Aandeel vierseizoenenbanden verdubbeld sinds 2012
JES Marketing deed in de maand februari een steekproef onder 2.200 particuliere en zakelijke auto’s. Daaruit bleek onder meer dat het aandeel winterbanden nog ieder jaar groeit, maar dat nog steeds de meeste auto’s in de winter op zomerbanden staan.
Het aandeel zomerbanden is 57,6 procent, het aandeel winterbanden 37,1 procent. In februari vorig jaar was de verdeling nog respectievelijk 60,1 procent en 35,2 procent. In 2014 had 4,7 procent van de onderzochte auto’s vierseizoenenbanden.
Continental populairst
Vredestein is het populairste merk winterbanden met een aandeel van 14,9 procent. Op twee staat Continental (13,5 procent) en op drie Michelin (12,9 procent).
Continental is dit jaar het meest gebruikte bandenmerk in de algemene top-5. Vorig jaar ging die eer nog naar Michelin:
merk |
2014 |
2015 |
Continental |
13,9% |
15,8% |
Michelin |
15,2% |
14,8% |
Vredestein |
11,2% |
9,7% |
Goodyear |
6,8% |
7,5% |
Bridgestone |
6,3% |
6,9% |