In de werkplaats | Specialist gebruikt alle zintuigen bij onderhoud oude auto’s

In de werkplaats • In de steeds verder volgebouwde Houthavens in Amsterdam-West vinden liefhebbers een uitspanning waar young- en oldtimer Volvo’s worden behandeld met aandacht en haast persoonlijke zorg. Is er straks nog ruimte voor zo’n specialist?
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Beeld: Cindy Bakker

In Amsterdam-West staat sinds 40 jaar het garagebedrijf Berlé Volvo Parts. Onafhankelijk en in klassiek Amsterdamse sfeer. Het bedrijf wordt geleid door de 34-jarige Benjamin van den Emster uit Amsterdam-Noord, die de zaak anderhalf jaar geleden overnam van oprichter Hans Berlé. Van den Emster vertelt: “Ik begon op mijn zestiende met auto’s poetsen in Purmerend, waar ik ook een beetje leerde sleutelen. Maar ik wilde meer en zo kwam ik op mijn negentiende bij Berlé terecht. In de avonduren ging ik naar school en tijdens het sleutelen heb ik alle diploma’s gehaald, zoals eerste en tweede monteur, apk en momenteel ben ik bezig met diploma’s voor elektrische auto’s gehaald. Maar goed, het echte werk leer je in de werkplaats. Bij oudere auto’s kun je soms alleen op je gehoor, gevoel en ervaring afgaan.”

De liefde voor Volvo’s kwam door eraan te sleutelen. “Zo’n vijfcilindermotor, hoe ze zijn opgebouwd – blok, zuigers, injectoren, bougies, simpele distributie – het zijn echt goede auto’s. Dan sta je op een gegeven moment echt achter een merk. Puur door de mechanica. Moderne auto’s worden efficiënter geproduceerd en dat betekent soms ook goedkopere onderdelen en materialen.”

Geen dealer

in de werkplaats 2 730x604Wie komt aanrijden bij Berlé Volvo Parts, ziet direct dat dit geen doorsnee autobedrijf is. Buiten staan tientallen auto’s, van unieke oldtimers tot afgekalfde donorauto’s. Binnen staan louter liefhebbers-occasions, waaronder een Volvo P1600, BMW, een Alfa Romeo. Toch voelt het bijna als een buurtgarage. Van den Emster: “Dat is wat wij willen. Natuurlijk kan ik een balie maken aan de voorkant waar mensen niet verder mogen komen. Maar ik vind het leuk als mensen meekijken, in de werkplaats komen.” Dat is waarom hij nooit dealer zou willen worden, vertelt hij. “Het ziet er allemaal wel gelukt uit, maar die sloopauto’s die bij ons buiten staan hebben we gewoon nodig om de young- en oldtimers te kunnen repareren. Ik wil mijn tijd stoppen in de auto’s, in de kwaliteit van het werk. Niet in hoe het er van de buitenkant eruitziet. We zijn zelf ook liefhebbers.”

Benjamin van den Emster

Bouwjaar: 1987
Thuissituatie: Vriendin, geen kinderen
Opleiding: Eerste, tweede monteur, apk
Loopbaan: Altijd gewerkt bij Berlé, eerst als monteur later als eigenaar/monteur

De kengetallen

Berlé Volvo Parts
Aantal medewerkers: 3 monteurs / totaal 5 medewerkers
Aantal hefbruggen: 2
Aantal doorgangen op jaarbasis: 1.500
Aantal liters olie op jaarbasis: 2.500

Van den Emster geniet ook van de vrijheid, zegt hij. “Ik koop de auto’s in die ik zelf wil en repareer op de manier die ik denk dat het beste is. Bij oudere auto’s moet je soms uren zoeken naar de oorzaak van de storing en dan kun je niet elk uur doorberekenen. Het grootste verschil bij ons zit in het uurloon en een iets vrijere omgang met het aantal uren dat je besteedt aan een auto. Het gebeurt ook wel eens dat ik auto van een dealer krijg als hij er niet uitkomt. Dat ze zeggen: die puzzel moet jij maar leggen.”

