Van der Hoeven (RAI Aftermarket): ‘Verduurzamen kan juist zonder sloopregeling’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Johan van der Hoeven, voorzitter RAI Aftermarket, is tegen de terugkeer van de sloopregeling. (Foto: Shutterstock)

Johan van der Hoeven, voorzitter RAI Aftermarket en directeur van onderdelendistributeur Fource, is geen voorstander van de sloopregeling. Hiermee laat Van der Hoeven nadrukkelijk een ander geluid horen dan Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, die de sloopregeling juist aanmoedigt. Ook directeur-generaal Eric-Marc Huitema van fabrikantenorganisatie Acea pleitte onlangs voor een herinvoering van de sloopregeling om de dalende nieuwverkoop tegen te gaan.

“Van Eijck heeft als algemeen voorzitter twee petten op, waarbij hij de belangen van de automobielsector en de aftermarket moet vertegenwoordigen. Autofabrikanten en dealerbedrijven zijn natuurlijk gebaat bij de productie en verkoop van zoveel mogelijk nieuwe auto’s, maar de aftermarket verliest zo een hoop onderhoud.”

Volgens Van der Hoeven heeft de discussie over de sloopregeling twee kanten. “Er is een economische kant waarbij het voordeel toekomt aan het verkoopkanaal en er is de factor duurzaamheid. Hierbij laat de aftermarket zien dat het in staat is om het Nederlandse wagenpark, wat het oudste is van West-Europa, lang rijdend te houden. Dat kan ook makkelijk, met een apk-keuring waarbij strenge normen gehanteerd worden voor veiligheid en emissies.”

Duurzame economie

Voor een duurzame economie is het volgens Van der Hoeven ook van belang om producten zo lang mogelijk te gebruiken. “Producten die langer mee gaan hebben wel degelijk ook een milieuvoordeel. Het succes van de autoreparatiesector is een voorbeeld van een branche die zorgt dat producten langer meegaan. Binnen RAI Aftermarket willen we dit belang onder de aandacht brengen. Een zogenaamd oud wagenpark heeft dus ook positieve kanten.”

Vanuit het duurzaamheidsperspectief kan de aftermarket een bijdrage leveren voor het terugdringen van de CO2-uitstoot en grondstoffengebruik, benadrukt Van der Hoeven. “Dus daarom ben ik ook geen voorstander van de sloopregeling. Het produceren van nieuwe auto’s kost immers ook de nodige CO2-en materialen.”

Kritisch

Volgens Van der Hoeven zijn er lessen te leren van de sloopregeling uit 2009. “Professor Bert van Wee van de TU Delft stelde hierover onlangs (in een uitzending van BNR, red.) dat de sloopregeling geen maatregel is die het milieu of de verkeersveiligheid ten goede komt. Dit geldt slechts voor de autoretail en vooral de buitenlandse autofabrikanten. Ook vanuit de wetenschap is er dus voldoende aanleiding om kritisch te zijn over de positieve effecten van een sloopregeling. Een nieuwe sloopregeling zal dat niet veranderen.”

Ernstige gevolgen

Stiba, branchevereniging van voertuigdemontagebedrijven, ondersteunt het pleidooi van Van der Hoeven tegen de sloopregeling. De regeling heeft voor de demontagebranche ernstige gevolgen. Wat Stiba betreft is het beter als het bestaande wagenpark langzaam uit gefaseerd wordt. Hierbij geven zij het belang aan van goed onderhoud met gebruikte onderdelen. Daarnaast scheelt dit productie van nieuwe voertuigen en onderdelen, wat CO2 en grondstoffen bespaart. En het zorgt volgens de branchevereniging voor behoud van werkgelegenheid in werkplaatsen.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Van der Hoeven (RAI Aftermarket): ‘Verduurzamen kan juist zonder sloopregeling’ | Automotive Online

Van der Hoeven (RAI Aftermarket): ‘Verduurzamen kan juist zonder sloopregeling’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Johan van der Hoeven, voorzitter RAI Aftermarket, is tegen de terugkeer van de sloopregeling. (Foto: Shutterstock)

Johan van der Hoeven, voorzitter RAI Aftermarket en directeur van onderdelendistributeur Fource, is geen voorstander van de sloopregeling. Hiermee laat Van der Hoeven nadrukkelijk een ander geluid horen dan Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, die de sloopregeling juist aanmoedigt. Ook directeur-generaal Eric-Marc Huitema van fabrikantenorganisatie Acea pleitte onlangs voor een herinvoering van de sloopregeling om de dalende nieuwverkoop tegen te gaan.

“Van Eijck heeft als algemeen voorzitter twee petten op, waarbij hij de belangen van de automobielsector en de aftermarket moet vertegenwoordigen. Autofabrikanten en dealerbedrijven zijn natuurlijk gebaat bij de productie en verkoop van zoveel mogelijk nieuwe auto’s, maar de aftermarket verliest zo een hoop onderhoud.”

Volgens Van der Hoeven heeft de discussie over de sloopregeling twee kanten. “Er is een economische kant waarbij het voordeel toekomt aan het verkoopkanaal en er is de factor duurzaamheid. Hierbij laat de aftermarket zien dat het in staat is om het Nederlandse wagenpark, wat het oudste is van West-Europa, lang rijdend te houden. Dat kan ook makkelijk, met een apk-keuring waarbij strenge normen gehanteerd worden voor veiligheid en emissies.”

Duurzame economie

Voor een duurzame economie is het volgens Van der Hoeven ook van belang om producten zo lang mogelijk te gebruiken. “Producten die langer mee gaan hebben wel degelijk ook een milieuvoordeel. Het succes van de autoreparatiesector is een voorbeeld van een branche die zorgt dat producten langer meegaan. Binnen RAI Aftermarket willen we dit belang onder de aandacht brengen. Een zogenaamd oud wagenpark heeft dus ook positieve kanten.”

Vanuit het duurzaamheidsperspectief kan de aftermarket een bijdrage leveren voor het terugdringen van de CO2-uitstoot en grondstoffengebruik, benadrukt Van der Hoeven. “Dus daarom ben ik ook geen voorstander van de sloopregeling. Het produceren van nieuwe auto’s kost immers ook de nodige CO2-en materialen.”

Kritisch

Volgens Van der Hoeven zijn er lessen te leren van de sloopregeling uit 2009. “Professor Bert van Wee van de TU Delft stelde hierover onlangs (in een uitzending van BNR, red.) dat de sloopregeling geen maatregel is die het milieu of de verkeersveiligheid ten goede komt. Dit geldt slechts voor de autoretail en vooral de buitenlandse autofabrikanten. Ook vanuit de wetenschap is er dus voldoende aanleiding om kritisch te zijn over de positieve effecten van een sloopregeling. Een nieuwe sloopregeling zal dat niet veranderen.”

Ernstige gevolgen

Stiba, branchevereniging van voertuigdemontagebedrijven, ondersteunt het pleidooi van Van der Hoeven tegen de sloopregeling. De regeling heeft voor de demontagebranche ernstige gevolgen. Wat Stiba betreft is het beter als het bestaande wagenpark langzaam uit gefaseerd wordt. Hierbij geven zij het belang aan van goed onderhoud met gebruikte onderdelen. Daarnaast scheelt dit productie van nieuwe voertuigen en onderdelen, wat CO2 en grondstoffen bespaart. En het zorgt volgens de branchevereniging voor behoud van werkgelegenheid in werkplaatsen.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.