Honda-Sony joint venture heeft een naam én ‘duidelijk perspectief’

Afeela • De tech-OEM-samenwerking lijkt daadwerkelijk van de grond te komen.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Afeela-topman Mizuno komt bij Sony vandaan. (Foto: Afeela)

De joint venture van Sony en Honda krijgt steeds meer vorm. Zo werd de naam van het project onthuld: Afeela.

Opmerkelijker is dat het nieuwe EV-merk zich volgens de makers vooral zal gaan richten op huurcontracten tot tien jaar, zo laat het bedrijf weten aan Reuters na de onthulling van het prototype op CES Las Vegas.

De bedrijven zijn van mening dat mensen die de auto kopen, hem zo lang zullen behouden omdat software-updates hem vers houden, aldus Yasuhide Mizuno, voorzitter en ceo van Sony Honda Mobility.

De verkoop van de elektrische auto zal eind 2026-begin 2027 in Europa van start gaan, zei Mizuno, kort na de marktintroducties in de VS en Japan.

“Het vervangen van de auto om de drie tot vijf jaar is een heel traditionele methode”, vertelde Mizuno aan journalisten tijdens de show. “Maar nu: grote verandering. Deze auto is altijd aan het updaten; daarom proberen we klanten vijf tot tien jaar de auto te laten gebruiken.” Daarnaast zullen lange leasecontracten de hoge prijs van de auto enigszins dragelijk moeten maken.

Het nieuwe merk zal een kostbare computerchip van de Amerikaanse leverancier Qualcomm installeren die 800 biljoen bewerkingen per seconde (TOPS) kan uitvoeren om ervoor te zorgen dat de auto de nieuwste software accepteert.

“We richten ons op de toekomst”, zei Mizuno, eraan toevoegend dat een 800 TOPS-chip krachtig genoeg zal zijn om Level 3 en Level 4 autonoom rijden mogelijk te maken wanneer de regelgeving dit toelaat.

Sony Honda Mobility, een in Tokio gevestigde startup met ongeveer 200 werknemers, en begon afgelopen juni na benoeming van Izumi Kawanishi, uitvoerend vice-president van Sony, tot de president en chief operating officer van de startup.

Het project steunt op de middelen van Sony Corp. voor de software als de muziek- en entertainmentcontent. Honda levert het nieuwe elektrische e:Architecture, dat ook de basis zal vormen voor een auto met Honda-badge die rond dezelfde tijd zal verschijnen.

De auto zal waarschijnlijk in de VS worden geproduceerd, voegde hij eraan toe. Honda is van plan een hub voor de productie van elektrische voertuigen te bouwen in de staat Ohio.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Honda-Sony joint venture heeft een naam én ‘duidelijk perspectief’ | Automotive Online

Honda-Sony joint venture heeft een naam én ‘duidelijk perspectief’

Afeela • De tech-OEM-samenwerking lijkt daadwerkelijk van de grond te komen.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Afeela-topman Mizuno komt bij Sony vandaan. (Foto: Afeela)

De joint venture van Sony en Honda krijgt steeds meer vorm. Zo werd de naam van het project onthuld: Afeela.

Opmerkelijker is dat het nieuwe EV-merk zich volgens de makers vooral zal gaan richten op huurcontracten tot tien jaar, zo laat het bedrijf weten aan Reuters na de onthulling van het prototype op CES Las Vegas.

De bedrijven zijn van mening dat mensen die de auto kopen, hem zo lang zullen behouden omdat software-updates hem vers houden, aldus Yasuhide Mizuno, voorzitter en ceo van Sony Honda Mobility.

De verkoop van de elektrische auto zal eind 2026-begin 2027 in Europa van start gaan, zei Mizuno, kort na de marktintroducties in de VS en Japan.

“Het vervangen van de auto om de drie tot vijf jaar is een heel traditionele methode”, vertelde Mizuno aan journalisten tijdens de show. “Maar nu: grote verandering. Deze auto is altijd aan het updaten; daarom proberen we klanten vijf tot tien jaar de auto te laten gebruiken.” Daarnaast zullen lange leasecontracten de hoge prijs van de auto enigszins dragelijk moeten maken.

Het nieuwe merk zal een kostbare computerchip van de Amerikaanse leverancier Qualcomm installeren die 800 biljoen bewerkingen per seconde (TOPS) kan uitvoeren om ervoor te zorgen dat de auto de nieuwste software accepteert.

“We richten ons op de toekomst”, zei Mizuno, eraan toevoegend dat een 800 TOPS-chip krachtig genoeg zal zijn om Level 3 en Level 4 autonoom rijden mogelijk te maken wanneer de regelgeving dit toelaat.

Sony Honda Mobility, een in Tokio gevestigde startup met ongeveer 200 werknemers, en begon afgelopen juni na benoeming van Izumi Kawanishi, uitvoerend vice-president van Sony, tot de president en chief operating officer van de startup.

Het project steunt op de middelen van Sony Corp. voor de software als de muziek- en entertainmentcontent. Honda levert het nieuwe elektrische e:Architecture, dat ook de basis zal vormen voor een auto met Honda-badge die rond dezelfde tijd zal verschijnen.

De auto zal waarschijnlijk in de VS worden geproduceerd, voegde hij eraan toe. Honda is van plan een hub voor de productie van elektrische voertuigen te bouwen in de staat Ohio.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.