Toekomst

In de werkplaats van Berlé Volvo Parts staan twee bruggen van Koni. Daarnaast staat er praktisch alles wat een moderne garage nodig heeft, zoals een scopemeter van Snap-on, een roetdeeltjesmeter, uitleesapparatuur van Vida en natuurlijk lasapparaten en een snijbrander. Er werken vijf monteurs en Van den Emster zoekt er een zesde bij. “Het wordt alleen maar drukker. Ik merk dat mensen waarderen dat we iets extra’s kunnen bieden. De kennis overbrengen van iemand die dit al veertig jaar doet, dat is onbetaalbaar. Dat vind je nergens anders.” 

Je leert hier zowel klanten als auto’s echt kennen. We denken niet in kentekens, maar in mensen

Van den Emster wordt daarom ook niet zenuwachtig van de ambitie van Volvo om vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s te bouwen, of van het toenemend aantal elektrische auto’s dat nu al rondrijden. “Al die liefhebbers die hier rijden in hun youngtimer Volvo’s, dat zijn mijn klanten en die gaan niet zomaar hun auto uit. Ik ben trots op de auto’s in onze showroom, daar blijft ook echt klandizie voor: er zijn in het afgelopen jaar veel nieuwe klanten bijgekomen.” En die liefhebbers hebben er ook geld voor over om in hun klassieke auto te kunnen blijven rijden. “Soms heb ik een auto waarvan ik twijfel: is het wel verstandig om hier nog zoveel geld aan uit te geven? Je leert hier zowel klanten als auto’s echt kennen. We denken hier niet in kentekens, maar in mensen. Als ik een bekende auto zie rijden, denk ik: hee, daar rijdt mijn klant. Ik heb me voorgenomen om hier nog echt heel lang door te gaan.”

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

In de werkplaats | Specialist gebruikt alle zintuigen bij onderhoud oude auto’s | Automotive Online

In de werkplaats | Specialist gebruikt alle zintuigen bij onderhoud oude auto’s

In de werkplaats • In de steeds verder volgebouwde Houthavens in Amsterdam-West vinden liefhebbers een uitspanning waar young- en oldtimer Volvo’s worden behandeld met aandacht en haast persoonlijke zorg. Is er straks nog ruimte voor zo’n specialist?
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Beeld: Cindy Bakker

In Amsterdam-West staat sinds 40 jaar het garagebedrijf Berlé Volvo Parts. Onafhankelijk en in klassiek Amsterdamse sfeer. Het bedrijf wordt geleid door de 34-jarige Benjamin van den Emster uit Amsterdam-Noord, die de zaak anderhalf jaar geleden overnam van oprichter Hans Berlé. Van den Emster vertelt: “Ik begon op mijn zestiende met auto’s poetsen in Purmerend, waar ik ook een beetje leerde sleutelen. Maar ik wilde meer en zo kwam ik op mijn negentiende bij Berlé terecht. In de avonduren ging ik naar school en tijdens het sleutelen heb ik alle diploma’s gehaald, zoals eerste en tweede monteur, apk en momenteel ben ik bezig met diploma’s voor elektrische auto’s gehaald. Maar goed, het echte werk leer je in de werkplaats. Bij oudere auto’s kun je soms alleen op je gehoor, gevoel en ervaring afgaan.”

De liefde voor Volvo’s kwam door eraan te sleutelen. “Zo’n vijfcilindermotor, hoe ze zijn opgebouwd – blok, zuigers, injectoren, bougies, simpele distributie – het zijn echt goede auto’s. Dan sta je op een gegeven moment echt achter een merk. Puur door de mechanica. Moderne auto’s worden efficiënter geproduceerd en dat betekent soms ook goedkopere onderdelen en materialen.”

