Vrachtwagenmarkt is voorbeeld voor bestellers

Grijs denkt groot

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voor een groeiende groep gebruikers van lichte bedrijfswagens is niet zozeer het merk doorslaggevend, maar eerder de professionaliteit van de dealer op het gebied van advisering, financiering, opbouw, inrichting en onderhoud of reparatie. De grote bedrijfswagenmerken hebben daarom elk hun eigen concept ontwikkeld voor verkoop en aftersales, waarbij het begrip ‘dienstverlening’ een andere inhoud heeft dan bij de personenauto's. “Vrijwel al onze zakelijke klanten geven de voorkeur aan een gespecialiseerde bedrijfswagendealer, vooral vanwege de expertise en flexibiliteit. De markt vraagt om een specialistische benadering”, zegt woordvoerder Jeroen Maas van GM Nederland. Bij de meeste importeurs zijn ruime openingstijden, vervangend vervoer, 24/7 mobiliteitsservice en een haal- en brengservice als ook ervaring met het onderhoud van koelsystemen, laadkleppen en dergelijke, standaard.

Zakelijke klanten

Ondertussen proberen de lcv-merken hun gespecialiseerde netwerk niet alleen landelijk dekkend te maken, maar daar meteen een professionaliseringsslag door te voeren. Vandaar dat deze netwerken zowel servicepunten voor onderhoud en reparatie hebben als verkoopvestigingen met gespecialiseerde adviseurs. “Renault heeft 24 Pro+ Centers opgezet, die zowel organisatorisch als technisch volkomen op zakelijke klanten zijn toegespitst”, aldus woordvoerder Jan Pieter van der Kooi van Renault Nederland. Meestal delen deze centers een pand met de personenauto's, maar niet altijd. Segerink & Wolbers in Apeldoorn is daar een goed voorbeeld van. Bij dit bedrijf liepen personenauto- en bedrijfswagenklanten elkaar vijftien jaar geleden nog tegen het lijf, maar directeur-eigenaar Henny Wolbers heeft de twee disciplines uit elkaar getrokken. “Het gaat om een duidelijk ander publiek en deze stap heeft ons aan beide zijden groei opgeleverd”, zegt hij. “Van de acht werkplekken in de bedrijfswagen-vestiging zijn er zes continu bezet.” Met een aantal lcv-klanten heeft Segerink & Wolbers serviceafspraken. “Zij kunnen bij onderhoud en reparatie hun voertuigen wisselen, zodat het bedrijfsproces gewoon doorgang vindt.” Bij Mercedes gaan ze alweer een stap verder, valt te zien bij Wensink, dealer van zowel Ford- als Mercedes-bedrijfswagens. De Mercedes-bedrijfswagenvestigingen van Wensink zijn sinds kort Pro Van-dealer. Voor die kwalificatie moet een bedrijf een heel stappenplan doorlopen, vertelt servicemanager Herwin Hazewinkel. “Dat gaat van aparte parkeerruimte voor grote bestelbussen op het terrein tot gespecialiseerde verkopers die ook demoritten kunnen verzorgen.” Mercedes-Benz bouwt het telematicasysteem Fleetboard, afkomstig uit de vrachtwagens, nu ook in de lichte bedrijfswagens in. Dit systeem houdt niet alleen de gebruikelijke voertuigdata bij, maar maakt deze via een portal ook online beschikbaar. Fougmgmt-meldingen zijn hiermee op afstand uit te lezen en afspraken voor onderhoudsbeurten kunnen beter ingepland worden, wat zowel de gebruiker als de werkplaats efficiëntievoordelen biedt. De gebruiker moet er wel een abonnement voor afsluiten. Andere LCV-merken zijn nog niet zo ver.

Vrachtwagenmentaliteit

Dat Mercedes de vrachtwagenmarkt als voorbeeld neemt snapt Henk-Jan Uittenbogerd, directeur-eigenaar van BECombi in Vuren, wel. Hij schiet “negen van de tien” importeurs te hulp bij de ombouw van bestelwagens. Volgens hem is de 8-tot-5 mentaliteit bij sommige lcv-dealers nog niet verdwenen. “Truckdealers die ook lichte bedrijfswagens leveren hebben over het algemeen een instelling die beter past bij hun zakelijke klanten.” Directeur-eigenaar Koos Pellegrom van het gelijknamige Bosch Car Servicebedrijf in Waardenburg sluit zich daar bij aan. Professionalisering heeft ook een schaduwkant. “Merkdealers zijn hoogdrempelig”, meent hij. “Wij lossen problemen sneller op doordat we geen ingewikkelde protocollen kennen. Als een van onze klanten met pech staat, halen we hem zelf op en gaat het voertuig direct voor reparatie naar de werkplaats. Die snelheid halen de meeste dealers niet.”

