben nu een bedrijf waarin de zon nooit ondergaat, zei een trotse Schrempp, die eerder Chrysler inlijfde. De man van love baby Fokker voert in de VS inmiddels een stevig juridisch gevecht met voormalige Chrysler-aandeelhouders die zich bedrogen voelen door zijn ‘fusieverhaal’ en ziet zich na vier jaar al gedwongen zich uit Japan terug te trekken. Gaat dit hem zijn positie kosten? “Dat moet u niet aan mij vragen, maar aan mijn aandeelhouders”, reageerde hij een paar jaar geleden, toen hij ook onder vuur lag. Op het eerste gezicht lijkt het nú opnieuw wel goed te zitten met dat aandeelhoudersvertrouwen: het aandeel DaimlerChrysler steeg vandaag met acht procent en Klaus Kaldemorgen, chef van het grote Duitse beleggingsfonds DWS, prees het vermogen van Schrempp om terug te komen op een foute beslissing.

Volgens DaimerChrysler komen allerlei samenwerkingsprojecten met Mitsubishi (denk bijvoorbeeld aan de gecombineerde productie van de Smart Forfour en de Mitsubishi Colt in Born) niet in gevaar door de huidige ontwikkelingen. Ook trekt DaimlerChrysler zich niet terug uit Fuso, de truckpoot van Mitsusbishi waarin het een groot meerderheidsbelang heeft.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.