Omzet Broekhuis Groep groeit naar 1,4 miljard euro

Broekhuis • Voor het boekjaar 2024 verwacht het bedrijf een resultaat voor belasting in lijn met dat van 2023.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Broekhuis)

Broekhuis Groep heeft in 2023 een omzet van 1,38 miljard euro gerealiseerd, een stijging van 19 procent. De nettowinst daalde met 13 procent naar 30,9 miljoen euro. Het garantievermogen nam toe tot 194 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag van het bedrijf.

In 2023 verkocht het bedrijf 16.919 nieuwe auto’s (+16,9%) en 3.485 lichte bedrijfswagens (+20%). Het aantal verkochte gebruikte personen- en lichte bedrijfswagens b2c en b2b bedroeg in 25.806 (+3%). In 2023 groeide het aantal lease- en verhuurcontracten ruim tien procent van 2.634 naar 25.164. De groei bestond voor 66 procent uit zakelijke- en verhuurcontracten en voor 34 procent uit private leasecontracten.

Verwachtingen

Broekhuis verwacht in lijn met 2023 17.000 nieuwe personenauto’s te verkopen en 5.000 nieuwe lichte bedrijfswagens, dit laatste is ruim een derde meer dan in 2023. Door het vervallen van de BPM-vrijstelling op lichte bedrijfswagens in 2025, is de vraag hiernaar tijdelijk sterk gestegen.

De verkoop van gebruikte auto’s zal naar verwachting stabiliseren op circa 25.700, waarbij de gemiddelde marge per auto mogelijk iets lager zal liggen dan in 2023. Voor de werkplaatsactiviteiten verwacht de directie een gelijkblijvende omzet, het beperktere onderhoud aan elektrische auto’s wordt gecompenseerd door gestegen tarieven in de werkplaats.

In 2023 is Broekhuis voor Ford en Stellantis gestart met het agentuurmodel. “Omdat het voor alle partijen een nieuw proces betreft, zijn er nog een aantal suboptimale werkwijzes met betrekking tot de praktische uitvoering. In de loop van 2024 zal de kostenreductie merkbaar moeten worden, namelijk wanneer de betreffende importeurs hun softwaresystemen en ondersteuning verder op orde krijgen”, schrijft Broekhuis.

Eerder deze week werd bekend dat Ford zijn agentuurmodel gaat herzien.

Bron: jaarverslag

Uitbreiding

Voor het boekjaar 2024 verwacht het bedrijf ondanks meerdere kostenstijgingen een resultaat voor belasting in lijn met dat van 2023 (in 2023 werd op de verkoop van de BMW-activiteiten een boekwinst van 8 miljoen gerealiseerd). “Broekhuis Groep blijft streven naar verdere groei, zowel autonoom als door acquisities. Deze groei is primair gericht op de kernactiviteiten – inclusief de relatief nieuwe kernactiviteit fietsen – en bestaande merken, al wordt uitbreiding van het merkenpalet niet uitgesloten”, zo schrijft de dealerholding.

“Idealiter gaat het bij dat laatste om nieuwe merken of merken waarin Broekhuis op afzienbare termijn een marktaandeel van tenminste 10 procent kan bereiken. De onderneming beschikt zowel over financierings- mogelijkheden als een stabiele organisatie om een dergelijke groei beheersbaar en succesvol te kunnen te realiseren.”

Broekhuis Groep staat op plek 6 in de Automotive Dealerholding Top 60. Bestel de uitgave hier. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Omzet Broekhuis Groep groeit naar 1,4 miljard euro | Automotive Online

Omzet Broekhuis Groep groeit naar 1,4 miljard euro

Broekhuis • Voor het boekjaar 2024 verwacht het bedrijf een resultaat voor belasting in lijn met dat van 2023.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Broekhuis)

Broekhuis Groep heeft in 2023 een omzet van 1,38 miljard euro gerealiseerd, een stijging van 19 procent. De nettowinst daalde met 13 procent naar 30,9 miljoen euro. Het garantievermogen nam toe tot 194 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag van het bedrijf.

In 2023 verkocht het bedrijf 16.919 nieuwe auto’s (+16,9%) en 3.485 lichte bedrijfswagens (+20%). Het aantal verkochte gebruikte personen- en lichte bedrijfswagens b2c en b2b bedroeg in 25.806 (+3%). In 2023 groeide het aantal lease- en verhuurcontracten ruim tien procent van 2.634 naar 25.164. De groei bestond voor 66 procent uit zakelijke- en verhuurcontracten en voor 34 procent uit private leasecontracten.

Verwachtingen

Broekhuis verwacht in lijn met 2023 17.000 nieuwe personenauto’s te verkopen en 5.000 nieuwe lichte bedrijfswagens, dit laatste is ruim een derde meer dan in 2023. Door het vervallen van de BPM-vrijstelling op lichte bedrijfswagens in 2025, is de vraag hiernaar tijdelijk sterk gestegen.

De verkoop van gebruikte auto’s zal naar verwachting stabiliseren op circa 25.700, waarbij de gemiddelde marge per auto mogelijk iets lager zal liggen dan in 2023. Voor de werkplaatsactiviteiten verwacht de directie een gelijkblijvende omzet, het beperktere onderhoud aan elektrische auto’s wordt gecompenseerd door gestegen tarieven in de werkplaats.

In 2023 is Broekhuis voor Ford en Stellantis gestart met het agentuurmodel. “Omdat het voor alle partijen een nieuw proces betreft, zijn er nog een aantal suboptimale werkwijzes met betrekking tot de praktische uitvoering. In de loop van 2024 zal de kostenreductie merkbaar moeten worden, namelijk wanneer de betreffende importeurs hun softwaresystemen en ondersteuning verder op orde krijgen”, schrijft Broekhuis.

Eerder deze week werd bekend dat Ford zijn agentuurmodel gaat herzien.

Bron: jaarverslag

Uitbreiding

Voor het boekjaar 2024 verwacht het bedrijf ondanks meerdere kostenstijgingen een resultaat voor belasting in lijn met dat van 2023 (in 2023 werd op de verkoop van de BMW-activiteiten een boekwinst van 8 miljoen gerealiseerd). “Broekhuis Groep blijft streven naar verdere groei, zowel autonoom als door acquisities. Deze groei is primair gericht op de kernactiviteiten – inclusief de relatief nieuwe kernactiviteit fietsen – en bestaande merken, al wordt uitbreiding van het merkenpalet niet uitgesloten”, zo schrijft de dealerholding.

“Idealiter gaat het bij dat laatste om nieuwe merken of merken waarin Broekhuis op afzienbare termijn een marktaandeel van tenminste 10 procent kan bereiken. De onderneming beschikt zowel over financierings- mogelijkheden als een stabiele organisatie om een dergelijke groei beheersbaar en succesvol te kunnen te realiseren.”

Broekhuis Groep staat op plek 6 in de Automotive Dealerholding Top 60. Bestel de uitgave hier. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.