‘Economisch belang elektrisch vervoer groeit met 77 procent’

Elektrisch rijden • De werkgelegenheid rond EV’s groeide tussen 2019 en 2021 met bijna 60%.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De toegevoegde waarde van elektrisch vervoer in Nederland is tussen 2019 en 2021 met 77 procent gegroeid, van 2,0 miljard euro naar 3,6 miljard euro. De directe werkgelegenheid rond elektrisch vervoer groeide met bijna 60 procent, van 19.340 naar 30.210 voltijdbanen. Dit blijkt uit onderzoek dat de RVO deed in opdracht van het ministerie van I&W.

Van de totale werkgelegenheid in de Nederlandse EV-sector is een vijfde afkomstig van bedrijven waarbij alle bedrijfsactiviteiten gericht zijn op elektrisch vervoer. RVO noemt als voorbeeld ondernemingen die laadpalen plaatsen of elektrische voertuigen (om)bouwen. De rest valt onder bedrijfstakken die een steeds groter deel van hun inkomsten uit EV halen. Dat zijn onder meer de automotivesector en de installatiebranche.

Het aantal elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen is tussen 2019 en 2021 fors gestegen. Van de nieuw verkochte auto’s was in 2022 bijna 24 procent elektrisch. Inmiddels rijdt ruim 4,6 procent van Nederlandse auto’s op stroom. Bij OV-bussen is inmiddels 25 procent elektrisch, zo blijkt uit het RVO-onderzoek.

De verkoop van elektrische auto’s stagneerde in het afgelopen jaar. Mede daarom besloot staatssecretaris Heijnen van I&W vorige maand om de aankoopsubsidie op EV’s in 2024 ongewijzigd te handhaven.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Economisch belang elektrisch vervoer groeit met 77 procent’ | Automotive Online

‘Economisch belang elektrisch vervoer groeit met 77 procent’

Elektrisch rijden • De werkgelegenheid rond EV’s groeide tussen 2019 en 2021 met bijna 60%.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De toegevoegde waarde van elektrisch vervoer in Nederland is tussen 2019 en 2021 met 77 procent gegroeid, van 2,0 miljard euro naar 3,6 miljard euro. De directe werkgelegenheid rond elektrisch vervoer groeide met bijna 60 procent, van 19.340 naar 30.210 voltijdbanen. Dit blijkt uit onderzoek dat de RVO deed in opdracht van het ministerie van I&W.

Van de totale werkgelegenheid in de Nederlandse EV-sector is een vijfde afkomstig van bedrijven waarbij alle bedrijfsactiviteiten gericht zijn op elektrisch vervoer. RVO noemt als voorbeeld ondernemingen die laadpalen plaatsen of elektrische voertuigen (om)bouwen. De rest valt onder bedrijfstakken die een steeds groter deel van hun inkomsten uit EV halen. Dat zijn onder meer de automotivesector en de installatiebranche.

Het aantal elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen is tussen 2019 en 2021 fors gestegen. Van de nieuw verkochte auto’s was in 2022 bijna 24 procent elektrisch. Inmiddels rijdt ruim 4,6 procent van Nederlandse auto’s op stroom. Bij OV-bussen is inmiddels 25 procent elektrisch, zo blijkt uit het RVO-onderzoek.

De verkoop van elektrische auto’s stagneerde in het afgelopen jaar. Mede daarom besloot staatssecretaris Heijnen van I&W vorige maand om de aankoopsubsidie op EV’s in 2024 ongewijzigd te handhaven.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.