Profile en Pirelli: Een hechte band met focus voor de klant

Oliebollenspecial • Voor leken lijken alle autobanden op elkaar: ze zijn rond en zwart. Dat zorgt ervoor dat ze vaak simpelweg geen aandacht hebben voor de keuze van nieuwe banden.
Redactie Redactie
(foto: Marcel Cazemier)

Zeker nu er steeds meer EV’s komen, worden er alsmaar strengere eisen gesteld aan banden. De rolweerstand speelt een steeds grotere rol, de geluidsproductie wordt belangrijker en tegelijkertijd worden auto’s door elektrische aandrijflijnen sneller en zwaarder. Profile en Pirelli hebben een nauwe samenwerking om klanten optimaal te kunnen blijven bedienen.

Voor leken lijken alle autobanden op elkaar: ze zijn rond en zwart. Dat zorgt ervoor dat ze vaak simpelweg geen aandacht hebben voor de keuze van nieuwe banden en dat vaak de aanschafprijs de belangrijkste ‘trigger’ is. Als we bedenken dat de band het enige contactvlak is met de weg en daarmee misschien wel het belangrijkste onderdeel van de auto is op het gebied van veiligheid, dan mag de aandacht wel iets groter zijn. Zeker ook omdat er steeds strengere eisen aan banden worden gesteld door de opkomst van de EV. “Waar een Volkswagen Golf met benzinemotor ongeveer 1.300 kilo weegt, weegt een ID.3, het elektrische equivalent, bijna 1.800 kilo”, aldus Menno Kuipers, directeur Car Profile (links op de foto). “Mensen denken dat een autoband een simpel product is dat alleen maar geld kost, maar het is een hightech product. Een EV is een stuk zwaarder, het bandengeluid is prominenter aanwezig en daarnaast kan een band met een lage rolweerstand de actieradius met ongeveer 5 procent verhogen. Kortom, de juiste band bespaart energie.” Zaken als veiligheid, geluidscomfort en rolweerstand zijn echter wel doelconflicten. “Bij banden is het altijd zoeken naar een compromis”, aldus Robin Verheijen van Pirelli Benelux. “Je ziet dat banden steeds breder worden, en dat betekent onherroepelijk een hogere rolweerstand. Je moet continu zoeken naar de gulden middenweg.”

Samen met autofabrikanten

Doordat er steeds meer banden komen die specifiek zijn toegesneden op bepaalde automodellen, is een nauwe samenwerking met bandenspecialisten volgens Verheijen onvermijdelijk om het een en ander logistiek in goede banen te leiden. “Er zijn waanzinnig veel verschillende banden met elk hun eigen homologatie-eisen. Deze banden worden vaak samen ontwikkeld met autofabrikanten”, stelt Verheijen. “Daarom is de samenwerking met specialisten, zoals Profile, erg belangrijk voor ons qua distributie. We proberen zoveel mogelijk types op voorraad te hebben vanuit ons hoofdkantoor, maar partners spelen een belangrijke rol bij de levering.”Doordat de Italiaanse fabrikant als leverancier betrokken is bij de Formule 1, denken veel mensen dat Pirelli-banden vooral voor sportieve auto’s bedoeld zijn. Volgens Menno Kuipers is dat een misverstand. “Pirelli richt zich ook wel op de bovenkant van de markt, maar de fabrikant levert een heel breed spectrum aan banden. Van kleine tot grote auto’s, van dieselmodellen tot elektrische auto’s en ook bestelwagens.” Als specialist richt Profile zich ook op een net iets hoger deel van de markt dan fastfitters, dus wat dat betreft is sprake van een goede match. “We kenmerken ons niet alleen door een goede prijs, maar ook door een goed advies en kwalitatieve service. We richten ons ook op het zakelijke segment waar nieuwe auto’s veelal worden ingezet”, aldus Kuipers. De goede samenwerking met bandenfabrikanten als Pirelli zorgt er ook voor dat er stappen worden gezet op het gebied van duurzaamheid. “We kijken samen met fabrikanten hoe we in de gehele keten de CO2-emissie kunnen verlagen”, vertelt Kuipers. “Dus niet alleen bij de productie van banden, maar ook in de logistiek.”