Terughoudendheid

Bij de garageformules is er wisselende aandacht voor bedrijfswagens. Bosch Car Service heeft geen plannen voor aparte bedrijfswagencentra, laat directeur marketing Gerwin Vegter weten. “Maar we hebben wel bedrijfswagenspecialisten in ons netwerk.” Bij Vakgarage leven voorlopig geen plannen voor gespecialiseerde bedrijfsautovestigingen. “Het staat nu niet op de agenda”, zegt voorzitter Christien den Uil, “al zijn er bedrijven aangesloten die wel bedrijfswagens onderhouden. Ze moeten daar natuurlijk wel op ingericht zijn.” Uitzondering is Leaseprof. Van de 72 Leaseprof Service Centers (een zakelijke keurmerk) kan negentig procent bedrijfswagens tot 3.500 kg onderhouden en repareren, zegt directeur Raymond Uijtendaal. De organisatie werkt met een centraal coördinatiecentrum waar men altijd weet welke vestiging voor welk probleem de beste optie is. “Voor de inrichting en aanschaf van een lcv heb je een specialist nodig; aftersales is doorgaans geen probleem zolang er goede afstemming is met de klant enerzijds en de leverancier van de opbouw of inrichting anderzijds.” Uijtendaal heeft zijn netwerk erop ingericht. “Groot voordeel voor fleetowners met meerdere merken in de vloot is dat ze bij ons niet op verschillende adressen zijn aangewezen”, aldus Uijtendaal.

Wat doet de top 10 lcv-merken?

Volkswagen Bedrijfswagens

166 servicepunten, waarvan 74 vestigingen inclusief bedrijfswagenverkoop en 37 stand alone bedrijfswagencentra.

Mercedes-Benz

55 sales- en 70 servicepunten, waarvan 19 specifiek voor bestelwagens (Van Pro Center).

Ford

116 dealers, waarvan 21 met gespecialiseerd Transit Centrum.

Renault

179 vestigingen, waarvan 24 Renault Pro+ Centers en 26 Zero Emission-verkooppunten.

Opel

126 vestigingen van 62 dealers, waaronder 28 Business Centers en 64 erkend reparateurs (Opel4Business).

Peugeot

120 verkoop- en servicevestigingen, waarvan 27 Peugeot Professional Centers.

Citroën

119 vestigingen, waarvan 55 dealers en 16 Citroën Business Centers.

Fiat

97 vestigingen, waarvan 122 met het label Fiat Professional en 44 dedicated Fiat Professional.

Iveco

55 vestigingen, waarvan 41 met verkoop én aftersales (tevens Fiat Professional-vestiging).

Nissan

77 dealers, waarvan 7 met Business Center en 18 Nissan Erkend Reparateur-vestigingen.











Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Grijs denkt groot | Automotive Online
Vrachtwagenmarkt is voorbeeld voor bestellers

Grijs denkt groot

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voor een groeiende groep gebruikers van lichte bedrijfswagens is niet zozeer het merk doorslaggevend, maar eerder de professionaliteit van de dealer op het gebied van advisering, financiering, opbouw, inrichting en onderhoud of reparatie. De grote bedrijfswagenmerken hebben daarom elk hun eigen concept ontwikkeld voor verkoop en aftersales, waarbij het begrip ‘dienstverlening’ een andere inhoud heeft dan bij de personenauto's. “Vrijwel al onze zakelijke klanten geven de voorkeur aan een gespecialiseerde bedrijfswagendealer, vooral vanwege de expertise en flexibiliteit. De markt vraagt om een specialistische benadering”, zegt woordvoerder Jeroen Maas van GM Nederland. Bij de meeste importeurs zijn ruime openingstijden, vervangend vervoer, 24/7 mobiliteitsservice en een haal- en brengservice als ook ervaring met het onderhoud van koelsystemen, laadkleppen en dergelijke, standaard.

Zakelijke klanten

Ondertussen proberen de lcv-merken hun gespecialiseerde netwerk niet alleen landelijk dekkend te maken, maar daar meteen een professionaliseringsslag door te voeren. Vandaar dat deze netwerken zowel servicepunten voor onderhoud en reparatie hebben als verkoopvestigingen met gespecialiseerde adviseurs. “Renault heeft 24 Pro+ Centers opgezet, die zowel organisatorisch als technisch volkomen op zakelijke klanten zijn toegespitst”, aldus woordvoerder Jan Pieter van der Kooi van Renault Nederland. Meestal delen deze centers een pand met de personenauto's, maar niet altijd. Segerink & Wolbers in Apeldoorn is daar een goed voorbeeld van. Bij dit bedrijf liepen personenauto- en bedrijfswagenklanten elkaar vijftien jaar geleden nog tegen het lijf, maar directeur-eigenaar Henny Wolbers heeft de twee disciplines uit elkaar getrokken. “Het gaat om een duidelijk ander publiek en deze stap heeft ons aan beide zijden groei opgeleverd”, zegt hij. “Van de acht werkplekken in de bedrijfswagen-vestiging zijn er zes continu bezet.” Met een aantal lcv-klanten heeft Segerink & Wolbers serviceafspraken. “Zij kunnen bij onderhoud en reparatie hun voertuigen wisselen, zodat het bedrijfsproces gewoon doorgang vindt.” Bij Mercedes gaan ze alweer een stap verder, valt te zien bij Wensink, dealer van zowel Ford- als Mercedes-bedrijfswagens. De Mercedes-bedrijfswagenvestigingen van Wensink zijn sinds kort Pro Van-dealer. Voor die kwalificatie moet een bedrijf een heel stappenplan doorlopen, vertelt servicemanager Herwin Hazewinkel. “Dat gaat van aparte parkeerruimte voor grote bestelbussen op het terrein tot gespecialiseerde verkopers die ook demoritten kunnen verzorgen.” Mercedes-Benz bouwt het telematicasysteem Fleetboard, afkomstig uit de vrachtwagens, nu ook in de lichte bedrijfswagens in. Dit systeem houdt niet alleen de gebruikelijke voertuigdata bij, maar maakt deze via een portal ook online beschikbaar. Fougmgmt-meldingen zijn hiermee op afstand uit te lezen en afspraken voor onderhoudsbeurten kunnen beter ingepland worden, wat zowel de gebruiker als de werkplaats efficiëntievoordelen biedt. De gebruiker moet er wel een abonnement voor afsluiten. Andere LCV-merken zijn nog niet zo ver.

