Speedrepair blij met Carglass maar gaat nu wel de strijd aan met de gigant

‘Spotrepair kans voor dealer om zich terug te vechten’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Bauke Dekker: geld verdienen met kleine schades is lastiger dan het lijkt. Foto: Speedrepair

Voor Speedrepair-eigenaar Bauke Dekker is het vrij eenvoudig, alleen samen met een groep actieve partners is het mogelijk om succesvol de markt van particuliere autobezitters te betreden. Zijn bedrijf repareert al jaren voor onder meer dealerholdings kleine schades, maar heeft nog geen landelijke dekking. Daarom zoekt het bedrijf nu partners, die gezamenlijk een landelijk dekkend netwerk van vestigingen hebben waar particulieren zich kunnen melden. Dekker: “Essentieel hierbij is de combinatie tussen eigen werk en particulier werk. Alleen wanneer die twee gecombineerd kunnen worden is er efficiënt en rendabel te werken.” 

Dealerholdings

Twee jaar geleden betrad ruitherstelgigant Carglass de markt van spotrepair en becijferde toen dat circa twee derde van alle auto’s (dus rond de 5 miljoen) een kleine schade heeft. Volgens Dekker bedragen de gemiddelde herstelkosten bij spotrepair circa 100 euro per schade. “Dan heb je het dus over een enorm potentieel. Weliswaar minder dan de reguliere schademarkt, maar er zijn ook geen of nauwelijks landelijke aanbieders.” Dekker denkt dat nog wel meer partijen de markt van spotrepair gaan betreden, maar dankzij de opgedane kennis en ervaring denkt hij een voorsprong te hebben. “Geld verdienen met klein schadeherstel is lastiger dan het lijkt. Je hebt goed getrainde mensen en voldoende aanbod nodig. Om geld te kunnen verdienen moet je zo efficiënt mogelijk werken en dus zo weinig mogelijk kilometers maken. Het combineren van particulier werk met de voorraad van een dealer is dan ook de uitgelezen kans om de efficiëntie te optimaliseren.” Dat is dan ook de reden dat de meeste partners en participanten uit de hoek van de dealerholdings te verwachten zijn. Schadebranchekenner en Automotive-columnist Johan Schoonhoven stelt dat Carglass ook zo maar (klein) onderhoud kan gaan uitvoeren.

Wel een belang, geen zeggenschap 

Om participatie mogelijk te maken is er voor gekozen om een Stichting Administratie Kantoor (STAK) op te richten waarin Speedrepair komt te hangen. Een beperkt aantal opdrachtgevers kan certificaathouder worden. Het bestuur van de STAK wordt gevormd door Dekker, Paul Janssen (eveneens Speedrepair) en Marc Oudshoorn (ex-Multilease, Autolease Alliance en Arval), die dit hele proces begeleid. Zij kunnen een certificaat kopen voor enkele tienduizenden euro’s, al hoeft een bijdrage niet per se financieel te zijn. De zeggenschap blijft primair bij de directie. “Dekker en zijn team kennen het kunstje inmiddels en weten welke stappen er gezet moeten worden. Natuurlijk communiceren we over het plan en zullen we goed luisteren, maar om snel en wendbaar te blijven, ligt de leiding bij ons”, aldus Oudshoorn. 

Dekker gelooft dat het voor dealers de aangewezen mogelijkheid is om zich weer in de aftersales markt te vechten en terrein te kunnen terugwinnen ten opzichte van andere partijen. “De doelgroep bestaat voornamelijk uit niet-klanten van het dealerbedrijf en het goedkoop en vakkundig herstellen van kleine schades creëert naast loop naar de vestiging ook binding met de klant. Dat Dekker zich nadrukkelijk richt op dealers, is mede omdat zij al gewend zijn te participeren in schadebedrijven. “En zij hebben de deuren die wij nodig hebben voor landelijke dekking. Maar wij praten ook met leasemaatschappijen, autoverhuurders, groothandelaren en remarketingspecialisten voor het volume. Deze bedrijven kunnen direct bijdragen aan de groei en zijn als partner dan ook winstdelend.

