‘Autobedrijven moeten strenger zijn voor klant’ (video)
Er is volgens Meijering veel aan het veranderen in de occasionhandel. De bpm- en btw-regelingen zullen strenger worden, denkt hij. “Wij snappen ook dat de zogenaamde plof-bv`s een probleem zijn.” Ook zijn banken strenger aan het kijken naar de occasionvoorraden, al ziet hij wel dat banken steeds vaker een helpende hand bieden in plaats van bedrijven failliet te laten gaan.
Maar een van de belangrijkste ontwikkelingen betreft de digitalisering en visualisering. AVN Group speelt daar op in. “Er valt veel geld te verdienen door beter om te gaan met ingeruilde auto`s. De inspectie op de ingeruilde auto moet beter. Vaak voldoet de auto niet helemaal aan wat er tijdens het bepalen van de inruilprijs is vastgesteld. Bedrijven laten dat nu liggen, onder andere omdat ze nu niet willen investeren in tools die ze daarbij kunnen helpen. En zo kun je het rendement per auto verhogen.”
Topmanagers
In de serie De Bestuurdersstoel wordt tien weken lang elke week een topmanager uit de branche aan de tand gevoeld door journalisten van Automotive en Autokompas, te weten Luberto van Buiten, Jelle Heidstra en Bart Kuijpers. Het programma wordt mogelijk gemaakt door onderdelenleverancier Doyen Auto en informatieleverancier Buitenhuis Automotive.
Bekijk hieronder het interview met Wierd Meijering.