‘Britishvolt: droom giga-batterijenfabriek is voorbij’

Britishvolt • Met de eigen fabriek voor autobatterijen had het Verenigd Koninkrijk de lokale productie van EV’s willen stimuleren.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Zo had de fabriek van Britishvolt moeten worden (foto: Britishvolt)

De Britse start-up Britishvolt heeft faillissement aangevraagd. Daarmee komt een einde aan de droom voor een megafabriek van autobatterijen, zo melden internationale media.

Britishvolt had grote plannen. In het Engelse Blyth zou in de loop van dit jaar een fabriek geopend worden die binnen enkele jaren zou groeien tot een capaciteit van 300 duizend batterijen voor EV’s per jaar. Daarbij werd gedacht aan achtduizend directe arbeidsplaatsen en enkele duizenden in de toelevering.

De problemen zijn niet van vandaag op morgen ontstaan. Mede-oprichter en bestuursvoorzitter Lars Carlstrom moest eind 2020 opstappen wegens belastingfraude in Zweden. Vorig jaar werd ook steeds meer duidelijk dat de financiering van de fabriek deels op los zand was gebouwd.

Onder meer Aston Martin had toegezegd de batterijen van Britishvolt te gaan gebruiken. “Ik zou dit een regelrechte ramp noemen voor de auto-industrie in het VK”, zei Andy Palmer, voormalig ceo van Aston Martin, op de BBC-radio. “Uiteindelijk verhuist de Britse autoproductie naar waar de batterijfabrieken zijn, en dat wordt Midden-Europa.”

In de EU worden op diverse plekken initiatieven genomen tot de bouw van een batterijenfabriek.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Britishvolt: droom giga-batterijenfabriek is voorbij’ | Automotive Online

‘Britishvolt: droom giga-batterijenfabriek is voorbij’

Britishvolt • Met de eigen fabriek voor autobatterijen had het Verenigd Koninkrijk de lokale productie van EV’s willen stimuleren.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Zo had de fabriek van Britishvolt moeten worden (foto: Britishvolt)

De Britse start-up Britishvolt heeft faillissement aangevraagd. Daarmee komt een einde aan de droom voor een megafabriek van autobatterijen, zo melden internationale media.

Britishvolt had grote plannen. In het Engelse Blyth zou in de loop van dit jaar een fabriek geopend worden die binnen enkele jaren zou groeien tot een capaciteit van 300 duizend batterijen voor EV’s per jaar. Daarbij werd gedacht aan achtduizend directe arbeidsplaatsen en enkele duizenden in de toelevering.

De problemen zijn niet van vandaag op morgen ontstaan. Mede-oprichter en bestuursvoorzitter Lars Carlstrom moest eind 2020 opstappen wegens belastingfraude in Zweden. Vorig jaar werd ook steeds meer duidelijk dat de financiering van de fabriek deels op los zand was gebouwd.

Onder meer Aston Martin had toegezegd de batterijen van Britishvolt te gaan gebruiken. “Ik zou dit een regelrechte ramp noemen voor de auto-industrie in het VK”, zei Andy Palmer, voormalig ceo van Aston Martin, op de BBC-radio. “Uiteindelijk verhuist de Britse autoproductie naar waar de batterijfabrieken zijn, en dat wordt Midden-Europa.”

In de EU worden op diverse plekken initiatieven genomen tot de bouw van een batterijenfabriek.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.