Occasionformule als vangnet voor ex-dealers

VDS lanceert occasionconcept Carselexy

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De formule Carselexy is een uitkomst voor ex-dealers, denkt VDS. (Foto: VDS Automotive)

Carselexy is een formule van TGG Automotive, een joint venture tussen groothandelaar en import- exportdienstverlener VDS Automotive en Onno Dekker, die in het verleden onder meer als netwerkmanager bij Chevrolet Nederland werkte. Findio Auto neemt de rol van captive-financier voor zowel bedrijfsvoorraad als de consumenten die een auto willen kopen met financiering. Carselexy werkt uitsluitend met Bovag-leden en auto’s worden dan ook verkocht met de resterende fabrieksgarantie, of minimaal zes maanden Bovag-garantie (indien dit langer is) en afleverbeurt. De aftersales moeten de bedrijven zelfstandig invullen. Het is voor voormalige dealerbedrijven die als universeel bedrijf verder gaan, niet altijd eenvoudig om snel nieuwe inkoopkanalen te vinden. “Als dealer heb je de inkoopkanalen via je importeur, voor nieuwe en vaak ook voor gebruikte auto’s. Bovendien heb je inruilers. Als het salescontract eindigt dan moet je snel de occasioninkoop op orde krijgen en dat valt niet mee en deze markt. Maar tegelijkertijd hebben ze wel allemaal een groot klantenbestand opgebouwd”, zegt Dekker.

Vreemd merk

Voor VDS is Carselexy een extra afzetkanaal, zegt dga Roland Schut. Zijn inkopers zoeken over heel de wereld naar jong gebruikte auto’s. “Dat zijn jonge, courante en zo goed als nieuwe auto’s. We bieden zo een premium alternatief voor het wegvallen van nieuwe.” Ook moet de formule meer vertrouwen kweken in merken waar het betreffende lid weinig of geen ervaring mee heeft. “We zien dat ex-dealers nog veel zoeken op de voor hen bekende merken, terwijl het aanbod juist veel groter wordt. Wij gaan daarover in gesprek met de franchisers en proberen ze ook van meer informatie te voorzien over deze ‘vreemde’ merken”, aldus Schut.

Voor de import van auto’s wordt samengewerkt met Carfax, leverancier van voertuiginformatie, waarmee VDS al jaren samenwerkt. “Voor alle Carselexy-auto’s geldt dat er een verplichting is om Carfax-data, indien beschikbaar, toe te voegen in de showroom”, zegt Dekker. Carfax heeft nog niet uit alle landen data beschikbaar. “Maar daar wordt hard aan gewerkt. In ieder geval bieden we op deze manier zoveel transparantie over de autohistorie als mogelijk.”

Voorraadfinanciering

Om een goed vangnet voor de ex-dealers te zijn, probeert de formule zoveel mogelijk ‘dealerzekerheden’ in te bouwen. Zo biedt Carselexy inkoopondersteuning, voorraadfinanciering (100% van het aankoopbedrag), een supportdesk, managementinformatie, een corporate identity en op termijn ook managementondersteuning. “Maar in tegenstelling tot een dealerschap is dit een soft franchiseformule”, zegt Dekker. “Zo rekenen we geen fee. Wel moet een bedrijf een deel van zijn auto’s bij VDS inkopen, maar dat aantal is beperkt. Uiteraard moeten leden aan de corporate identity-eisen voldoen, maar die investeringen lopen niet in de tienduizenden euro’s.”

In 2017 is Carselexy gestart met het aansluiten/vastleggen van negen bedrijven met twaalf vestigingen. In totaal werden er tot nu toe driehonderd auto’s binnen het label verkocht. Dit jaar hoopt Dekker dat te verdubbelen in zowel aantal partners als in verkochte auto’s. “Wij werken niet met een afnameverplichting, maar wij vragen de bedrijven wel een minimale voorraad Carselexy-auto’s aan te houden. Dat is ook nodig om zaken te kunnen doen.” Schut en Dekker geven geen cijfers over hoeveel auto’s er dan bij VDS moeten worden ingekocht of wat dan onder een ‘minimale voorraad’ moet worden verstaan.

