Wensink-ceo: werkplaats centrale rol in strategie

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat zegt ceo Laurens Stigter in een interview met Automotive.

De nettowinst steeg van 1,9 naar 2,5 miljoen euro, de omzet van 366 naar 374 miljoen. “Gezien de moeilijke marktomstandigheden zijn wij absoluut niet ontevreden”, zegt Stigter. De enorme daling in de Ford-verkopen werd gecompenseerd door groei bij Mercedes, waar zowel meer personenauto’s als trucks verkocht werden. Bij Ford groeide de bestellerafzet eveneens. Ook de occasionverkoop nam toe.

Stootje
Dat de winst steeg, ligt vooral aan de verder toegenomen kostenbeheersing. “De integratie van de backoffice en het sluiten van de vestigingen in Wijchen en Velp zijn daar voorbeelden van. In Zwolle zijn de Ford-activiteiten geïntegreerd in de hoofdvestiging. Daardoor kunnen we een stootje hebben.”

Daarnaast is Wensink van oudsher vooral gericht op aftersales. De occasion- en Ford-activiteiten zijn mede bedoeld om de werkplaats vol te houden. Verder geldt de 52/48-regel nog steeds. Oprichter Ron Wensink stelde al dat van de honderd medewerkers er 52 monteurs (directen) moeten werken en 48 indirecten (al het andere personeel). Zij hebben allemaal als taak de werkplaats gevuld te houden. Iedere tiende procent die daarvan afgeweken wordt, scheelt direct in het resultaat. “Vorig jaar zaten we op 51,8 maar dit jaar willen we weer naar 52.” 

Ook de opening van Athlon Servicecentra draagt bij aan dit doel. Onlangs is Wensink ook gestart met een eigen leasemaatschappij wat voor extra omzet moet zorgen. “Dat moet gaan groeien de komende jaren.”

Tien procent omzetgroei
Ondanks dat Stigter niet denkt dat de nieuwverkoop in de personenautomarkt aantrekt, is hij erg enthousiast over 2015. Een omzetgroei van 10% moet haalbaar zijn. “Bij Mercedes verwachten we wederom groei, zowel bij de personenauto’s als trucks. Bij Ford doen de bestellers het goed. Daarnaast hebben we een nieuwe Ford-vestiging die zijn eerste volle jaar draait.”

Tegen deze extra omzet staan weinig extra kosten, dus een hoger resultaat ligt in de lijn der verwachting. Zeker omdat de occasions het ook goed doen. “De marge daarop is nog steeds goed. Ik denk dat de occasionmarkt nog jaren goed blijft, de nieuwverkoop blijft laag en het park droogt op. Wij hebben ons beleid enorm geprofessionaliseerd (zo kwam Wensink met zijn eigen Euroselectie-label, red) in de afgelopen jaren en dat werpt vruchten af. En op de occasionmarkt heb je als bedrijf wel invloed, dat kun je van de nieuwverkoop niet zeggen, daar zijn we grotendeels afhankelijk van de markt.” 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Wensink-ceo: werkplaats centrale rol in strategie | Automotive Online

Wensink-ceo: werkplaats centrale rol in strategie

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat zegt ceo Laurens Stigter in een interview met Automotive.

De nettowinst steeg van 1,9 naar 2,5 miljoen euro, de omzet van 366 naar 374 miljoen. “Gezien de moeilijke marktomstandigheden zijn wij absoluut niet ontevreden”, zegt Stigter. De enorme daling in de Ford-verkopen werd gecompenseerd door groei bij Mercedes, waar zowel meer personenauto’s als trucks verkocht werden. Bij Ford groeide de bestellerafzet eveneens. Ook de occasionverkoop nam toe.

Stootje
Dat de winst steeg, ligt vooral aan de verder toegenomen kostenbeheersing. “De integratie van de backoffice en het sluiten van de vestigingen in Wijchen en Velp zijn daar voorbeelden van. In Zwolle zijn de Ford-activiteiten geïntegreerd in de hoofdvestiging. Daardoor kunnen we een stootje hebben.”

Daarnaast is Wensink van oudsher vooral gericht op aftersales. De occasion- en Ford-activiteiten zijn mede bedoeld om de werkplaats vol te houden. Verder geldt de 52/48-regel nog steeds. Oprichter Ron Wensink stelde al dat van de honderd medewerkers er 52 monteurs (directen) moeten werken en 48 indirecten (al het andere personeel). Zij hebben allemaal als taak de werkplaats gevuld te houden. Iedere tiende procent die daarvan afgeweken wordt, scheelt direct in het resultaat. “Vorig jaar zaten we op 51,8 maar dit jaar willen we weer naar 52.” 

Ook de opening van Athlon Servicecentra draagt bij aan dit doel. Onlangs is Wensink ook gestart met een eigen leasemaatschappij wat voor extra omzet moet zorgen. “Dat moet gaan groeien de komende jaren.”

Tien procent omzetgroei
Ondanks dat Stigter niet denkt dat de nieuwverkoop in de personenautomarkt aantrekt, is hij erg enthousiast over 2015. Een omzetgroei van 10% moet haalbaar zijn. “Bij Mercedes verwachten we wederom groei, zowel bij de personenauto’s als trucks. Bij Ford doen de bestellers het goed. Daarnaast hebben we een nieuwe Ford-vestiging die zijn eerste volle jaar draait.”

Tegen deze extra omzet staan weinig extra kosten, dus een hoger resultaat ligt in de lijn der verwachting. Zeker omdat de occasions het ook goed doen. “De marge daarop is nog steeds goed. Ik denk dat de occasionmarkt nog jaren goed blijft, de nieuwverkoop blijft laag en het park droogt op. Wij hebben ons beleid enorm geprofessionaliseerd (zo kwam Wensink met zijn eigen Euroselectie-label, red) in de afgelopen jaren en dat werpt vruchten af. En op de occasionmarkt heb je als bedrijf wel invloed, dat kun je van de nieuwverkoop niet zeggen, daar zijn we grotendeels afhankelijk van de markt.” 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.