Amsterdam wil ‘milieuparkeren’
Al deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat de Amsterdamse luchtkwaliteit in 2006 voldoet een de Europese normen.
Als de gemeentelijke plannen doorgaan, is dit relevant voor de autobranche: bij de verkoop van een auto kan diens milieuprofiel belangrijk gaan worden. Kán, want de regering moet eerst nog wel met wetgeving komen die het gemeentes toestaat om bij parkeren onderscheid te maken tussen schone en minder schone auto’s.
Dat de overheid met zo’n wet komt, is trouwens niet zo denkbeeldig als sommigen wellicht denken: in Duitsland wordt op 1 maart aanstaande een wet van kracht die het gemeentes toestaat oudere auto’s (met name oudere diesels en benzineauto’s zonder geregelde katalysator) te gaan weren. Frankfurt en Berlijn zijn al bezig met de invulling daarvan, maar München is het verst: het wil op 1 oktober volgend jaar een ‘milieuzone’ instellen. Volgens de Süddeutsche Zeitung kunnen 40.000 inwoners straks de stad niet meer in met hun auto.