Eerste partners

Om voldoende instroom te faciliteren, wordt er een opleidingsprogramma en leerbedrijf opgezet. Nu zijn er bij Speedrepair zes schadeherstellers werkzaam, volgend jaar moeten dat er minimaal tien meer zijn. “Dat wordt wel een uitdaging. De opleiding duurt minstens een half jaar en daarna werkt een hersteller nog een paar weken onder begeleiding van een vaste kracht. Dus onze groei is op korte termijn gelimiteerd en zal trapsgewijs verlopen.” Uiteraard zijn ervaren krachten meer dan welkom. Dekker gaat nu samen met Marc Oudshoorn potentiële partners langs. Voor het nieuwe jaar denken de twee de eerste certificaathouders aan te sluiten. “De interesse is groot, ook bij bedrijven die we eigenlijk vooraf niet als doelgroep hadden bedacht”, concludeert Oudshoorn. “Vandaar dat we inmiddels verder kijken dan alleen een geldelijke investering. We bouwen aan een landelijk dekkend netwerk, daarbij is geld niet het belangrijkste.”

Blij met Carglass

De omvang van de totale markt is lastig in te schatten, maar is sowieso enkele honderden miljoenen euro’s groot. Carglass startte met spotrepair nadat het op basis van eigen onderzoek concludeerde dat een groot aantal auto’s die voor ruitschade komen, ook kleine schades hebben. Het zou gaan om circa twee derde van het hele wagenpark. Volgens Carglass zou het wegwerken gemiddeld 240 euro per auto kosten. Veel automobilisten laten dergelijke schades volgens Carglass zitten vanwege de hoge kosten, de lange hersteltijd (bij regulier herstel) en de gevolgen voor de no-claimkorting van de verzekering. Alhoewel Carglass de grootste concurrent is, is Dekker ook blij met de entree van de gigant. “Zij hebben het voor elkaar gekregen dat iedereen zijn ruitschades laat herstellen. Als ze er nu voor zorgen dat dit ook gaat gebeuren bij kleine schades en de mensen bekend raken met de mogelijkheden, dan is dat goed voor de hele markt. En in tegenstelling tot de ruitmarkt is deze markt nog niet verdeeld.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Spotrepair kans voor dealer om zich terug te vechten’ | Automotive Online
Speedrepair blij met Carglass maar gaat nu wel de strijd aan met de gigant

‘Spotrepair kans voor dealer om zich terug te vechten’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Bauke Dekker: geld verdienen met kleine schades is lastiger dan het lijkt. Foto: Speedrepair

Voor Speedrepair-eigenaar Bauke Dekker is het vrij eenvoudig, alleen samen met een groep actieve partners is het mogelijk om succesvol de markt van particuliere autobezitters te betreden. Zijn bedrijf repareert al jaren voor onder meer dealerholdings kleine schades, maar heeft nog geen landelijke dekking. Daarom zoekt het bedrijf nu partners, die gezamenlijk een landelijk dekkend netwerk van vestigingen hebben waar particulieren zich kunnen melden. Dekker: “Essentieel hierbij is de combinatie tussen eigen werk en particulier werk. Alleen wanneer die twee gecombineerd kunnen worden is er efficiënt en rendabel te werken.” 

Dealerholdings

Twee jaar geleden betrad ruitherstelgigant Carglass de markt van spotrepair en becijferde toen dat circa twee derde van alle auto’s (dus rond de 5 miljoen) een kleine schade heeft. Volgens Dekker bedragen de gemiddelde herstelkosten bij spotrepair circa 100 euro per schade. “Dan heb je het dus over een enorm potentieel. Weliswaar minder dan de reguliere schademarkt, maar er zijn ook geen of nauwelijks landelijke aanbieders.” Dekker denkt dat nog wel meer partijen de markt van spotrepair gaan betreden, maar dankzij de opgedane kennis en ervaring denkt hij een voorsprong te hebben. “Geld verdienen met klein schadeherstel is lastiger dan het lijkt. Je hebt goed getrainde mensen en voldoende aanbod nodig. Om geld te kunnen verdienen moet je zo efficiënt mogelijk werken en dus zo weinig mogelijk kilometers maken. Het combineren van particulier werk met de voorraad van een dealer is dan ook de uitgelezen kans om de efficiëntie te optimaliseren.” Dat is dan ook de reden dat de meeste partners en participanten uit de hoek van de dealerholdings te verwachten zijn. Schadebranchekenner en Automotive-columnist Johan Schoonhoven stelt dat Carglass ook zo maar (klein) onderhoud kan gaan uitvoeren.

