Doorstart voor Lightyear

Lightyear • Het Helmondse bedrijf ging in januari failliet.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(foto: Lightyear)

Lightyear heeft weer genoeg budget om een half jaar tot een jaar door te gaan met de ontwikkeling van de nieuwe zonneauto. Dat markeert de start van het nieuwe bedrijf Lightyear Technologies. Dat gaat zich richten op de productie van de Lightyear 2, melden zowel curator Reinoud van Oeijen als Lightyear. De Lightyear 2 is het ‘betaalbare’ model van de zonneauto, dat geschikt moet worden gemaakt voor massaproductie. Autofabrikant Lightyear uit Helmond werd in januari failliet verklaard. Verdere productie van de exclusieve Lightyear 0 was daarmee van de baan.

Lightyear Technologies

In het nieuwe Lightyear Technologies, dat de Lightyear 2 verder moet ontwikkelen, wordt het intellectueel eigendom opgenomen, komt een deel van de werknemers te werken, dochterbedrijf Lightyear Layer (de fabriek in Venray waar de zonnecellen-technologie is ondergebracht) en een deel van de inventaris maken ook deel uit van de deal. Het doel is volgens Van Oeijen nog steeds om ‘binnen enkele jaren’ een betaalbare zonneauto op de markt brengen.

Lees hier ons achtergrond-artikel over Lightyear. De grootste kans op succes is een samenwerking met ‘buurman’ Inalfa. 

Opgelucht

Lex Hoefsloot, ceo van Lightyear, is opgelucht. “We zijn heel blij dat we de herstructurering hebben voltooid. We geloven dat deze nodig was voor de toekomst van Lightyear, waarin we de belangen van verschillende betrokkenen hebben meegenomen. Het team heeft hard gewerkt om dit mogelijk te maken.” Het bedrijf gaat na de herstructurering met een kleine honderd man verder. “Het was een uitermate complex proces”, meldt de curator. “Toch hebben we dit in relatief korte tijd kunnen doen. We hebben het belang van de werknemers uit binnen- en buitenland zo goed mogelijk proberen te behartigen. Tegelijkertijd hebben we ook voor de schuldeisers de schade zo beperkt mogelijk getracht te houden.’’

Investeerdersgroep

De doorstart van Lightyear is mogelijk gemaakt door IIG, de Impact Investor Group, onder leiding van Arnoud Aalbersberg. In eerste instantie bracht IIG 8 miljoen euro bijeen. Het is niet bekendgemaakt of dat bedrag inmiddels is gegroeid. Wel meldt Lightyear dat de grote zes financiers van het bedrijf (SHV, Dela, Eikenbosch Holding, Invest-NL, BOM en LIOF) meewerken aan de doorstart en vertrouwen hebben in Lightyear Technologies. Dat nieuwe bedrijf moet de komende maanden dringend op zoek naar nieuw kapitaal. Om zonneauto Lightyear 2 alsnog te verwezenlijken heeft het bedrijf minstens een miljard euro nodig. Volgens een bericht in het FD wordt in de zoektocht naar financiers vooral naar het Midden-Oosten gekeken.

Veiling van voorraden en auto’s

Curator Van Oeijen gaat halverwege deze maand een deel van de voorraden van het voormalige Lightyear via een online veiling verkopen. Hieronder vallen ook enkele Lightyear 0-auto’s. De curator werkt nog aan het onderzoek naar de oorzaken van het faillissement van Lightyear. Of het management van Lightyear onbehoorlijk bestuur kan worden verweten, is nog niet duidelijk.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Doorstart voor Lightyear | Automotive Online

Doorstart voor Lightyear

Lightyear • Het Helmondse bedrijf ging in januari failliet.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(foto: Lightyear)

Lightyear heeft weer genoeg budget om een half jaar tot een jaar door te gaan met de ontwikkeling van de nieuwe zonneauto. Dat markeert de start van het nieuwe bedrijf Lightyear Technologies. Dat gaat zich richten op de productie van de Lightyear 2, melden zowel curator Reinoud van Oeijen als Lightyear. De Lightyear 2 is het ‘betaalbare’ model van de zonneauto, dat geschikt moet worden gemaakt voor massaproductie. Autofabrikant Lightyear uit Helmond werd in januari failliet verklaard. Verdere productie van de exclusieve Lightyear 0 was daarmee van de baan.

Lightyear Technologies

In het nieuwe Lightyear Technologies, dat de Lightyear 2 verder moet ontwikkelen, wordt het intellectueel eigendom opgenomen, komt een deel van de werknemers te werken, dochterbedrijf Lightyear Layer (de fabriek in Venray waar de zonnecellen-technologie is ondergebracht) en een deel van de inventaris maken ook deel uit van de deal. Het doel is volgens Van Oeijen nog steeds om ‘binnen enkele jaren’ een betaalbare zonneauto op de markt brengen.

Lees hier ons achtergrond-artikel over Lightyear. De grootste kans op succes is een samenwerking met ‘buurman’ Inalfa. 

Opgelucht

Lex Hoefsloot, ceo van Lightyear, is opgelucht. “We zijn heel blij dat we de herstructurering hebben voltooid. We geloven dat deze nodig was voor de toekomst van Lightyear, waarin we de belangen van verschillende betrokkenen hebben meegenomen. Het team heeft hard gewerkt om dit mogelijk te maken.” Het bedrijf gaat na de herstructurering met een kleine honderd man verder. “Het was een uitermate complex proces”, meldt de curator. “Toch hebben we dit in relatief korte tijd kunnen doen. We hebben het belang van de werknemers uit binnen- en buitenland zo goed mogelijk proberen te behartigen. Tegelijkertijd hebben we ook voor de schuldeisers de schade zo beperkt mogelijk getracht te houden.’’

Investeerdersgroep

De doorstart van Lightyear is mogelijk gemaakt door IIG, de Impact Investor Group, onder leiding van Arnoud Aalbersberg. In eerste instantie bracht IIG 8 miljoen euro bijeen. Het is niet bekendgemaakt of dat bedrag inmiddels is gegroeid. Wel meldt Lightyear dat de grote zes financiers van het bedrijf (SHV, Dela, Eikenbosch Holding, Invest-NL, BOM en LIOF) meewerken aan de doorstart en vertrouwen hebben in Lightyear Technologies. Dat nieuwe bedrijf moet de komende maanden dringend op zoek naar nieuw kapitaal. Om zonneauto Lightyear 2 alsnog te verwezenlijken heeft het bedrijf minstens een miljard euro nodig. Volgens een bericht in het FD wordt in de zoektocht naar financiers vooral naar het Midden-Oosten gekeken.

Veiling van voorraden en auto’s

Curator Van Oeijen gaat halverwege deze maand een deel van de voorraden van het voormalige Lightyear via een online veiling verkopen. Hieronder vallen ook enkele Lightyear 0-auto’s. De curator werkt nog aan het onderzoek naar de oorzaken van het faillissement van Lightyear. Of het management van Lightyear onbehoorlijk bestuur kan worden verweten, is nog niet duidelijk.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.