Mercedes: Eind dit decennium moet CO2-voetafdruk gehalveerd zijn

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
mercedes logo shuttertstock
Mercedes-Benz verduidelijkt de eigen klimaatdoelen. (Foto: Shutterstock) (foto: Shutterstock)

Mercedes-Benz is van plan om tot het einde van dit decennium volledig elektrisch te gaan rijden en de CO2-voetafdruk per personenauto gedurende de levenscyclus in 2030 met meer dan de helft te verminderen ten opzichte van het niveau van 2020. Dat laat het Duitse merk weten tijdens een digitale ESG-conferentie (Environment, Social and Governance) voor investeerders en analisten.

Het uitgesproken streven is een verheldering van eerdere ambities. In 2020 zei Mercedes tegen met zijn Ambition 2039-plannen volledig klimaatneutraal te willen zijn in 2039 en in 2030 ‘de voetafdruk aanzienlijk te willen verminderen’.

Om dit doel te bereiken, zijn volgens de Duitsers de belangrijkste elementen: elektrificatie van het wagenpark, opladen met groene energie, verbetering van batterijtechnologie en een uitgebreid gebruik van gerecyclede materialen.

Transformatie

Halverwege vorig jaar meldde Mercedes dat het van EV-first naar EV-only zou transformeren. Ceo Källenius zei indertijd dat Mercedes tegen het einde van dit decennium alleen nog EV’s zal verkopen. Voor de periode na 2024 staan er geen nieuwe niet-EV-platformen meer op de agenda.

Ook zegt zegt Mercedes dat 70 procent van de energiebehoefte van het bedrijf in 2030 moet worden gedekt door hernieuwbare energie.

Källenius ziet een belangrijke rol voor de autoproducent in de klimaatproblematiek terwijl de consument aan de auto vast blijft houden. “Het verlangen naar individuele mobiliteit blijft groeien. Onze missie is om op een duurzame manier in deze behoefte te voorzien. Mercedes-Benz heeft een duidelijk stappenplan om CO2-neutraal te worden. Tegen 2030 willen we halverwege zijn.”

Het doel is om tegen 2025 een aandeel van 50 procent in plug-in hybride en BEV’s te realiseren op weg naar volledig elektrisch in 2030, in markten waar de marktomstandigheden dit toelaten.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.