Toeleveranciers autobranche geven Bulgarije een boost

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens Automotive News Europe verdubbelde de export in de Bulgaarse autosector in de afgelopen vijf jaar; er wordt door de autobranche nu voor ongeveer 1 miljard euro aan goederen (waaronder onderdelen) geëxporteerd.

De huidige infrastructuur, bureaucratie en slechte opleidingsvoorzieningen in Bulgarije houden weliswaar nog veel grote autofabrikanten tegen om er een fabriek te openen, maar schrikt de kleinere leveranciers niet af. Zij zien in Bulgarije een aantrekkelijk land vanwege de lage lonen en het gunstige belastingklimaat. Een gemiddelde werknemer kost in Bulgarije 3,7 euro per uur; in Polen is dit 7,20, in Hongarije 7,90 en in Slowakijke 8,60.

China gaat outsourcen
Reden genoeg voor het Chinese Great Wall om er een fabriek te openen. En de Duitse onderdelenleverancier Witte Automotive, dat onder andere Ford als klant heeft, opent dit jaar een grotere fabriek, waar 260 mensen kunnen werken en de omzet naar verwachting op 25 miljoen euro uitkomt. In 2010 was deze omzet nog 1 miljoen.

Ook het Franse Montupet, acculeverancier Johnson Controls en Magna International zetten fabrieken in Bulgarije neer of vergroten er hun productiecapaciteit.

De export uit de autosector is inmiddels goed voor 4,5 procent van de totale Bulgaarse export en 2,5 procent van het bruto binnenlands product, aldus Automotive News Europe. Het wachten is nu nog op de grotere autofabrikanten.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Toeleveranciers autobranche geven Bulgarije een boost | Automotive Online

Toeleveranciers autobranche geven Bulgarije een boost

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens Automotive News Europe verdubbelde de export in de Bulgaarse autosector in de afgelopen vijf jaar; er wordt door de autobranche nu voor ongeveer 1 miljard euro aan goederen (waaronder onderdelen) geëxporteerd.

De huidige infrastructuur, bureaucratie en slechte opleidingsvoorzieningen in Bulgarije houden weliswaar nog veel grote autofabrikanten tegen om er een fabriek te openen, maar schrikt de kleinere leveranciers niet af. Zij zien in Bulgarije een aantrekkelijk land vanwege de lage lonen en het gunstige belastingklimaat. Een gemiddelde werknemer kost in Bulgarije 3,7 euro per uur; in Polen is dit 7,20, in Hongarije 7,90 en in Slowakijke 8,60.

China gaat outsourcen
Reden genoeg voor het Chinese Great Wall om er een fabriek te openen. En de Duitse onderdelenleverancier Witte Automotive, dat onder andere Ford als klant heeft, opent dit jaar een grotere fabriek, waar 260 mensen kunnen werken en de omzet naar verwachting op 25 miljoen euro uitkomt. In 2010 was deze omzet nog 1 miljoen.

Ook het Franse Montupet, acculeverancier Johnson Controls en Magna International zetten fabrieken in Bulgarije neer of vergroten er hun productiecapaciteit.

De export uit de autosector is inmiddels goed voor 4,5 procent van de totale Bulgaarse export en 2,5 procent van het bruto binnenlands product, aldus Automotive News Europe. Het wachten is nu nog op de grotere autofabrikanten.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.