‘IT-leverancier wordt leidend in battle for data’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
De hamvraag: wie gaat straks het it-systeem leveren?

De Battle for Data, doopte Bovag vorig jaar een congres over telematica en big data. Tijdens dit congres, maar ook op andere plaatsen waar de data-discussie wordt gevoerd, gaat het vooralsnog om de vraag wie de controle krijgt over de data: de onafhankelijke aftermarket of de autofabrikanten. Volgens Accenture wordt de “strijd” echter op een heel ander niveau gevoerd, zo bleek tijdens een door deze dienstverlener georganiseerde tour door de werkplaats van de toekomst.

Deze werkplaats van de toekomst Officina 4.0: proof of concept, werd gepresenteerd op de aftermarketbeurs Autopromotec (Bologna). De smartphone en telematica spelen daarin een prominente rol. In samenwerking met adviesbureau Accenture en een aantal exposanten, waaronder Texa en Bosch, bouwde Autopromotec het gehele aftersalesproces na in een digitale weergave. Deze werd in een afgesloten, donkere ruimte geprojecteerd op een wit gewrapte Renault Talisman, een levensgroot scherm aan de muur en op tafels die dienden als smartphonescherm.Lees het complete artikel op Automotive Werkplaats.

IT-leverancier stuurt

Accenture verwacht dat de auto van de toekomst niet gaat communiceren met zijn producent, maar met de bestuurder of eigenaar van het voertuig – de klant dus. Deze krijgt op zijn smartphone een melding van een storing of potentieel probleem of wordt opgeroepen voor regulier onderhoud. Het is vervolgens de auto zelf, of de cloud waarmee hij gekoppeld is, die op basis van statistische gegevens bepaalt welke onderdelen er nodig zijn, welk bedrijf de werkzaamheden kan uitvoeren en hoe lang het daar mee bezig is. Het systeem schotelt een oplossing voor in verschillende prijsklassen (OE- of IAM-onderdelen) en na goedkeuring door de gebruiker zoekt het een garage en monteur en stelt het een aantal beschikbare tijdstippen voor. De gebruiker kiest het voor hem meest gunstige tijdstip en na goedkeuring wordt het garagebezoek geboekt. Accenture laat in het midden wie de aanbieder van het getoonde systeem is, maar daar zit wel de crux: waar er in de markt wordt gesproken over een strijd tussen het universele kanaal en het merkkanaal om wie de klant mag ‘sturen’, lijkt in het concept van Accenture de aanbieder van het it-systeem de eerste lijn naar de klant te hebben. 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

‘IT-leverancier wordt leidend in battle for data’ | Automotive Online

‘IT-leverancier wordt leidend in battle for data’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
De hamvraag: wie gaat straks het it-systeem leveren?

De Battle for Data, doopte Bovag vorig jaar een congres over telematica en big data. Tijdens dit congres, maar ook op andere plaatsen waar de data-discussie wordt gevoerd, gaat het vooralsnog om de vraag wie de controle krijgt over de data: de onafhankelijke aftermarket of de autofabrikanten. Volgens Accenture wordt de “strijd” echter op een heel ander niveau gevoerd, zo bleek tijdens een door deze dienstverlener georganiseerde tour door de werkplaats van de toekomst.

Deze werkplaats van de toekomst Officina 4.0: proof of concept, werd gepresenteerd op de aftermarketbeurs Autopromotec (Bologna). De smartphone en telematica spelen daarin een prominente rol. In samenwerking met adviesbureau Accenture en een aantal exposanten, waaronder Texa en Bosch, bouwde Autopromotec het gehele aftersalesproces na in een digitale weergave. Deze werd in een afgesloten, donkere ruimte geprojecteerd op een wit gewrapte Renault Talisman, een levensgroot scherm aan de muur en op tafels die dienden als smartphonescherm.Lees het complete artikel op Automotive Werkplaats.

IT-leverancier stuurt

Accenture verwacht dat de auto van de toekomst niet gaat communiceren met zijn producent, maar met de bestuurder of eigenaar van het voertuig – de klant dus. Deze krijgt op zijn smartphone een melding van een storing of potentieel probleem of wordt opgeroepen voor regulier onderhoud. Het is vervolgens de auto zelf, of de cloud waarmee hij gekoppeld is, die op basis van statistische gegevens bepaalt welke onderdelen er nodig zijn, welk bedrijf de werkzaamheden kan uitvoeren en hoe lang het daar mee bezig is. Het systeem schotelt een oplossing voor in verschillende prijsklassen (OE- of IAM-onderdelen) en na goedkeuring door de gebruiker zoekt het een garage en monteur en stelt het een aantal beschikbare tijdstippen voor. De gebruiker kiest het voor hem meest gunstige tijdstip en na goedkeuring wordt het garagebezoek geboekt. Accenture laat in het midden wie de aanbieder van het getoonde systeem is, maar daar zit wel de crux: waar er in de markt wordt gesproken over een strijd tussen het universele kanaal en het merkkanaal om wie de klant mag ‘sturen’, lijkt in het concept van Accenture de aanbieder van het it-systeem de eerste lijn naar de klant te hebben. 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.