Zeeuws schoenenbedrijf in verzet tegen komst EV-merk Omoda

Omoda • Het Nederlandse Omoda, gevestigd in Zierikzee, is een ‘oppositieprocedure’ opgestart.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Omoda.
(Foto: Shutterstock)

Het Zeeuwse familiebedrijf Omoda wil zijn merknaam beschermen omdat in april 2024 de gelijknamige Chinese EV-fabrikant naar Nederland komt, zo meldt het ANP.

Volgens de Aziatische autofabrikant is een tweede Omoda-merk op de Nederlandse markt juridisch geen probleem, maar daar denkt de fashion-retailer uit Zeeland, met ruim dertig schoenenzaken in Nederland, anders over. “Het Chinese automerk (onderdeel van het moederbedrijf Chery, red.) maakt oneigenlijk gebruik van het merk Omoda met de introductie van hun nieuwe automodel op de Europese markt”, zegt een woordvoerder van Omoda.

Uitspraak

Het Nederlandse Omoda, gevestigd in Zierikzee, is nu een ‘oppositieprocedure’ opgestart. Daarmee kunnen oudere merken formeel bezwaar maken tegen inschrijving van nieuwere. Deze procedure maakt het mogelijk om conflicten tussen merken in een vroeg stadium op te lossen. Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP) zal de kwestie dan beoordelen.

“De afgelopen 23 jaar hebben wij hard gewerkt om de merknaam Omoda op te bouwen. Hierdoor zijn we bij vele Nederlanders herkenbaar”, zegt de Nederlandse Omoda-woordvoerder. Volgens hem is er al geruime tijd geleden contact geweest tussen Omoda en Chery over het gebruik van de Omoda-merknaam. “Maar antwoord is uitgebleven. Daarom hebben wij oppositie ingediend, om zo onze merknaam te beschermen”, aldus de zegsman.

Merkenrechtadvocaat Radboud Ribbert denkt dat het lastig wordt voor het Zeeuwse bedrijf om een eventuele rechtszaak te winnen. “Vergelijk het met Ajax-brandblussers, de voetbalclub en schoonmaakmiddel. Aangezien het niet dezelfde producten zijn kan dit gewoon. Een ander voorbeeld is Lotus. Lotus is een auto, maar ook een koekje”, stelt Ribbert van advocatenkantoor Greenberg Traurig in Amsterdam.

De schoenen van Omoda en het automerk liggen volgens de merkendeskundige ver uit elkaar. “Dus zouden ze best naast elkaar kunnen bestaan. Als je in dezelfde productcategorie gaat zitten kan dit wel een probleem zijn. Maar daar is hier geen sprake van.”

Expansie

Het Chinese Omoda is inmiddels in meer dan tien landen actief. Het merk richt zich primair op cross SUV’s, in het B- en C-segment. “Er liggen plannen op tafel voor expansie in landen als Nederland, Nieuw-Zeeland en Brazilië”, kondigde het bedrijf begin deze week aan. In de AM Powerranking voor nieuwkomers was de slagingskans voor Omoda ‘klein’, al was dat vooral omdat er nog weinig details bekend zijn. ‘Zodra er een plan ligt en modellen aangekondigd zijn, volgt een nieuwe beoordeling,’ zo schreef de AM-redactie in september.

Columnist Norbert van den Eijnden schreef in juni over de komst van Omoda. De Chery-dochter is het 31ste merk dat tussen 2020 en 2025 op de Nederlandse markt zijn entree maakt. Bekijk hier het overzicht.

Zeeuws schoenenbedrijf in verzet tegen komst EV-merk Omoda | Automotive Online

Zeeuws schoenenbedrijf in verzet tegen komst EV-merk Omoda

Omoda • Het Nederlandse Omoda, gevestigd in Zierikzee, is een ‘oppositieprocedure’ opgestart.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Omoda.
(Foto: Shutterstock)

Het Zeeuwse familiebedrijf Omoda wil zijn merknaam beschermen omdat in april 2024 de gelijknamige Chinese EV-fabrikant naar Nederland komt, zo meldt het ANP.

Volgens de Aziatische autofabrikant is een tweede Omoda-merk op de Nederlandse markt juridisch geen probleem, maar daar denkt de fashion-retailer uit Zeeland, met ruim dertig schoenenzaken in Nederland, anders over. “Het Chinese automerk (onderdeel van het moederbedrijf Chery, red.) maakt oneigenlijk gebruik van het merk Omoda met de introductie van hun nieuwe automodel op de Europese markt”, zegt een woordvoerder van Omoda.

Uitspraak

Het Nederlandse Omoda, gevestigd in Zierikzee, is nu een ‘oppositieprocedure’ opgestart. Daarmee kunnen oudere merken formeel bezwaar maken tegen inschrijving van nieuwere. Deze procedure maakt het mogelijk om conflicten tussen merken in een vroeg stadium op te lossen. Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP) zal de kwestie dan beoordelen.

“De afgelopen 23 jaar hebben wij hard gewerkt om de merknaam Omoda op te bouwen. Hierdoor zijn we bij vele Nederlanders herkenbaar”, zegt de Nederlandse Omoda-woordvoerder. Volgens hem is er al geruime tijd geleden contact geweest tussen Omoda en Chery over het gebruik van de Omoda-merknaam. “Maar antwoord is uitgebleven. Daarom hebben wij oppositie ingediend, om zo onze merknaam te beschermen”, aldus de zegsman.

Merkenrechtadvocaat Radboud Ribbert denkt dat het lastig wordt voor het Zeeuwse bedrijf om een eventuele rechtszaak te winnen. “Vergelijk het met Ajax-brandblussers, de voetbalclub en schoonmaakmiddel. Aangezien het niet dezelfde producten zijn kan dit gewoon. Een ander voorbeeld is Lotus. Lotus is een auto, maar ook een koekje”, stelt Ribbert van advocatenkantoor Greenberg Traurig in Amsterdam.

De schoenen van Omoda en het automerk liggen volgens de merkendeskundige ver uit elkaar. “Dus zouden ze best naast elkaar kunnen bestaan. Als je in dezelfde productcategorie gaat zitten kan dit wel een probleem zijn. Maar daar is hier geen sprake van.”

Expansie

Het Chinese Omoda is inmiddels in meer dan tien landen actief. Het merk richt zich primair op cross SUV’s, in het B- en C-segment. “Er liggen plannen op tafel voor expansie in landen als Nederland, Nieuw-Zeeland en Brazilië”, kondigde het bedrijf begin deze week aan. In de AM Powerranking voor nieuwkomers was de slagingskans voor Omoda ‘klein’, al was dat vooral omdat er nog weinig details bekend zijn. ‘Zodra er een plan ligt en modellen aangekondigd zijn, volgt een nieuwe beoordeling,’ zo schreef de AM-redactie in september.

Columnist Norbert van den Eijnden schreef in juni over de komst van Omoda. De Chery-dochter is het 31ste merk dat tussen 2020 en 2025 op de Nederlandse markt zijn entree maakt. Bekijk hier het overzicht.