Wij sluiten vooral voormalige dealers aan.

Dekker acquireert leden momenteel vooral bij dealers die uit het importeursnetwerk vallen. “Ik zit nu veel bij voormalig Opel-dealers aan tafel.” Maar ook dealers die een occasionlabel zoeken zijn welkom. “Wij vragen maar beperkte ruimte, dus ons label kan prima bestaan naast andere labels en merken.”

Occasionlabel

Als het concept draait, moet het op termijn uitgroeien tot een consumentenlabel voor occasions, zegt Sebastiaan Toorman, marketingmanager bij VDS. “We starten met een beperkt aantal deelnemers waardoor onze slagkracht natuurlijk nog beperkt is. Maar we zijn van plan om de marketingondersteuning met het concept mee te laten groeien. Een consumentenlabel begint met een landelijk netwerk.” Deelnemers worden lokaal ondersteund met leads en on- en offline campagnes. “Zo proberen we ons label te laden. En naarmate we groeien zullen we op meer manieren proberen onze bekendheid te vergroten.”

Naast de occasionlabels van importeurs zijn er nog niet veel van dit soort consumentenformules op de markt; een van de eerste universele occasionformules van Nederland was Cars&Joy. Volgens oprichter Michel van Roon wordt er hard gewerkt aan het uitbreiden van de formule. Hij erkent dat het vinden van voldoende schaalgrootte essentieel is om een consumentenlabel in de markt te zetten. “Wij ondersteunen met marketing, voorraadbeheer en inkoop en doen veel aan personal branding van de lokale ondernemer. Dat heeft in de regio van het bedrijf het meeste effect, de ondernemer moet centraal staan.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

VDS lanceert occasionconcept Carselexy | Automotive Online
Occasionformule als vangnet voor ex-dealers

VDS lanceert occasionconcept Carselexy

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De formule Carselexy is een uitkomst voor ex-dealers, denkt VDS. (Foto: VDS Automotive)

Carselexy is een formule van TGG Automotive, een joint venture tussen groothandelaar en import- exportdienstverlener VDS Automotive en Onno Dekker, die in het verleden onder meer als netwerkmanager bij Chevrolet Nederland werkte. Findio Auto neemt de rol van captive-financier voor zowel bedrijfsvoorraad als de consumenten die een auto willen kopen met financiering. Carselexy werkt uitsluitend met Bovag-leden en auto’s worden dan ook verkocht met de resterende fabrieksgarantie, of minimaal zes maanden Bovag-garantie (indien dit langer is) en afleverbeurt. De aftersales moeten de bedrijven zelfstandig invullen. Het is voor voormalige dealerbedrijven die als universeel bedrijf verder gaan, niet altijd eenvoudig om snel nieuwe inkoopkanalen te vinden. “Als dealer heb je de inkoopkanalen via je importeur, voor nieuwe en vaak ook voor gebruikte auto’s. Bovendien heb je inruilers. Als het salescontract eindigt dan moet je snel de occasioninkoop op orde krijgen en dat valt niet mee en deze markt. Maar tegelijkertijd hebben ze wel allemaal een groot klantenbestand opgebouwd”, zegt Dekker.

Vreemd merk

Voor VDS is Carselexy een extra afzetkanaal, zegt dga Roland Schut. Zijn inkopers zoeken over heel de wereld naar jong gebruikte auto’s. “Dat zijn jonge, courante en zo goed als nieuwe auto’s. We bieden zo een premium alternatief voor het wegvallen van nieuwe.” Ook moet de formule meer vertrouwen kweken in merken waar het betreffende lid weinig of geen ervaring mee heeft. “We zien dat ex-dealers nog veel zoeken op de voor hen bekende merken, terwijl het aanbod juist veel groter wordt. Wij gaan daarover in gesprek met de franchisers en proberen ze ook van meer informatie te voorzien over deze ‘vreemde’ merken”, aldus Schut.

