Fabrikant Ikea-auto: businessmodel gaat op de schop

Redactie Redactie
• Laatste update:

In een open source model zouden de ontwikkelingskosten slechts een fractie zijn van de kosten in het huidige businessmodel. Mede hierdoor is het businessmodel gelijkwaardiger, wat inhoudt dat de winst evenrediger verdeeld wordt over de schakels van de bedrijfskolom.

Fractie van een miljard
“Normaal gesproken kost het circa een miljard euro om als nieuwe autofabrikant van start te gaan, wij kunnen het voor een paar procent van dat bedrag”, aldus Cicero. OS Vehicle wil in het vierde kwartaal van dit jaar van start gaan met de verzending van de eerste lichting `bouwpaketten`. Dat moet gebeuren op basis van de Do It Yourself en Do It Together-principes, waarbij iedereen op de wereld input voor de auto kan leveren, en de auto door de koper zelf wordt afgebouwd. 

Cicero geniet grote bekendheid in de open source-gemeenschap, als mede-organisator van de Open Source Hardware Summit 2014. Hij was onlangs de keynote-spreker bij een startup-bijeenkomst van startup-investeerder Rockstart; het bedrijf van Oscar Kneppers, die dit jaar jurylid was bij de Automotive Manager van het Jaar 2014 verkiezing.

Volgens Cicero is er vanuit heel de wereld interesse in de `Ikea-auto` (zie hier een impressie door Bloomberg) van het bedrijf, dat Francisco Liu zeven jaar geleden heeft opgericht. Liu was daarvoor werkzaam bij Giugiaro en Ducati.

OS Vehicle heeft een eigen `kitcar` ontwikkeld, de Tabby, die door de koper naar eigen wensen kan worden afgebouwd. De fabrikant stuurt het bouwpakket op. Daarna kan de koper naar eigen inzicht met de auto aan de slag. Zonder aanpassingen is de auto, leverbaar met elektrische, hybride en conventionele motoren, in een uur te bouwen.

Hack deze auto, a.u.b.
Om van het kale prototype van de Tabby binnen een paar jaar een goede, concurrerende zelfbouw-auto te kunnen produceren, is er hulp nodig. Het bedrijf wil daarom dat de auto `gehackt` wordt. Iedere ingenieur op de wereld kan de blauwdruk van de auto online inzien, aanpassen en technische verbeteringen doorvoeren.

De basisprijs van de auto (het bouwpakket) ligt rond de 4.000 euro. OS Vehicle zorgt zelf nog voor de vergunningen en typegoedkeuringen. Wie de auto bouwt en voor het onderhoud zorgt, maakt Cicero niet uit. “Iedereen in de keten moet geld kunnen verdienen, wij gaan ons – tenzij op verzoek – daar verder niet mee bemoeien.”

Het verdienmodel is uiteraard ook anders dan bij de traditionele autofabrikanten. “Wij verkopen de Tabby. Weliswaar is alle data gratis beschikbaar en kan iedereen die wil de auto zelf bouwen of printen, maar het is niet gemakkelijk om een auto te bouwen, gezien alle wettelijke voorschriften. Daarnaast verkopen we services, zoals autodeel-software. Ook kunnen we voor bedrijven die honderden auto`s kopen de hele keten faciliteren.”

Over de doelstelling is hij duidelijk: “We willen miljoenen auto`s verkopen, we zijn echt niet vergelijkbaar met de kleinschalige kitcar-fabrikanten die er zijn.”

Investeerders
Momenteel praat het bedrijf met investeerders en partijen die de auto willen gaan importeren. Het bedrijf is nog bezig om funding binnen te halen: er is nog ongeveer 10 miljoen euro nodig. Met dat geld wordt de eerste versie van de Tabby geproduceerd en wordt de software waarmee autodeelprogramma`s geïmplementeerd kunnen worden binnen een bedrijf of gemeenschap verbeterd.

