EC verwierp onterecht Nederlandse roetfilterwet

Redactie Redactie
• Laatste update:

Nederland wilde destijds strengere regels instellen dan de toen geldende Europese normen: nieuwe dieselauto’s zouden nog maar maximaal vijf mg/km mogen uitstoten terwijl de Europese eis 25 mg/km was. Om daartoe over te mogen gaan, moet er sprake zijn van een specifiek probleem. Volgens de Europese Commissie was dat niet het geval in Nederland, en daarmee werd het plan van tafel geveegd.

Het Europese Hof oordeelde gisteren dat er in Nederland wel degelijk sprake is van een uitzonderingspositie, door de te hoge fijnstofconcentraties die in 2004 zijn gemeten. Na deze uitspraak moet de Europese Commissie opnieuw een oordeel vellen over het Nederlandse verzoek. Als de EC alsnog haar goedkeuring verleent, kan Nederland de roetfilterverplichting invoeren. Op 1 januari 2011 gaat de Europese roetfilterverplichting voor nieuwe dieselauto’s in.

Omdat de roetfilterverplichting in 2006 werd geweigerd, voerde Nederland als alternatief de fijnstofheffing in. Hierover oordeelde het Gerechtshof in Den Haag vorige maand dat die in strijd is met de Europese wetgeving, omdat het de import van dieselauto`s zonder roetfilters belemmert. De Staat wil in cassatie gaan tegen deze uitspraak.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

EC verwierp onterecht Nederlandse roetfilterwet | Automotive Online

EC verwierp onterecht Nederlandse roetfilterwet

Redactie Redactie
• Laatste update:

Nederland wilde destijds strengere regels instellen dan de toen geldende Europese normen: nieuwe dieselauto’s zouden nog maar maximaal vijf mg/km mogen uitstoten terwijl de Europese eis 25 mg/km was. Om daartoe over te mogen gaan, moet er sprake zijn van een specifiek probleem. Volgens de Europese Commissie was dat niet het geval in Nederland, en daarmee werd het plan van tafel geveegd.

Het Europese Hof oordeelde gisteren dat er in Nederland wel degelijk sprake is van een uitzonderingspositie, door de te hoge fijnstofconcentraties die in 2004 zijn gemeten. Na deze uitspraak moet de Europese Commissie opnieuw een oordeel vellen over het Nederlandse verzoek. Als de EC alsnog haar goedkeuring verleent, kan Nederland de roetfilterverplichting invoeren. Op 1 januari 2011 gaat de Europese roetfilterverplichting voor nieuwe dieselauto’s in.

Omdat de roetfilterverplichting in 2006 werd geweigerd, voerde Nederland als alternatief de fijnstofheffing in. Hierover oordeelde het Gerechtshof in Den Haag vorige maand dat die in strijd is met de Europese wetgeving, omdat het de import van dieselauto`s zonder roetfilters belemmert. De Staat wil in cassatie gaan tegen deze uitspraak.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.