Geen dealer

in de werkplaats 2 730x604Wie komt aanrijden bij Berlé Volvo Parts, ziet direct dat dit geen doorsnee autobedrijf is. Buiten staan tientallen auto’s, van unieke oldtimers tot afgekalfde donorauto’s. Binnen staan louter liefhebbers-occasions, waaronder een Volvo P1600, BMW, een Alfa Romeo. Toch voelt het bijna als een buurtgarage. Van den Emster: “Dat is wat wij willen. Natuurlijk kan ik een balie maken aan de voorkant waar mensen niet verder mogen komen. Maar ik vind het leuk als mensen meekijken, in de werkplaats komen.” Dat is waarom hij nooit dealer zou willen worden, vertelt hij. “Het ziet er allemaal wel gelukt uit, maar die sloopauto’s die bij ons buiten staan hebben we gewoon nodig om de young- en oldtimers te kunnen repareren. Ik wil mijn tijd stoppen in de auto’s, in de kwaliteit van het werk. Niet in hoe het er van de buitenkant eruitziet. We zijn zelf ook liefhebbers.”

Benjamin van den Emster

Bouwjaar: 1987
Thuissituatie: Vriendin, geen kinderen
Opleiding: Eerste, tweede monteur, apk
Loopbaan: Altijd gewerkt bij Berlé, eerst als monteur later als eigenaar/monteur

De kengetallen

Berlé Volvo Parts
Aantal medewerkers: 3 monteurs / totaal 5 medewerkers
Aantal hefbruggen: 2
Aantal doorgangen op jaarbasis: 1.500
Aantal liters olie op jaarbasis: 2.500

Van den Emster geniet ook van de vrijheid, zegt hij. “Ik koop de auto’s in die ik zelf wil en repareer op de manier die ik denk dat het beste is. Bij oudere auto’s moet je soms uren zoeken naar de oorzaak van de storing en dan kun je niet elk uur doorberekenen. Het grootste verschil bij ons zit in het uurloon en een iets vrijere omgang met het aantal uren dat je besteedt aan een auto. Het gebeurt ook wel eens dat ik auto van een dealer krijg als hij er niet uitkomt. Dat ze zeggen: die puzzel moet jij maar leggen.”

Toekomst

In de werkplaats van Berlé Volvo Parts staan twee bruggen van Koni. Daarnaast staat er praktisch alles wat een moderne garage nodig heeft, zoals een scopemeter van Snap-on, een roetdeeltjesmeter, uitleesapparatuur van Vida en natuurlijk lasapparaten en een snijbrander. Er werken vijf monteurs en Van den Emster zoekt er een zesde bij. “Het wordt alleen maar drukker. Ik merk dat mensen waarderen dat we iets extra’s kunnen bieden. De kennis overbrengen van iemand die dit al veertig jaar doet, dat is onbetaalbaar. Dat vind je nergens anders.” 

Je leert hier zowel klanten als auto’s echt kennen. We denken niet in kentekens, maar in mensen

Van den Emster wordt daarom ook niet zenuwachtig van de ambitie van Volvo om vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s te bouwen, of van het toenemend aantal elektrische auto’s dat nu al rondrijden. “Al die liefhebbers die hier rijden in hun youngtimer Volvo’s, dat zijn mijn klanten en die gaan niet zomaar hun auto uit. Ik ben trots op de auto’s in onze showroom, daar blijft ook echt klandizie voor: er zijn in het afgelopen jaar veel nieuwe klanten bijgekomen.” En die liefhebbers hebben er ook geld voor over om in hun klassieke auto te kunnen blijven rijden. “Soms heb ik een auto waarvan ik twijfel: is het wel verstandig om hier nog zoveel geld aan uit te geven? Je leert hier zowel klanten als auto’s echt kennen. We denken hier niet in kentekens, maar in mensen. Als ik een bekende auto zie rijden, denk ik: hee, daar rijdt mijn klant. Ik heb me voorgenomen om hier nog echt heel lang door te gaan.”

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.