Xpeng en Nio blijven actief in de EU ondanks importheffingen, prijsverhoging niet uitgesloten

Importheffingen • Chinese fabrikanten sluiten een prijsverhoging als gevolg van het opleggen van de tarieven in een later stadium niet uit.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Chinese fabrikanten van elektrische auto’s Xpeng en Nio zijn niet van plan de Europese markt te verlaten, ondanks de hoge importheffingen voor Chinese elektrische auto’s die vrijdag ingaan, zo meldt ANP. Dat hebben ze laten weten nadat de Europese Commissie besloot de heffingen door te zetten. Ze zouden een eind moeten maken aan de oneerlijke concurrentie die China zou bedrijven door eigen fabrikanten te subsidiëren.

“Als bedrijf met een mondiale visie zal Xpeng zijn strategie om buitenlandse markten te verkennen niet veranderen. We zullen manieren vinden om de impact op de consument zoveel mogelijk te beperken”, klinkt het bij Xpeng.

Rivaal Nio stelt nog te hopen “een oplossing te bereiken met de EU voordat definitieve maatregelen in november 2024 van kracht worden”. “In dit stadium handhaaft Nio de prijzen van huidige modellen op de Europese markten. Het kan echter niet worden uitgesloten dat de prijzen in een later stadium worden aangepast als gevolg van het opleggen van deze tarieven”, aldus het bedrijf.

Prijzenoorlog

Europa werd afgelopen jaar overspoeld met goedkope elektrische auto’s uit China. Door die hevige prijzenoorlog verliezen veel Europese autofabrikanten marktaandeel, terwijl een eigen elektrische-voertuigenindustrie volgens de Europese Commissie cruciaal is om de EU klimaatneutraal te maken.

Nio opende in mei het Nio House Amsterdam, een gigantische investering. Voor Nio zijn de heffingen geen reden om versneld een Europese productielocatie te openen. “Nee dat is een puur commerciële afweging. Als wij meer dan 100 duizend auto’s verkopen, gaan we het overwegen.”

De Europese Commissie oordeelde na een onderzoek dat de Chinese regering de kostprijs van in China gebouwde auto’s kunstmatig laag houdt. Als China deze praktijken niet verandert, dan worden de maatregelen voor vijf jaar van kracht. Alleen een ruime meerderheid van de EU-landen zou dat kunnen tegenhouden. Maar dat lijkt ondanks ongerustheid over dreigende Chinese vergeldingsmaatregelen vooralsnog onwaarschijnlijk.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Xpeng en Nio blijven actief in de EU ondanks importheffingen, prijsverhoging niet uitgesloten | Automotive Online

Xpeng en Nio blijven actief in de EU ondanks importheffingen, prijsverhoging niet uitgesloten

Importheffingen • Chinese fabrikanten sluiten een prijsverhoging als gevolg van het opleggen van de tarieven in een later stadium niet uit.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Chinese fabrikanten van elektrische auto’s Xpeng en Nio zijn niet van plan de Europese markt te verlaten, ondanks de hoge importheffingen voor Chinese elektrische auto’s die vrijdag ingaan, zo meldt ANP. Dat hebben ze laten weten nadat de Europese Commissie besloot de heffingen door te zetten. Ze zouden een eind moeten maken aan de oneerlijke concurrentie die China zou bedrijven door eigen fabrikanten te subsidiëren.

“Als bedrijf met een mondiale visie zal Xpeng zijn strategie om buitenlandse markten te verkennen niet veranderen. We zullen manieren vinden om de impact op de consument zoveel mogelijk te beperken”, klinkt het bij Xpeng.

Rivaal Nio stelt nog te hopen “een oplossing te bereiken met de EU voordat definitieve maatregelen in november 2024 van kracht worden”. “In dit stadium handhaaft Nio de prijzen van huidige modellen op de Europese markten. Het kan echter niet worden uitgesloten dat de prijzen in een later stadium worden aangepast als gevolg van het opleggen van deze tarieven”, aldus het bedrijf.

Prijzenoorlog

Europa werd afgelopen jaar overspoeld met goedkope elektrische auto’s uit China. Door die hevige prijzenoorlog verliezen veel Europese autofabrikanten marktaandeel, terwijl een eigen elektrische-voertuigenindustrie volgens de Europese Commissie cruciaal is om de EU klimaatneutraal te maken.

Nio opende in mei het Nio House Amsterdam, een gigantische investering. Voor Nio zijn de heffingen geen reden om versneld een Europese productielocatie te openen. “Nee dat is een puur commerciële afweging. Als wij meer dan 100 duizend auto’s verkopen, gaan we het overwegen.”

De Europese Commissie oordeelde na een onderzoek dat de Chinese regering de kostprijs van in China gebouwde auto’s kunstmatig laag houdt. Als China deze praktijken niet verandert, dan worden de maatregelen voor vijf jaar van kracht. Alleen een ruime meerderheid van de EU-landen zou dat kunnen tegenhouden. Maar dat lijkt ondanks ongerustheid over dreigende Chinese vergeldingsmaatregelen vooralsnog onwaarschijnlijk.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.