Vrachtwagenmentaliteit

Dat Mercedes de vrachtwagenmarkt als voorbeeld neemt snapt Henk-Jan Uittenbogerd, directeur-eigenaar van BECombi in Vuren, wel. Hij schiet “negen van de tien” importeurs te hulp bij de ombouw van bestelwagens. Volgens hem is de 8-tot-5 mentaliteit bij sommige lcv-dealers nog niet verdwenen. “Truckdealers die ook lichte bedrijfswagens leveren hebben over het algemeen een instelling die beter past bij hun zakelijke klanten.” Directeur-eigenaar Koos Pellegrom van het gelijknamige Bosch Car Servicebedrijf in Waardenburg sluit zich daar bij aan. Professionalisering heeft ook een schaduwkant. “Merkdealers zijn hoogdrempelig”, meent hij. “Wij lossen problemen sneller op doordat we geen ingewikkelde protocollen kennen. Als een van onze klanten met pech staat, halen we hem zelf op en gaat het voertuig direct voor reparatie naar de werkplaats. Die snelheid halen de meeste dealers niet.”

Terughoudendheid

Bij de garageformules is er wisselende aandacht voor bedrijfswagens. Bosch Car Service heeft geen plannen voor aparte bedrijfswagencentra, laat directeur marketing Gerwin Vegter weten. “Maar we hebben wel bedrijfswagenspecialisten in ons netwerk.” Bij Vakgarage leven voorlopig geen plannen voor gespecialiseerde bedrijfsautovestigingen. “Het staat nu niet op de agenda”, zegt voorzitter Christien den Uil, “al zijn er bedrijven aangesloten die wel bedrijfswagens onderhouden. Ze moeten daar natuurlijk wel op ingericht zijn.” Uitzondering is Leaseprof. Van de 72 Leaseprof Service Centers (een zakelijke keurmerk) kan negentig procent bedrijfswagens tot 3.500 kg onderhouden en repareren, zegt directeur Raymond Uijtendaal. De organisatie werkt met een centraal coördinatiecentrum waar men altijd weet welke vestiging voor welk probleem de beste optie is. “Voor de inrichting en aanschaf van een lcv heb je een specialist nodig; aftersales is doorgaans geen probleem zolang er goede afstemming is met de klant enerzijds en de leverancier van de opbouw of inrichting anderzijds.” Uijtendaal heeft zijn netwerk erop ingericht. “Groot voordeel voor fleetowners met meerdere merken in de vloot is dat ze bij ons niet op verschillende adressen zijn aangewezen”, aldus Uijtendaal.

Wat doet de top 10 lcv-merken?

Volkswagen Bedrijfswagens

166 servicepunten, waarvan 74 vestigingen inclusief bedrijfswagenverkoop en 37 stand alone bedrijfswagencentra.

Mercedes-Benz

55 sales- en 70 servicepunten, waarvan 19 specifiek voor bestelwagens (Van Pro Center).

Ford

116 dealers, waarvan 21 met gespecialiseerd Transit Centrum.

Renault

179 vestigingen, waarvan 24 Renault Pro+ Centers en 26 Zero Emission-verkooppunten.

Opel

126 vestigingen van 62 dealers, waaronder 28 Business Centers en 64 erkend reparateurs (Opel4Business).

Peugeot

120 verkoop- en servicevestigingen, waarvan 27 Peugeot Professional Centers.

Citroën

119 vestigingen, waarvan 55 dealers en 16 Citroën Business Centers.

Fiat

97 vestigingen, waarvan 122 met het label Fiat Professional en 44 dedicated Fiat Professional.

Iveco

55 vestigingen, waarvan 41 met verkoop én aftersales (tevens Fiat Professional-vestiging).

Nissan

77 dealers, waarvan 7 met Business Center en 18 Nissan Erkend Reparateur-vestigingen.











Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.