Toyota-aandeelhouders stemmen tegen klimaatresolutie

Toyota • Toyota is de afgelopen jaren een doelwit geworden voor activisten en groene investeerders.
Robert L. Smid Robert L. Smid
Een Prius op de weg. (Foto: Shutterstock)

Een dag nadat Toyota een strategie voor elektrische voertuigen had opgesteld, stemden aandeelhouders tegen een eerdere voorgestelde resolutie over de klimaatlobby van de autofabrikant.

Het Deense pensioenfonds AkademikerPension en twee andere Europese vermogensbeheerders hadden de klimaatresolutie ingediend met als doel Toyota meer details te laten vrijgeven met betrekking tot klimaatverandering. De resolutie riep op tot meer openbaarmaking van klimaatlobbyactiviteiten.

Beleggers steunden alle tien de bestuursleden, waaronder president Akio Toyoda.

De stemming was met name een speerpunt voor Amerikaanse pensioenfondsen, die eerder hadden aangekondigd om niet op de president van Toyota te stemmen. Het argument dat zij gebruikten was dat de herverkiezing van Akio Toyoda de onafhankelijkheid van de raad van bestuur zou kunnen afzwakken.

Toyota reageerde hier op door te stellen dat het bestuur voldoet aan de bestuursnormen van de Tokyo Stock Exchange.

Aandelen schieten omhoog

Het aandeel van Toyota steeg naar het hoogste niveau in zestien maanden na de aankondiging van solid-state batterijen van gisteren. Die nieuwe generatie batterijen moet de actieradius van een EV naar duizend kilometer tillen. Het aandeel steeg naar 6 procent, het hoogste niveau sinds 2022. Meldt ABM Financial News.

De Japanse automaker brengt in 2026 de lijn van nieuwe auto’s op de markt. Toyota is van plan om in 2026 1,5 miljoen elektrische auto’s te verkopen. In 2030 moeten dit 3,5 miljoen worden.

De nieuwe batterijen komen vanaf 2027 of 2028 op de markt. Zij zullen in alle elektrische auto’s van Toyota zitten.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Toyota-aandeelhouders stemmen tegen klimaatresolutie | Automotive Online

Toyota-aandeelhouders stemmen tegen klimaatresolutie

Toyota • Toyota is de afgelopen jaren een doelwit geworden voor activisten en groene investeerders.
Robert L. Smid Robert L. Smid
Een Prius op de weg. (Foto: Shutterstock)

Een dag nadat Toyota een strategie voor elektrische voertuigen had opgesteld, stemden aandeelhouders tegen een eerdere voorgestelde resolutie over de klimaatlobby van de autofabrikant.

Het Deense pensioenfonds AkademikerPension en twee andere Europese vermogensbeheerders hadden de klimaatresolutie ingediend met als doel Toyota meer details te laten vrijgeven met betrekking tot klimaatverandering. De resolutie riep op tot meer openbaarmaking van klimaatlobbyactiviteiten.

Beleggers steunden alle tien de bestuursleden, waaronder president Akio Toyoda.

De stemming was met name een speerpunt voor Amerikaanse pensioenfondsen, die eerder hadden aangekondigd om niet op de president van Toyota te stemmen. Het argument dat zij gebruikten was dat de herverkiezing van Akio Toyoda de onafhankelijkheid van de raad van bestuur zou kunnen afzwakken.

Toyota reageerde hier op door te stellen dat het bestuur voldoet aan de bestuursnormen van de Tokyo Stock Exchange.

Aandelen schieten omhoog

Het aandeel van Toyota steeg naar het hoogste niveau in zestien maanden na de aankondiging van solid-state batterijen van gisteren. Die nieuwe generatie batterijen moet de actieradius van een EV naar duizend kilometer tillen. Het aandeel steeg naar 6 procent, het hoogste niveau sinds 2022. Meldt ABM Financial News.

De Japanse automaker brengt in 2026 de lijn van nieuwe auto’s op de markt. Toyota is van plan om in 2026 1,5 miljoen elektrische auto’s te verkopen. In 2030 moeten dit 3,5 miljoen worden.

De nieuwe batterijen komen vanaf 2027 of 2028 op de markt. Zij zullen in alle elektrische auto’s van Toyota zitten.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.