Gerecyclede materialen

Volgens Robin Verheijen doen ook de bandenfabrikanten het nodige om schadelijke emissies te minimaliseren. “We leveren bijvoorbeeld banden met het FSC-keurmerk, dat gewoonlijk is voorbehouden aan papier en hout”, legt hij uit. “We gebruiken voor deze banden natuurlijk rubber dat op een eerlijke manier is gewonnen. En volgend jaar brengen we banden op de markt die voor meer dan 55 procent uit milieuvriendelijke of gerecyclede materialen bestaan. Dat soort banden gebruiken we trouwens ook in de Formule 1.”Kuipers is erg blij met dat soort initiatieven. “Het mooie aan de bandenbranche is dat deze zelfregulerend is. De fabrikanten zetten grotere stappen op het vlak van duurzaamheid dan de EU-wetgeving momenteel voorschrijft. Denk bijvoorbeeld ook aan banden waarvoor in het productieproces zonnebloemolie in plaats van aardolie is gebruikt. In plaats van banden te vermalen, worden ze steeds vaker weer gerecycled tot nieuwe banden.”

Specifieke EV-banden

Een andere trend is de ontwikkeling van specifieke EV-banden. “Eerst hadden EV’s smalle en hoge banden, zoals de BMW i3, maar die banden worden breder en breder”, aldus Kuipers. “EV’s hebben een hoog vermogen en veel koppel dat direct beschikbaar is, dus het veiligheidsaspect is essentieel. Mensen lijken zich niet altijd te beseffen dat een paar stukken rubber waarvan het contactoppervlak even groot is als een hand voor het contact met de weg zorgen. Mensen betalen 70 duizend euro voor een auto, maar als er vervolgens banden vervangen moeten worden, gaan ze beknibbelen. Wij zien vaak dat een iets hogere investering bij aanschaf van nieuwe banden zich makkelijk terugverdient. Is het niet qua veiligheid en rijcomfort, dan wel qua actieradius.”Ook bij de ontwikkeling van EV-banden werkt Pirelli nauw samen met fabrikanten. “We zijn nu bezig met auto’s die over twee tot drie jaar op de markt komen. EV-banden zijn wellicht iets duurder dan gewone banden, maar ze slijten minder snel”, aldus Verheijen. “Er komen ook voor personenauto’s steeds meer high load-banden, omdat EV’s nu eenmaal zwaarder zijn. Overigens komt het niet alleen op de juiste banden, de professionele montage ervan is ook erg belangrijk.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Profile en Pirelli: Een hechte band met focus voor de klant | Automotive Online

Profile en Pirelli: Een hechte band met focus voor de klant

Oliebollenspecial • Voor leken lijken alle autobanden op elkaar: ze zijn rond en zwart. Dat zorgt ervoor dat ze vaak simpelweg geen aandacht hebben voor de keuze van nieuwe banden.
Redactie Redactie
(foto: Marcel Cazemier)

Zeker nu er steeds meer EV’s komen, worden er alsmaar strengere eisen gesteld aan banden. De rolweerstand speelt een steeds grotere rol, de geluidsproductie wordt belangrijker en tegelijkertijd worden auto’s door elektrische aandrijflijnen sneller en zwaarder. Profile en Pirelli hebben een nauwe samenwerking om klanten optimaal te kunnen blijven bedienen.

Voor leken lijken alle autobanden op elkaar: ze zijn rond en zwart. Dat zorgt ervoor dat ze vaak simpelweg geen aandacht hebben voor de keuze van nieuwe banden en dat vaak de aanschafprijs de belangrijkste ‘trigger’ is. Als we bedenken dat de band het enige contactvlak is met de weg en daarmee misschien wel het belangrijkste onderdeel van de auto is op het gebied van veiligheid, dan mag de aandacht wel iets groter zijn. Zeker ook omdat er steeds strengere eisen aan banden worden gesteld door de opkomst van de EV. “Waar een Volkswagen Golf met benzinemotor ongeveer 1.300 kilo weegt, weegt een ID.3, het elektrische equivalent, bijna 1.800 kilo”, aldus Menno Kuipers, directeur Car Profile (links op de foto). “Mensen denken dat een autoband een simpel product is dat alleen maar geld kost, maar het is een hightech product. Een EV is een stuk zwaarder, het bandengeluid is prominenter aanwezig en daarnaast kan een band met een lage rolweerstand de actieradius met ongeveer 5 procent verhogen. Kortom, de juiste band bespaart energie.” Zaken als veiligheid, geluidscomfort en rolweerstand zijn echter wel doelconflicten. “Bij banden is het altijd zoeken naar een compromis”, aldus Robin Verheijen van Pirelli Benelux. “Je ziet dat banden steeds breder worden, en dat betekent onherroepelijk een hogere rolweerstand. Je moet continu zoeken naar de gulden middenweg.”

