McKinsey: 100 miljard euro winst wordt opnieuw verdeeld in aftermarket

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
Nieuwe toetreders eisen hun plaats op in de keten. (Foto: McKinsey)

Tussen nu en 2030 wordt zo’n 100 miljard euro aan winst uit aftersales opnieuw verdeeld onder autofabrikanten, hun toeleveranciers, universele autobedrijven, dealers , grossiers en nieuwe toetreders als techbedrijven. Dat voorspelt adviesbureau McKinsey & Company in de onlangs verschenen studie ‘Ready for inspection- The automotive aftermarket in 2030’. 

De omzet uit reparatie, onderhoud en de handel in onderdelen zal in de komende jaren nog met gemiddeld 3 procent per jaar stijgen. Van de huidige 800 miljard euro tot 1.200 miljard in 2030. Het aandeel van aftersales in de totale omzet van de autobranche zal vanaf dat moment van de huidige 25 procent dalen naar 19 procent van de totale omzet. Dat zijn de belangrijkste bevindingen van het onderzoek waarvoor McKinsey zo’n 50 experts uit de auto-industrie ondervroeg.Bekijk het hele onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Auto adviseert

Door de digitalisering zal de traditionele waardeketen van onderdelenfabrikant, distributeur, grossier en garagebedrijf breken, voorspelt McKinsey. Nieuwe spelers uit de e-commerce wringen zich er tussen. Tot 2020 is al tot 15 procent van de auto-onderdelen in Noord-Amerika en Europa online beschikbaar. De geraadpleegde experts zijn het er over eens dat nieuwe, digitale spelers een significant aandeel van de omzet uit de markt naar zich toe gaan trekken.

Volgens adviesbureau Stern Steward & Co heeft de aftermarket tot 2025 niets te vrezen.

De digitalisering vergroot de prijstransparantie voor de eindklant. Het is niet ondenkbaar dat een connected car automatisch adviezen gaat geven over de te kiezen garage. Zo’n 58 procent van de automobilisten zal zo’n advies ook opvolgen. Die ontwikkeling vorm een bedreiging voor ieder universeel autobedrijf omdat autofabrikanten er alles aan zullen doen om de door hen gebouwde auto naar een dealer uit hun eigen netwerk te loodsen. Nu al wordt een groot deel van het Europese wagenpark geleast. Dat zorgt voor afhankelijkheid bij service en reparatie. Deze trend zal zich verder doorzetten, verwachten de onderzoekers.

Krimp

Ook de technologische ontwikkelingen in de auto’s zelf zullen de aftermarket veranderen. Het toenemende aantal elektrische auto’s en stijgende onderhoudsintervallen kunnen de groei van de aftersalesinkomsten met tot 10 procent doen laten krimpen. 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

McKinsey: 100 miljard euro winst wordt opnieuw verdeeld in aftermarket | Automotive Online

McKinsey: 100 miljard euro winst wordt opnieuw verdeeld in aftermarket

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
Nieuwe toetreders eisen hun plaats op in de keten. (Foto: McKinsey)

Tussen nu en 2030 wordt zo’n 100 miljard euro aan winst uit aftersales opnieuw verdeeld onder autofabrikanten, hun toeleveranciers, universele autobedrijven, dealers , grossiers en nieuwe toetreders als techbedrijven. Dat voorspelt adviesbureau McKinsey & Company in de onlangs verschenen studie ‘Ready for inspection- The automotive aftermarket in 2030’. 

De omzet uit reparatie, onderhoud en de handel in onderdelen zal in de komende jaren nog met gemiddeld 3 procent per jaar stijgen. Van de huidige 800 miljard euro tot 1.200 miljard in 2030. Het aandeel van aftersales in de totale omzet van de autobranche zal vanaf dat moment van de huidige 25 procent dalen naar 19 procent van de totale omzet. Dat zijn de belangrijkste bevindingen van het onderzoek waarvoor McKinsey zo’n 50 experts uit de auto-industrie ondervroeg.Bekijk het hele onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Auto adviseert

Door de digitalisering zal de traditionele waardeketen van onderdelenfabrikant, distributeur, grossier en garagebedrijf breken, voorspelt McKinsey. Nieuwe spelers uit de e-commerce wringen zich er tussen. Tot 2020 is al tot 15 procent van de auto-onderdelen in Noord-Amerika en Europa online beschikbaar. De geraadpleegde experts zijn het er over eens dat nieuwe, digitale spelers een significant aandeel van de omzet uit de markt naar zich toe gaan trekken.

Volgens adviesbureau Stern Steward & Co heeft de aftermarket tot 2025 niets te vrezen.

De digitalisering vergroot de prijstransparantie voor de eindklant. Het is niet ondenkbaar dat een connected car automatisch adviezen gaat geven over de te kiezen garage. Zo’n 58 procent van de automobilisten zal zo’n advies ook opvolgen. Die ontwikkeling vorm een bedreiging voor ieder universeel autobedrijf omdat autofabrikanten er alles aan zullen doen om de door hen gebouwde auto naar een dealer uit hun eigen netwerk te loodsen. Nu al wordt een groot deel van het Europese wagenpark geleast. Dat zorgt voor afhankelijkheid bij service en reparatie. Deze trend zal zich verder doorzetten, verwachten de onderzoekers.

Krimp

Ook de technologische ontwikkelingen in de auto’s zelf zullen de aftermarket veranderen. Het toenemende aantal elektrische auto’s en stijgende onderhoudsintervallen kunnen de groei van de aftersalesinkomsten met tot 10 procent doen laten krimpen. 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.