Doedebandencheck-campagne draait vooral om bewustwording

Thema Banden & Wielen | Het onmeetbare nut van een bandencampagne

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Bandenbranche­vereniging Vaco brengt met de campagne Doedebandencheck het belang van bandenspanning extra onder de aandacht bij consumenten. (Beeld: Shutterstock)

Liesbeth van Esch is mede-eigenaar van Bandenbedrijf Van Esch uit Boxtel en sectievoorzitter onafhankelijke bandenbedrijven van bandenbranchevereniging Vaco. Zij nam actief deel aan de bandencampagne van de branchevereniging, die liep van 21 juni tot 19 juli, omdat zij merkt dat consumenten niet precies weten wat het nut van een goede bandenspanning is. Die gedachte wordt onderstreept door een onderzoek uit 2020 van ingenieursbureau M+P waaruit bleek dat de bandenspanning bij twee derde van de personenauto’s niet op orde is. “Het belangrijkste doel was om de bewustwording onder automobilisten te vergroten. Nog steeds is het zo dat bestuurders met banden in slechte staat rondrijden, in de zomer op winterbanden rijden (volgens Bovag-onderzoek geldt dat voor zo’n 5 procent, red) of de velgen bijvoorbeeld verkeerd gemonteerd zijn. Of dat men rondrijdt in een auto met achterstallig onderhoud. Dan is het een kleine moeite om even langs een bandenservicebedrijf te rijden en te informeren naar de staat van het materiaal. De vakantieperiode is daar bij uitstek geschikt voor.”

Vanuit goed ondernemerschap is het een taak van het bandenservicebedrijf om klanten te wijzen op de staat van de banden

Liesbeth van Esch

“Vanwege de onzekerheid die voortduurt door corona kiezen veel Nederlanders voor een vakantieadres in Nederland of omliggende landen. En daar rijden ze zelf naar toe, wat wij ook terugzien in de aanloop van recreatievoertuigen bij ons bedrijf. Exacte verkoopaantallen heb ik niet, maar ik schat dat de bandenverkopen voor recreatievoertuigen, zoals campers en caravans, 40 procent hoger liggen dan vorig jaar”, stelt Van Esch.

Of de bandencampagne heeft gezorgd voor een omzetgroei bij haar bedrijf, durft Van Esch niet te zeggen. “Wij hebben niet aan onze klanten gevraagd of zij bij ons terecht zijn gekomen door de bandencampagne. Wel is het zo dat klanten ons kunnen vinden via de dealerlocator die te vinden is op de vernieuwde landingspagina van Doedebandencheck. Maar hoeveel dat er zijn geweest, is mij onbekend”, zegt Van Esch.

Promoten

Vaco-leden bepalen zelf of ze de campagne zelfstandig nog meer willen promoten, vertelt de sectievoorzitter. “Wij hebben aandacht gegeven aan de campagne binnen ons netwerk, maar dat is niet verplicht voor bandenbedrijven die lid zijn van de bandenbranchevereniging. Ook ondernemers die minder aandacht besteden aan de landelijke actieperiode profiteren natuurlijk wel van de marketingactiviteiten. Met name onafhankelijke bandenbedrijven hebben daar vaak minder mogelijkheden en een beperkt budget voor”, aldus Van Esch.

Daarbij geeft zij aan dat de bandencampagne de bandenservicebedrijven ook de kans biedt om het klantcontact te verbeteren met bestaande en nieuwe klanten. “Vanuit goed ondernemerschap is het een taak van het bandenservicebedrijf om klanten te wijzen op de staat van de banden. Eigenlijk zou de overheid dat moeten doen via bijvoorbeeld de apk, maar daarin worden eigenlijk vrij weinig eisen gesteld aan wat er gemonteerd mag worden. Zonder een verplichting vanuit de overheid merken wij als bandenbranchevereniging dat de veiligheid, met name bij consumenten, een ondergeschoven kindje wordt. De bandencampagne biedt ondernemers de mogelijkheid om hun service extra onder de aandacht te brengen zonder een commerciële bijbedoeling. Die service en het klantcontact bepalen de meerwaarde van het bandenbedrijf. De bandencampagne geeft ons de mogelijkheid om dat extra onder de aandacht te brengen.”

Het is lastig te herleiden waar de klandizie vandaan komt

Online

Edwin Brinksma, branchemanager van Vaco sinds 2007, is tevreden met de resultaten van de afgelopen bandencampagne maar wil niet aangeven hoeveel geld de branchevereniging in de campagne gestoken heeft. “Deze keer hebben wij online veel aandacht gegeven aan de campagne. Via de landingspagina van Doedebandencheck informeren we 425 duizend unieke bezoekers. Sommige video’s zijn zelfs een miljoen keer bekeken.” Ook Brinksma vindt het moeilijk om aan te geven of de landelijke actieperiode tot extra omzet heeft geleid bij bandenbedrijven. “Het is lastig om te herleiden waar de klandizie vandaan komt. Bezoekers zijn echter wel doorgeleid via de dealerlocator op de landingssite naar Vaco-leden. En, we zien dat mensen bereid zijn om geld uit geven om veilig op vakantie te kunnen.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Thema Banden & Wielen | Het onmeetbare nut van een bandencampagne | Automotive Online
Doedebandencheck-campagne draait vooral om bewustwording