Samen met autofabrikanten

Doordat er steeds meer banden komen die specifiek zijn toegesneden op bepaalde automodellen, is een nauwe samenwerking met bandenspecialisten volgens Verheijen onvermijdelijk om het een en ander logistiek in goede banen te leiden. “Er zijn waanzinnig veel verschillende banden met elk hun eigen homologatie-eisen. Deze banden worden vaak samen ontwikkeld met autofabrikanten”, stelt Verheijen. “Daarom is de samenwerking met specialisten, zoals Profile, erg belangrijk voor ons qua distributie. We proberen zoveel mogelijk types op voorraad te hebben vanuit ons hoofdkantoor, maar partners spelen een belangrijke rol bij de levering.”Doordat de Italiaanse fabrikant als leverancier betrokken is bij de Formule 1, denken veel mensen dat Pirelli-banden vooral voor sportieve auto’s bedoeld zijn. Volgens Menno Kuipers is dat een misverstand. “Pirelli richt zich ook wel op de bovenkant van de markt, maar de fabrikant levert een heel breed spectrum aan banden. Van kleine tot grote auto’s, van dieselmodellen tot elektrische auto’s en ook bestelwagens.” Als specialist richt Profile zich ook op een net iets hoger deel van de markt dan fastfitters, dus wat dat betreft is sprake van een goede match. “We kenmerken ons niet alleen door een goede prijs, maar ook door een goed advies en kwalitatieve service. We richten ons ook op het zakelijke segment waar nieuwe auto’s veelal worden ingezet”, aldus Kuipers. De goede samenwerking met bandenfabrikanten als Pirelli zorgt er ook voor dat er stappen worden gezet op het gebied van duurzaamheid. “We kijken samen met fabrikanten hoe we in de gehele keten de CO2-emissie kunnen verlagen”, vertelt Kuipers. “Dus niet alleen bij de productie van banden, maar ook in de logistiek.”

Gerecyclede materialen

Volgens Robin Verheijen doen ook de bandenfabrikanten het nodige om schadelijke emissies te minimaliseren. “We leveren bijvoorbeeld banden met het FSC-keurmerk, dat gewoonlijk is voorbehouden aan papier en hout”, legt hij uit. “We gebruiken voor deze banden natuurlijk rubber dat op een eerlijke manier is gewonnen. En volgend jaar brengen we banden op de markt die voor meer dan 55 procent uit milieuvriendelijke of gerecyclede materialen bestaan. Dat soort banden gebruiken we trouwens ook in de Formule 1.”Kuipers is erg blij met dat soort initiatieven. “Het mooie aan de bandenbranche is dat deze zelfregulerend is. De fabrikanten zetten grotere stappen op het vlak van duurzaamheid dan de EU-wetgeving momenteel voorschrijft. Denk bijvoorbeeld ook aan banden waarvoor in het productieproces zonnebloemolie in plaats van aardolie is gebruikt. In plaats van banden te vermalen, worden ze steeds vaker weer gerecycled tot nieuwe banden.”

Specifieke EV-banden

Een andere trend is de ontwikkeling van specifieke EV-banden. “Eerst hadden EV’s smalle en hoge banden, zoals de BMW i3, maar die banden worden breder en breder”, aldus Kuipers. “EV’s hebben een hoog vermogen en veel koppel dat direct beschikbaar is, dus het veiligheidsaspect is essentieel. Mensen lijken zich niet altijd te beseffen dat een paar stukken rubber waarvan het contactoppervlak even groot is als een hand voor het contact met de weg zorgen. Mensen betalen 70 duizend euro voor een auto, maar als er vervolgens banden vervangen moeten worden, gaan ze beknibbelen. Wij zien vaak dat een iets hogere investering bij aanschaf van nieuwe banden zich makkelijk terugverdient. Is het niet qua veiligheid en rijcomfort, dan wel qua actieradius.”Ook bij de ontwikkeling van EV-banden werkt Pirelli nauw samen met fabrikanten. “We zijn nu bezig met auto’s die over twee tot drie jaar op de markt komen. EV-banden zijn wellicht iets duurder dan gewone banden, maar ze slijten minder snel”, aldus Verheijen. “Er komen ook voor personenauto’s steeds meer high load-banden, omdat EV’s nu eenmaal zwaarder zijn. Overigens komt het niet alleen op de juiste banden, de professionele montage ervan is ook erg belangrijk.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.