Oneerlijke concurrentie door milieumaatregel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bovendien kunnen de registraties tot juli stagneren.
Kopers van auto’s die nu al voldoen aan de 2005-eisen krijgen bij registratie vanaf 1 juli aanstaande een stimuleringspremie. De kortingsbedragen variëren van € 325 tot € 550 en worden van jaar tot jaar afgebouwd om op 1 januari 2005 op nul uit te komen. Een groot aantal merken zal het benodigde certificaat niet op tijd hebben.
Een aantal Duitse merken lijkt zijn zaken wel voor elkaar te hebben. Opel Nederland bevestigt dit en Pon heeft in elk geval wat betreft de benzine-auto’s en de Lupo 3L ook niets te vrezen. Ook Ford zou er klaar voor zijn. Maar veel andere merken moeten er volgens een welingelichte bron nog aan beginnen, zodat ze 1 juli aanstaande de meeste certificaten nog niet zullen hebben. Een woordvoerder van Peugeot Nederland wil er weinig over loslaten: “We maken hier zelf geen auto’s; we zijn met de fabriek in onderhandeling.” Hyundai-importeur Greenib Car is duidelijker: in 2002 zijn ze er klaar voor, maar 1 juli halen ze niet.
De consequentie van de nieuwe regeling laat zich raden: de consument krijgt op de ene auto € 550 premie en op een andere helemaal niets. Terwijl die laatste wellicht net zo goed aan de emissie-eisen voldoet. De benadeelde merken hoeven waarschijnlijk niet te rekenen op veel inspanning van hun fabrikant: Nederland is het enige land dat deze stimuleringsmaatregel instelt, en een fabrikant zal zich nauwelijks druk maken om een kortingsregeling op deze kleine markt. Waar het ene merk dus schade zal ondervinden van de milieumaatregel, zal het andere er juist blij mee zijn. Volgens een betrouwbare bron heeft één merk al een complete marketing- en reclamecampagne klaar liggen om de consumenten te wijzen op de te innen premies.
De NDA heeft haar leden middels een rondschrijven op de hoogte gesteld van de op hand zijnde maatregel. Daarin meldt ze dat ook bij auto’s die voor een korting in aanmerking komen voorzichtigheid geboden is. De klant die eind juni een schone auto krijgt afgeleverd, zal later terugkomen en de dealer vragen waarom deze niet een paar dagen heeft gewacht met de registratie; hij is daardoor immers een flinke premie misgelopen. Afhankelijk van de hoeveelheid publiciteit die deze milieumaatregel in de publieksmedia krijgt, zou er in juni een stagnatie kunnen optreden in de registraties.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Oneerlijke concurrentie door milieumaatregel | Automotive Online

Oneerlijke concurrentie door milieumaatregel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bovendien kunnen de registraties tot juli stagneren.
Kopers van auto’s die nu al voldoen aan de 2005-eisen krijgen bij registratie vanaf 1 juli aanstaande een stimuleringspremie. De kortingsbedragen variëren van € 325 tot € 550 en worden van jaar tot jaar afgebouwd om op 1 januari 2005 op nul uit te komen. Een groot aantal merken zal het benodigde certificaat niet op tijd hebben.
Een aantal Duitse merken lijkt zijn zaken wel voor elkaar te hebben. Opel Nederland bevestigt dit en Pon heeft in elk geval wat betreft de benzine-auto’s en de Lupo 3L ook niets te vrezen. Ook Ford zou er klaar voor zijn. Maar veel andere merken moeten er volgens een welingelichte bron nog aan beginnen, zodat ze 1 juli aanstaande de meeste certificaten nog niet zullen hebben. Een woordvoerder van Peugeot Nederland wil er weinig over loslaten: “We maken hier zelf geen auto’s; we zijn met de fabriek in onderhandeling.” Hyundai-importeur Greenib Car is duidelijker: in 2002 zijn ze er klaar voor, maar 1 juli halen ze niet.
De consequentie van de nieuwe regeling laat zich raden: de consument krijgt op de ene auto € 550 premie en op een andere helemaal niets. Terwijl die laatste wellicht net zo goed aan de emissie-eisen voldoet. De benadeelde merken hoeven waarschijnlijk niet te rekenen op veel inspanning van hun fabrikant: Nederland is het enige land dat deze stimuleringsmaatregel instelt, en een fabrikant zal zich nauwelijks druk maken om een kortingsregeling op deze kleine markt. Waar het ene merk dus schade zal ondervinden van de milieumaatregel, zal het andere er juist blij mee zijn. Volgens een betrouwbare bron heeft één merk al een complete marketing- en reclamecampagne klaar liggen om de consumenten te wijzen op de te innen premies.
De NDA heeft haar leden middels een rondschrijven op de hoogte gesteld van de op hand zijnde maatregel. Daarin meldt ze dat ook bij auto’s die voor een korting in aanmerking komen voorzichtigheid geboden is. De klant die eind juni een schone auto krijgt afgeleverd, zal later terugkomen en de dealer vragen waarom deze niet een paar dagen heeft gewacht met de registratie; hij is daardoor immers een flinke premie misgelopen. Afhankelijk van de hoeveelheid publiciteit die deze milieumaatregel in de publieksmedia krijgt, zou er in juni een stagnatie kunnen optreden in de registraties.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.