Thema Banden & Wielen | Het onmeetbare nut van een bandencampagne

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Bandenbranche­vereniging Vaco brengt met de campagne Doedebandencheck het belang van bandenspanning extra onder de aandacht bij consumenten. (Beeld: Shutterstock)

Liesbeth van Esch is mede-eigenaar van Bandenbedrijf Van Esch uit Boxtel en sectievoorzitter onafhankelijke bandenbedrijven van bandenbranchevereniging Vaco. Zij nam actief deel aan de bandencampagne van de branchevereniging, die liep van 21 juni tot 19 juli, omdat zij merkt dat consumenten niet precies weten wat het nut van een goede bandenspanning is. Die gedachte wordt onderstreept door een onderzoek uit 2020 van ingenieursbureau M+P waaruit bleek dat de bandenspanning bij twee derde van de personenauto’s niet op orde is. “Het belangrijkste doel was om de bewustwording onder automobilisten te vergroten. Nog steeds is het zo dat bestuurders met banden in slechte staat rondrijden, in de zomer op winterbanden rijden (volgens Bovag-onderzoek geldt dat voor zo’n 5 procent, red) of de velgen bijvoorbeeld verkeerd gemonteerd zijn. Of dat men rondrijdt in een auto met achterstallig onderhoud. Dan is het een kleine moeite om even langs een bandenservicebedrijf te rijden en te informeren naar de staat van het materiaal. De vakantieperiode is daar bij uitstek geschikt voor.”

Vanuit goed ondernemerschap is het een taak van het bandenservicebedrijf om klanten te wijzen op de staat van de banden

Liesbeth van Esch

“Vanwege de onzekerheid die voortduurt door corona kiezen veel Nederlanders voor een vakantieadres in Nederland of omliggende landen. En daar rijden ze zelf naar toe, wat wij ook terugzien in de aanloop van recreatievoertuigen bij ons bedrijf. Exacte verkoopaantallen heb ik niet, maar ik schat dat de bandenverkopen voor recreatievoertuigen, zoals campers en caravans, 40 procent hoger liggen dan vorig jaar”, stelt Van Esch.

Of de bandencampagne heeft gezorgd voor een omzetgroei bij haar bedrijf, durft Van Esch niet te zeggen. “Wij hebben niet aan onze klanten gevraagd of zij bij ons terecht zijn gekomen door de bandencampagne. Wel is het zo dat klanten ons kunnen vinden via de dealerlocator die te vinden is op de vernieuwde landingspagina van Doedebandencheck. Maar hoeveel dat er zijn geweest, is mij onbekend”, zegt Van Esch.

Promoten

Vaco-leden bepalen zelf of ze de campagne zelfstandig nog meer willen promoten, vertelt de sectievoorzitter. “Wij hebben aandacht gegeven aan de campagne binnen ons netwerk, maar dat is niet verplicht voor bandenbedrijven die lid zijn van de bandenbranchevereniging. Ook ondernemers die minder aandacht besteden aan de landelijke actieperiode profiteren natuurlijk wel van de marketingactiviteiten. Met name onafhankelijke bandenbedrijven hebben daar vaak minder mogelijkheden en een beperkt budget voor”, aldus Van Esch.

Daarbij geeft zij aan dat de bandencampagne de bandenservicebedrijven ook de kans biedt om het klantcontact te verbeteren met bestaande en nieuwe klanten. “Vanuit goed ondernemerschap is het een taak van het bandenservicebedrijf om klanten te wijzen op de staat van de banden. Eigenlijk zou de overheid dat moeten doen via bijvoorbeeld de apk, maar daarin worden eigenlijk vrij weinig eisen gesteld aan wat er gemonteerd mag worden. Zonder een verplichting vanuit de overheid merken wij als bandenbranchevereniging dat de veiligheid, met name bij consumenten, een ondergeschoven kindje wordt. De bandencampagne biedt ondernemers de mogelijkheid om hun service extra onder de aandacht te brengen zonder een commerciële bijbedoeling. Die service en het klantcontact bepalen de meerwaarde van het bandenbedrijf. De bandencampagne geeft ons de mogelijkheid om dat extra onder de aandacht te brengen.”

Het is lastig te herleiden waar de klandizie vandaan komt

Online

Edwin Brinksma, branchemanager van Vaco sinds 2007, is tevreden met de resultaten van de afgelopen bandencampagne maar wil niet aangeven hoeveel geld de branchevereniging in de campagne gestoken heeft. “Deze keer hebben wij online veel aandacht gegeven aan de campagne. Via de landingspagina van Doedebandencheck informeren we 425 duizend unieke bezoekers. Sommige video’s zijn zelfs een miljoen keer bekeken.” Ook Brinksma vindt het moeilijk om aan te geven of de landelijke actieperiode tot extra omzet heeft geleid bij bandenbedrijven. “Het is lastig om te herleiden waar de klandizie vandaan komt. Bezoekers zijn echter wel doorgeleid via de dealerlocator op de landingssite naar Vaco-leden. En, we zien dat mensen bereid zijn om geld uit geven om veilig op vakantie te kunnen.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.