Bovag/RAI: sloopregeling ipv fijnstoftax

Redactie Redactie
• Laatste update:

De mededeling is goed nieuws voor RAI Vereniging en Bovag, die al jaren een sloopregeling promoten. De verenigingen zien immers maar wat graag oude diesels van de weg verdwijnen. Deze auto’s vervuilen immers het meest, en – ook niet onbelangrijk – wat er aan de onderkant verdwijnt, wordt zeer waarschijnlijk aan de bovenkant weer aangevuld. RAI Vereniging en Bovag reageren dan ook verheugd. “Dit is een goede eerste stap”, zegt woordvoerder Paul de Waal namens beide verenigingen. “Je hebt het over een maatregel die daadwerkelijk milieueffectief is. Heel goed dat Cramer hier oren naar heeft, we willen graag met haar overleggen. We leggen nu de laatste hand aan een regeling waarin we alles doorgerekend hebben.” Beide verenigingen bieden zelfs aan mee te betalen. Maar, en dan wordt het leuk, stellen wel als voorwaarde dat de aangekondigde fijnstoftax van tafel gaat. De Waal: “Deze maatregel is veel effectiever dan de fijnstoftax, die bovendien Europees lastig is uit te leggen. Ter illustratie: het maximale milieueffect van de fijnstoftax is gelijk aan het minimale effect van een sloopregeling.” Het voorlopige idee van Bovag/RAI: Bij een (optimale) premie van € 1.500,- voor dieselvoertuigen van 12 jaar en ouder worden in twee jaar tijd ca. 18.000 auto`s versneld uit het park verwijderd. Kosten ca. € 30 mln. Met het geld kan de eigenaar een nieuwere gebruikte auto kopen van minimaal vier jaar jonger.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Bovag/RAI: sloopregeling ipv fijnstoftax | Automotive Online

Bovag/RAI: sloopregeling ipv fijnstoftax

Redactie Redactie
• Laatste update:

De mededeling is goed nieuws voor RAI Vereniging en Bovag, die al jaren een sloopregeling promoten. De verenigingen zien immers maar wat graag oude diesels van de weg verdwijnen. Deze auto’s vervuilen immers het meest, en – ook niet onbelangrijk – wat er aan de onderkant verdwijnt, wordt zeer waarschijnlijk aan de bovenkant weer aangevuld. RAI Vereniging en Bovag reageren dan ook verheugd. “Dit is een goede eerste stap”, zegt woordvoerder Paul de Waal namens beide verenigingen. “Je hebt het over een maatregel die daadwerkelijk milieueffectief is. Heel goed dat Cramer hier oren naar heeft, we willen graag met haar overleggen. We leggen nu de laatste hand aan een regeling waarin we alles doorgerekend hebben.” Beide verenigingen bieden zelfs aan mee te betalen. Maar, en dan wordt het leuk, stellen wel als voorwaarde dat de aangekondigde fijnstoftax van tafel gaat. De Waal: “Deze maatregel is veel effectiever dan de fijnstoftax, die bovendien Europees lastig is uit te leggen. Ter illustratie: het maximale milieueffect van de fijnstoftax is gelijk aan het minimale effect van een sloopregeling.” Het voorlopige idee van Bovag/RAI: Bij een (optimale) premie van € 1.500,- voor dieselvoertuigen van 12 jaar en ouder worden in twee jaar tijd ca. 18.000 auto`s versneld uit het park verwijderd. Kosten ca. € 30 mln. Met het geld kan de eigenaar een nieuwere gebruikte auto kopen van minimaal vier jaar jonger.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.