Bandenservice | Tyrex gaat in fastservice en fastfood

Tyrex: Bandenservice met ’n broodje

Redactie Redactie
• Laatste update:

‘Op onderhoud en -service kun je je bijna niet meer onderscheiden. Je moet iets extra’s bieden, iets waar de klant wat aan heeft op het moment dat hij bij ons is”, zegt Mustafa Nuaimy, eigenaar van het Bredase onderhouds- en bandenbedrijf Tyrex. Hij nam twee jaar geleden samen met een aantal personeelsleden de Bredase vestiging van ATU over, toen deze Duitse serviceketen zich van de Nederlandse markt terugtrok. “Vanwege het bijzondere karakter van onderdelenverkoper ATU erfden wij een pand met een apart vormgegeven ruimte: acht parallel geplaatste bruggen met daarnaast een enorm onderdelenmagazijn”, aldus Nuaimy.
Er was ruimte over en die gebruikte hij om zijn serviceconcept uit te breiden met een mooie wachtruimte en een restaurant. Nuaimy: “Het grappige is dat ik dit eigenlijk niet zelf heb bedacht, dat was meneer Michelin. Die begon ooit een restaurant naast zijn bandenbedrijf. Vandaar de Michelin-sterren. Vertaald naar de moderne tijd is dat iets fastfood-achtigs. Maar dan wel duurzaam. Daarom ben ik ingestapt als franchiser van broodjesketen Subway, een bedrijf dat ecologische duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Dit past bij de uitstraling die ik in mijn werkplaats nastreef: ecologisch verantwoord werken”, zegt Nuaimy.

Fastservice

“Het is nog te vroeg om cijfers te geven, maar inmiddels is onze Subway-vestiging al goed voor 33 procent van de omzet. Klanten waarderen het enorm als ze tijdens het wachten kunnen ontbijten of lunchen. Daarnaast is het restaurant een mooie klantenbinder. Met een aantal grote klanten van ons, zoals de Hornbach doe-het-zelf-zaak hiernaast, waarvoor wij het onderhoud aan hun wagenpark uitvoeren, hebben we afgesproken dat werknemers een korting krijgen in het restaurant. Dat wordt gewaardeerd.”

Naast fastfood breidde hij ook uit met fastservice: er is een brug gereserveerd voor klanten die spontaan langskomen om bijvoorbeeld een lampje te laten vervangen of olie bij te laten vullen. Om dat goed te laten lopen moet hij wel op zoek naar extra mensen. “Ik heb naast de vier al werkende monteurs nog twee extra mensen nodig. Maar het is momenteel niet gemakkelijk om de juiste mensen te vinden. Tot die tijd ligt een deel van de plannen even stil”, verzucht Nuaimy.

Ondanks de ondercapaciteit gaan er dagelijks minimaal zo’n vijftien apk’s doorheen, vijf servicebeurten en nog ongeveer tien niet vooraf geplande werkzaamheden. Waarbij het vervangen van banden een grote rol speelt. “In de ATU-tijd deden zij zo’n tienduizend banden per jaar, daar willen wij graag overheen. We zitten nu op zo’n zestig procent daarvan, maar er is sprake van een proportionele groei. Banden blijven een belangrijk onderdeel van het bedrijf, maar het accent gaat meer naar dat van fastfitter met ook apk, onderhoudsbeurten en reparatiewerkzaamheden. Op deze manier creëer je een hogere doorloop waardoor meer omzet behaald kan worden.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Meer lezen over Tyrex

Tyrex: Bandenservice met ’n broodje | Automotive Online
Bandenservice | Tyrex gaat in fastservice en fastfood

Tyrex: Bandenservice met ’n broodje

Redactie Redactie
• Laatste update:

‘Op onderhoud en -service kun je je bijna niet meer onderscheiden. Je moet iets extra’s bieden, iets waar de klant wat aan heeft op het moment dat hij bij ons is”, zegt Mustafa Nuaimy, eigenaar van het Bredase onderhouds- en bandenbedrijf Tyrex. Hij nam twee jaar geleden samen met een aantal personeelsleden de Bredase vestiging van ATU over, toen deze Duitse serviceketen zich van de Nederlandse markt terugtrok. “Vanwege het bijzondere karakter van onderdelenverkoper ATU erfden wij een pand met een apart vormgegeven ruimte: acht parallel geplaatste bruggen met daarnaast een enorm onderdelenmagazijn”, aldus Nuaimy.
Er was ruimte over en die gebruikte hij om zijn serviceconcept uit te breiden met een mooie wachtruimte en een restaurant. Nuaimy: “Het grappige is dat ik dit eigenlijk niet zelf heb bedacht, dat was meneer Michelin. Die begon ooit een restaurant naast zijn bandenbedrijf. Vandaar de Michelin-sterren. Vertaald naar de moderne tijd is dat iets fastfood-achtigs. Maar dan wel duurzaam. Daarom ben ik ingestapt als franchiser van broodjesketen Subway, een bedrijf dat ecologische duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Dit past bij de uitstraling die ik in mijn werkplaats nastreef: ecologisch verantwoord werken”, zegt Nuaimy.

Fastservice

“Het is nog te vroeg om cijfers te geven, maar inmiddels is onze Subway-vestiging al goed voor 33 procent van de omzet. Klanten waarderen het enorm als ze tijdens het wachten kunnen ontbijten of lunchen. Daarnaast is het restaurant een mooie klantenbinder. Met een aantal grote klanten van ons, zoals de Hornbach doe-het-zelf-zaak hiernaast, waarvoor wij het onderhoud aan hun wagenpark uitvoeren, hebben we afgesproken dat werknemers een korting krijgen in het restaurant. Dat wordt gewaardeerd.”

Naast fastfood breidde hij ook uit met fastservice: er is een brug gereserveerd voor klanten die spontaan langskomen om bijvoorbeeld een lampje te laten vervangen of olie bij te laten vullen. Om dat goed te laten lopen moet hij wel op zoek naar extra mensen. “Ik heb naast de vier al werkende monteurs nog twee extra mensen nodig. Maar het is momenteel niet gemakkelijk om de juiste mensen te vinden. Tot die tijd ligt een deel van de plannen even stil”, verzucht Nuaimy.

Ondanks de ondercapaciteit gaan er dagelijks minimaal zo’n vijftien apk’s doorheen, vijf servicebeurten en nog ongeveer tien niet vooraf geplande werkzaamheden. Waarbij het vervangen van banden een grote rol speelt. “In de ATU-tijd deden zij zo’n tienduizend banden per jaar, daar willen wij graag overheen. We zitten nu op zo’n zestig procent daarvan, maar er is sprake van een proportionele groei. Banden blijven een belangrijk onderdeel van het bedrijf, maar het accent gaat meer naar dat van fastfitter met ook apk, onderhoudsbeurten en reparatiewerkzaamheden. Op deze manier creëer je een hogere doorloop waardoor meer omzet behaald kan worden.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Meer lezen over Tyrex