Voor de import van auto’s wordt samengewerkt met Carfax, leverancier van voertuiginformatie, waarmee VDS al jaren samenwerkt. “Voor alle Carselexy-auto’s geldt dat er een verplichting is om Carfax-data, indien beschikbaar, toe te voegen in de showroom”, zegt Dekker. Carfax heeft nog niet uit alle landen data beschikbaar. “Maar daar wordt hard aan gewerkt. In ieder geval bieden we op deze manier zoveel transparantie over de autohistorie als mogelijk.”

Voorraadfinanciering

Om een goed vangnet voor de ex-dealers te zijn, probeert de formule zoveel mogelijk ‘dealerzekerheden’ in te bouwen. Zo biedt Carselexy inkoopondersteuning, voorraadfinanciering (100% van het aankoopbedrag), een supportdesk, managementinformatie, een corporate identity en op termijn ook managementondersteuning. “Maar in tegenstelling tot een dealerschap is dit een soft franchiseformule”, zegt Dekker. “Zo rekenen we geen fee. Wel moet een bedrijf een deel van zijn auto’s bij VDS inkopen, maar dat aantal is beperkt. Uiteraard moeten leden aan de corporate identity-eisen voldoen, maar die investeringen lopen niet in de tienduizenden euro’s.”

In 2017 is Carselexy gestart met het aansluiten/vastleggen van negen bedrijven met twaalf vestigingen. In totaal werden er tot nu toe driehonderd auto’s binnen het label verkocht. Dit jaar hoopt Dekker dat te verdubbelen in zowel aantal partners als in verkochte auto’s. “Wij werken niet met een afnameverplichting, maar wij vragen de bedrijven wel een minimale voorraad Carselexy-auto’s aan te houden. Dat is ook nodig om zaken te kunnen doen.” Schut en Dekker geven geen cijfers over hoeveel auto’s er dan bij VDS moeten worden ingekocht of wat dan onder een ‘minimale voorraad’ moet worden verstaan.

Wij sluiten vooral voormalige dealers aan.

Dekker acquireert leden momenteel vooral bij dealers die uit het importeursnetwerk vallen. “Ik zit nu veel bij voormalig Opel-dealers aan tafel.” Maar ook dealers die een occasionlabel zoeken zijn welkom. “Wij vragen maar beperkte ruimte, dus ons label kan prima bestaan naast andere labels en merken.”

Occasionlabel

Als het concept draait, moet het op termijn uitgroeien tot een consumentenlabel voor occasions, zegt Sebastiaan Toorman, marketingmanager bij VDS. “We starten met een beperkt aantal deelnemers waardoor onze slagkracht natuurlijk nog beperkt is. Maar we zijn van plan om de marketingondersteuning met het concept mee te laten groeien. Een consumentenlabel begint met een landelijk netwerk.” Deelnemers worden lokaal ondersteund met leads en on- en offline campagnes. “Zo proberen we ons label te laden. En naarmate we groeien zullen we op meer manieren proberen onze bekendheid te vergroten.”

Naast de occasionlabels van importeurs zijn er nog niet veel van dit soort consumentenformules op de markt; een van de eerste universele occasionformules van Nederland was Cars&Joy. Volgens oprichter Michel van Roon wordt er hard gewerkt aan het uitbreiden van de formule. Hij erkent dat het vinden van voldoende schaalgrootte essentieel is om een consumentenlabel in de markt te zetten. “Wij ondersteunen met marketing, voorraadbeheer en inkoop en doen veel aan personal branding van de lokale ondernemer. Dat heeft in de regio van het bedrijf het meeste effect, de ondernemer moet centraal staan.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.