Slurptaks in 2008 al strenger
De reden van de aanscherping laat zich raden: “Het is een dekkingsmaatregel”, aldus Financiën. Er is volgens het ministerie extra geld nodig nu is besloten de energielabels te bevriezen en de accijns voor LPG en diesel minder zwaar te verhogen dan aangekondigd. “Wij zijn zeer teleurgesteld in de manier waarop er met de branche omgegaan wordt”, reageert Peter Janssen, directeur RAI Vereniging. “Het Kabinet kondigde in haar eerste honderd dagen aan dat zij beter zou luisteren naar de samenleving, blijkbaar maakt het bedrijfsleven daarvan geen deel uit.” Het is volgens hem wachten op een volgende draai aan de knoppen waardoor ook een groot gedeelte van de middenklasse auto’s onder de normen van de slurptaks valt. Naast de aanscherping ligt er nu ook een concreet voorstel voor de komende jaren: in 2009 blijft de grens gelijk aan die in 2008 (232 en 192 gram); in 2010 vindt er opnieuw een aanscherping plaats en worden de ondergrenzen 222 en 184 gram per kilometer.