Redactioneel | Hiaat
In Brussel wordt er gelobbyd om de voertuigdata ook buiten het kanaal van de fabrikant beschikbaar te krijgen en de grootste speler in de industrie, Bosch, lanceerde vorig jaar nog een telematicastrategie rond een dongel.
Elders in het thema wordt de ‘connected customer experience’ besproken zoals de autofabrikant die voor ogen heeft. De directe verbinding tussen consument, autofabrikant en dealer is er inmiddels en de relatie wordt steeds intensiever. De drie pagina’s over de tegenkracht van de aftermarket bleven echter leeg. De meeste dongelprojecten zijn stopgezet, omdat consumenten het niet willen, om AVG-redenen, en ook omdat garagebedrijven er niet voor warm liepen.
Dit hiaat is minder eenvoudig op te lossen dan het invullen van de drie pagina’s die leeg bleven (die zijn ingeruimd voor de succesvolle manier waarop de schadebranche online consumenten aanspoort om ook kleine deukjes te laten herstellen).
Er is nog wel enige hoop: BMW’s verkoop- en marketingbaas Pieter Nota stelt dat als een klant na een paar jaar besluit om zijn klantreis buiten het dealerkanaal te vervolgen, de data beschikbaar komt voor het nieuwe autobedrijf van de berijder. Maar dan moet dit bedrijf die data wel kúnnen en willen gebruiken.