Wel een belang, geen zeggenschap 

Om participatie mogelijk te maken is er voor gekozen om een Stichting Administratie Kantoor (STAK) op te richten waarin Speedrepair komt te hangen. Een beperkt aantal opdrachtgevers kan certificaathouder worden. Het bestuur van de STAK wordt gevormd door Dekker, Paul Janssen (eveneens Speedrepair) en Marc Oudshoorn (ex-Multilease, Autolease Alliance en Arval), die dit hele proces begeleid. Zij kunnen een certificaat kopen voor enkele tienduizenden euro’s, al hoeft een bijdrage niet per se financieel te zijn. De zeggenschap blijft primair bij de directie. “Dekker en zijn team kennen het kunstje inmiddels en weten welke stappen er gezet moeten worden. Natuurlijk communiceren we over het plan en zullen we goed luisteren, maar om snel en wendbaar te blijven, ligt de leiding bij ons”, aldus Oudshoorn. 

Dekker gelooft dat het voor dealers de aangewezen mogelijkheid is om zich weer in de aftersales markt te vechten en terrein te kunnen terugwinnen ten opzichte van andere partijen. “De doelgroep bestaat voornamelijk uit niet-klanten van het dealerbedrijf en het goedkoop en vakkundig herstellen van kleine schades creëert naast loop naar de vestiging ook binding met de klant. Dat Dekker zich nadrukkelijk richt op dealers, is mede omdat zij al gewend zijn te participeren in schadebedrijven. “En zij hebben de deuren die wij nodig hebben voor landelijke dekking. Maar wij praten ook met leasemaatschappijen, autoverhuurders, groothandelaren en remarketingspecialisten voor het volume. Deze bedrijven kunnen direct bijdragen aan de groei en zijn als partner dan ook winstdelend.

Eerste partners

Om voldoende instroom te faciliteren, wordt er een opleidingsprogramma en leerbedrijf opgezet. Nu zijn er bij Speedrepair zes schadeherstellers werkzaam, volgend jaar moeten dat er minimaal tien meer zijn. “Dat wordt wel een uitdaging. De opleiding duurt minstens een half jaar en daarna werkt een hersteller nog een paar weken onder begeleiding van een vaste kracht. Dus onze groei is op korte termijn gelimiteerd en zal trapsgewijs verlopen.” Uiteraard zijn ervaren krachten meer dan welkom. Dekker gaat nu samen met Marc Oudshoorn potentiële partners langs. Voor het nieuwe jaar denken de twee de eerste certificaathouders aan te sluiten. “De interesse is groot, ook bij bedrijven die we eigenlijk vooraf niet als doelgroep hadden bedacht”, concludeert Oudshoorn. “Vandaar dat we inmiddels verder kijken dan alleen een geldelijke investering. We bouwen aan een landelijk dekkend netwerk, daarbij is geld niet het belangrijkste.”

Blij met Carglass

De omvang van de totale markt is lastig in te schatten, maar is sowieso enkele honderden miljoenen euro’s groot. Carglass startte met spotrepair nadat het op basis van eigen onderzoek concludeerde dat een groot aantal auto’s die voor ruitschade komen, ook kleine schades hebben. Het zou gaan om circa twee derde van het hele wagenpark. Volgens Carglass zou het wegwerken gemiddeld 240 euro per auto kosten. Veel automobilisten laten dergelijke schades volgens Carglass zitten vanwege de hoge kosten, de lange hersteltijd (bij regulier herstel) en de gevolgen voor de no-claimkorting van de verzekering. Alhoewel Carglass de grootste concurrent is, is Dekker ook blij met de entree van de gigant. “Zij hebben het voor elkaar gekregen dat iedereen zijn ruitschades laat herstellen. Als ze er nu voor zorgen dat dit ook gaat gebeuren bij kleine schades en de mensen bekend raken met de mogelijkheden, dan is dat goed voor de hele markt. En in tegenstelling tot de ruitmarkt is deze markt nog niet verdeeld.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.