Steven van Eijck (RAI Vereniging): ‘Benoem minister voor Gezonde Mobiliteit’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Steven van Eijck roept het kabinet op om een minister van Gezonde Mobiliteit te benoemen. (Foto: RAI Vereniging)

De politiek laat kansen liggen om de groeiende behoefte aan meer gezonde mobiliteit te ondernemen en te bevorderen, vindt Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging. Volgens Van Eijck moet de overheid duurzame, zuinige en schone auto’s veel toegankelijker maken om de vergroening van het wagenpark te versnellen. “Benoem een minister van Gezonde Mobiliteit”, luidt zijn oproep in het Jaaroverzicht 2020 van de RAI Vereniging.

Bizarre subsidieregeling

Volgens Van Eijck moet het kabinet zo snel mogelijk een besluit nemen om meer budget vrij te maken voor de particuliere aankoopsubsidie van nieuwe EV’s. De subsidiepot voor 2021 was binnen mum van tijd leeg en is daarmee ‘één van de meest bizarre subsidieregelingen geworden die we in Nederland kennen’, vindt hij. Van Eijck. Ook zou de aanschafsubsidie op volledig elektrische auto’s moeten worden verbreed met zuinige (plug-in) hybrides of een tijdelijke verlaging van de BTW. Lees ook De Stelling met Johan van der Hoeven en Wijnand de Geus: Is de sloopregeling goed voor de autobranche?

“De auto is de oplossing, niet het probleem. Als de overheid dat niet inziet of erkent, dan staat zij met de rug naar de samenleving”, betoogt Van Eijck, die meent dat autofabrikanten er alles aan doen om hun voertuigen te elektrificeren en tegen voortdurend lagere prijzen aan te bieden. “Alleen blijft die vermaledijde aanschafbelasting (bpm) een enorm obstakel om het verduurzaamheidsproces te versnellen. Hij vraagt dan ook om een minister van Gezonde Mobiliteit die de portefeuille beheert van luchtkwaliteit, lichtkwaliteit, geluidsoverlast en fijnstof.

Niet slopen, maar repareren

Waar de sectie van auto-importeurs de oude auto’s het liefste zo snel mogelijk vervangen zien door nieuwe, richt de sectie aftermarket zich juist op het repareren van het oudere wagenpark. Volgens Johan van der Hoeven, voorzitter van de sectie RAI Aftermarket en directeur van onderdelenleverancier Fource, is het zuinig omgaan met materiaal en grondstoffen essentieel. ‘Dus niet slopen, maar repareren, upgraden en onderdelen hergebruiken”, vindt Van der Hoeven. Hij schat dat de schade over 2020 door de coronacrisis voor de aftermarket beperkt is gebleven. “De gemiddelde omzetderving van bedrijven zal tussen de 3 en 5 procent liggen. Die cijfers staan in schril contrast in vergelijking met de dalingen in sectoren zoals de horeca en theater. Wat zeker hielp is dat mensen niet met een mondkapje in het OV wilden reizen en overstapten naar de auto. Er ontstond vervolgens een flinke run op occasions en fietsen. Een andere positieve factor was dat met de inzet van RDW het apk-regime tijdens de crisis in de lucht is gebleven en de werkplaatsen open konden blijven. Dat neemt niet weg dat de branche de targets voor 2020 niet heeft kunnen halen, omdat er massaal wordt thuisgewerkt. Dat betekent minder kilometers en dus minder onderhoud.”

Steven van Eijck (RAI Vereniging): ‘Benoem minister voor Gezonde Mobiliteit’ | Automotive Online

Steven van Eijck (RAI Vereniging): ‘Benoem minister voor Gezonde Mobiliteit’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Steven van Eijck roept het kabinet op om een minister van Gezonde Mobiliteit te benoemen. (Foto: RAI Vereniging)

De politiek laat kansen liggen om de groeiende behoefte aan meer gezonde mobiliteit te ondernemen en te bevorderen, vindt Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging. Volgens Van Eijck moet de overheid duurzame, zuinige en schone auto’s veel toegankelijker maken om de vergroening van het wagenpark te versnellen. “Benoem een minister van Gezonde Mobiliteit”, luidt zijn oproep in het Jaaroverzicht 2020 van de RAI Vereniging.

Bizarre subsidieregeling

Volgens Van Eijck moet het kabinet zo snel mogelijk een besluit nemen om meer budget vrij te maken voor de particuliere aankoopsubsidie van nieuwe EV’s. De subsidiepot voor 2021 was binnen mum van tijd leeg en is daarmee ‘één van de meest bizarre subsidieregelingen geworden die we in Nederland kennen’, vindt hij. Van Eijck. Ook zou de aanschafsubsidie op volledig elektrische auto’s moeten worden verbreed met zuinige (plug-in) hybrides of een tijdelijke verlaging van de BTW. Lees ook De Stelling met Johan van der Hoeven en Wijnand de Geus: Is de sloopregeling goed voor de autobranche?

“De auto is de oplossing, niet het probleem. Als de overheid dat niet inziet of erkent, dan staat zij met de rug naar de samenleving”, betoogt Van Eijck, die meent dat autofabrikanten er alles aan doen om hun voertuigen te elektrificeren en tegen voortdurend lagere prijzen aan te bieden. “Alleen blijft die vermaledijde aanschafbelasting (bpm) een enorm obstakel om het verduurzaamheidsproces te versnellen. Hij vraagt dan ook om een minister van Gezonde Mobiliteit die de portefeuille beheert van luchtkwaliteit, lichtkwaliteit, geluidsoverlast en fijnstof.

Niet slopen, maar repareren

Waar de sectie van auto-importeurs de oude auto’s het liefste zo snel mogelijk vervangen zien door nieuwe, richt de sectie aftermarket zich juist op het repareren van het oudere wagenpark. Volgens Johan van der Hoeven, voorzitter van de sectie RAI Aftermarket en directeur van onderdelenleverancier Fource, is het zuinig omgaan met materiaal en grondstoffen essentieel. ‘Dus niet slopen, maar repareren, upgraden en onderdelen hergebruiken”, vindt Van der Hoeven. Hij schat dat de schade over 2020 door de coronacrisis voor de aftermarket beperkt is gebleven. “De gemiddelde omzetderving van bedrijven zal tussen de 3 en 5 procent liggen. Die cijfers staan in schril contrast in vergelijking met de dalingen in sectoren zoals de horeca en theater. Wat zeker hielp is dat mensen niet met een mondkapje in het OV wilden reizen en overstapten naar de auto. Er ontstond vervolgens een flinke run op occasions en fietsen. Een andere positieve factor was dat met de inzet van RDW het apk-regime tijdens de crisis in de lucht is gebleven en de werkplaatsen open konden blijven. Dat neemt niet weg dat de branche de targets voor 2020 niet heeft kunnen halen, omdat er massaal wordt thuisgewerkt. Dat betekent minder kilometers en dus minder onderhoud.”