Vaco: 5% van de Nederlandse auto’s rijdt op onveilige banden

Vaco • Vaco benadrukt bij het bekendmaken van de cijfers dat een ‘regelmatige bandencheck een must is voor veilig autorijden’.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock). (Shutterstock (2022))

Van de 1501 onderzochte personenauto’s heeft bijna vijf procent minimaal één band die meteen vervangen zou moeten worden. Dat blijkt uit een onderzoek van Vaco.

“Een verontrustende conclusie”, luidt het oordeel van de brancheorganisatie. “Zou je dit omrekenen naar het totale wagenpark in Nederland, dan komt dat neer op ongeveer een half miljoen auto’s.”

Beschadiging

Voor banden geldt een minimale profieldiepte van 1,6 mm. Bij de apk-keuring wordt vanaf 2,5 mm het advies gegeven om de banden te vervangen. Toch bleek dat een op de twintig onderzochte auto’s met minimaal een band rijdt die aan vervanging toe is. Ruim de helft van dat aantal was wettelijk gezien zelfs in overtreding, meldt Vaco.

Uit het Vaco-onderzoek komt ook naar voren dat bij 3,9 procent van de onderzochte auto’s een of meerdere banden zichtbare schade had. Een beschadiging is onder meer een vervorming van de zijwand, insnijdingen of veroudering.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Vaco: 5% van de Nederlandse auto’s rijdt op onveilige banden | Automotive Online

Vaco: 5% van de Nederlandse auto’s rijdt op onveilige banden

Vaco • Vaco benadrukt bij het bekendmaken van de cijfers dat een ‘regelmatige bandencheck een must is voor veilig autorijden’.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock). (Shutterstock (2022))

Van de 1501 onderzochte personenauto’s heeft bijna vijf procent minimaal één band die meteen vervangen zou moeten worden. Dat blijkt uit een onderzoek van Vaco.

“Een verontrustende conclusie”, luidt het oordeel van de brancheorganisatie. “Zou je dit omrekenen naar het totale wagenpark in Nederland, dan komt dat neer op ongeveer een half miljoen auto’s.”

Beschadiging

Voor banden geldt een minimale profieldiepte van 1,6 mm. Bij de apk-keuring wordt vanaf 2,5 mm het advies gegeven om de banden te vervangen. Toch bleek dat een op de twintig onderzochte auto’s met minimaal een band rijdt die aan vervanging toe is. Ruim de helft van dat aantal was wettelijk gezien zelfs in overtreding, meldt Vaco.

Uit het Vaco-onderzoek komt ook naar voren dat bij 3,9 procent van de onderzochte auto’s een of meerdere banden zichtbare schade had. Een beschadiging is onder meer een vervorming van de zijwand, insnijdingen of veroudering.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.