‘Pirelli schrapt miljoenenbonus na tegenvallende beursintroductie’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Pirelli

Dat meldt het internationale persbureau Reuters.

Afgelopen woensdag werd het aandeel Pirelli, na een afwezigheid op de beurs van twee jaar, opnieuw geïntroduceerd op de beurs van Milaan. Direct na introductie, tegen de prijs van 6,50 euro per aandeel, zakte de koers tot een dieptepunt van 6,33 euro. Volgens Reuters is de lauwe beursgang te wijten aan de hoge schulden van Pirelli. Die zouden potentiële investeerders afschrikken.

Inmiddels is het aandeel weer uit het dal geklommen, vanmorgen opende het op 6,75 euro. De introductieprijs was onderin de marge, die liep van 6,30 tot 8,30 euro per aandeel. Bij een introductieprijs van 8,30 euro had de beursgang 3,3 miljard euro opgebracht. Nu was dat 2,6 miljard. Daarmee is het nog steeds de grootste Europese beursgang van het jaar. Het geld gaat naar het Chinese Chem China, dat Pirelli in 2015 voor circa 7,4 miljard euro kocht. De truckdivisie werd afgescheiden en Pirelli is nu volledig gespecialiseerd in banden voor personenauto’s en sport- en racewagens.

Geen bonus

De Financial Times meldt dat Pirelli heeft besloten om de extra bonus, die een aantal topmanagers zou krijgen bij een succesvolle beursgang, niet uit te keren. In totaal was 150 miljoen euro beschikbaar voor 25 topmanagers. Een domper voor Pirelli-chef Marco Tronchetti Provera, die zich bij de introductie nog optimistisch toonde. “Aandelen van nieuwe bedrijven aan de beurs fluctueren altijd”, zei hij toen. “De onderneming heeft een solide basis.”

‘Pirelli schrapt miljoenenbonus na tegenvallende beursintroductie’ | Automotive Online

‘Pirelli schrapt miljoenenbonus na tegenvallende beursintroductie’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Pirelli

Dat meldt het internationale persbureau Reuters.

Afgelopen woensdag werd het aandeel Pirelli, na een afwezigheid op de beurs van twee jaar, opnieuw geïntroduceerd op de beurs van Milaan. Direct na introductie, tegen de prijs van 6,50 euro per aandeel, zakte de koers tot een dieptepunt van 6,33 euro. Volgens Reuters is de lauwe beursgang te wijten aan de hoge schulden van Pirelli. Die zouden potentiële investeerders afschrikken.

Inmiddels is het aandeel weer uit het dal geklommen, vanmorgen opende het op 6,75 euro. De introductieprijs was onderin de marge, die liep van 6,30 tot 8,30 euro per aandeel. Bij een introductieprijs van 8,30 euro had de beursgang 3,3 miljard euro opgebracht. Nu was dat 2,6 miljard. Daarmee is het nog steeds de grootste Europese beursgang van het jaar. Het geld gaat naar het Chinese Chem China, dat Pirelli in 2015 voor circa 7,4 miljard euro kocht. De truckdivisie werd afgescheiden en Pirelli is nu volledig gespecialiseerd in banden voor personenauto’s en sport- en racewagens.

Geen bonus

De Financial Times meldt dat Pirelli heeft besloten om de extra bonus, die een aantal topmanagers zou krijgen bij een succesvolle beursgang, niet uit te keren. In totaal was 150 miljoen euro beschikbaar voor 25 topmanagers. Een domper voor Pirelli-chef Marco Tronchetti Provera, die zich bij de introductie nog optimistisch toonde. “Aandelen van nieuwe bedrijven aan de beurs fluctueren altijd”, zei hij toen. “De onderneming heeft een solide basis.”