Wat het bedrijf daarna te wachten staat, weet Cicero niet. “Niemand weet het. Wij vragen iedereen niet alleen om ons model te hacken, maar ook om te ontregelen en ons op die manier uit te dagen. Wij weten nog niet alle antwoorden, simpelweg omdat we de vragen nog niet kennen. Juist door er open in te staan, kunnen we waarde toevoegen. En niet onbelangrijk een bijdrage leveren aan het versneld verminderen van de CO2-uitstoot.” 

Fabrikant Ikea-auto: businessmodel gaat op de schop | Automotive Online

Fabrikant Ikea-auto: businessmodel gaat op de schop

Redactie Redactie
• Laatste update:

In een open source model zouden de ontwikkelingskosten slechts een fractie zijn van de kosten in het huidige businessmodel. Mede hierdoor is het businessmodel gelijkwaardiger, wat inhoudt dat de winst evenrediger verdeeld wordt over de schakels van de bedrijfskolom.

Fractie van een miljard
“Normaal gesproken kost het circa een miljard euro om als nieuwe autofabrikant van start te gaan, wij kunnen het voor een paar procent van dat bedrag”, aldus Cicero. OS Vehicle wil in het vierde kwartaal van dit jaar van start gaan met de verzending van de eerste lichting `bouwpaketten`. Dat moet gebeuren op basis van de Do It Yourself en Do It Together-principes, waarbij iedereen op de wereld input voor de auto kan leveren, en de auto door de koper zelf wordt afgebouwd. 

Cicero geniet grote bekendheid in de open source-gemeenschap, als mede-organisator van de Open Source Hardware Summit 2014. Hij was onlangs de keynote-spreker bij een startup-bijeenkomst van startup-investeerder Rockstart; het bedrijf van Oscar Kneppers, die dit jaar jurylid was bij de Automotive Manager van het Jaar 2014 verkiezing.

Volgens Cicero is er vanuit heel de wereld interesse in de `Ikea-auto` (zie hier een impressie door Bloomberg) van het bedrijf, dat Francisco Liu zeven jaar geleden heeft opgericht. Liu was daarvoor werkzaam bij Giugiaro en Ducati.

OS Vehicle heeft een eigen `kitcar` ontwikkeld, de Tabby, die door de koper naar eigen wensen kan worden afgebouwd. De fabrikant stuurt het bouwpakket op. Daarna kan de koper naar eigen inzicht met de auto aan de slag. Zonder aanpassingen is de auto, leverbaar met elektrische, hybride en conventionele motoren, in een uur te bouwen.

Hack deze auto, a.u.b.
Om van het kale prototype van de Tabby binnen een paar jaar een goede, concurrerende zelfbouw-auto te kunnen produceren, is er hulp nodig. Het bedrijf wil daarom dat de auto `gehackt` wordt. Iedere ingenieur op de wereld kan de blauwdruk van de auto online inzien, aanpassen en technische verbeteringen doorvoeren.

De basisprijs van de auto (het bouwpakket) ligt rond de 4.000 euro. OS Vehicle zorgt zelf nog voor de vergunningen en typegoedkeuringen. Wie de auto bouwt en voor het onderhoud zorgt, maakt Cicero niet uit. “Iedereen in de keten moet geld kunnen verdienen, wij gaan ons – tenzij op verzoek – daar verder niet mee bemoeien.”

Het verdienmodel is uiteraard ook anders dan bij de traditionele autofabrikanten. “Wij verkopen de Tabby. Weliswaar is alle data gratis beschikbaar en kan iedereen die wil de auto zelf bouwen of printen, maar het is niet gemakkelijk om een auto te bouwen, gezien alle wettelijke voorschriften. Daarnaast verkopen we services, zoals autodeel-software. Ook kunnen we voor bedrijven die honderden auto`s kopen de hele keten faciliteren.”

Over de doelstelling is hij duidelijk: “We willen miljoenen auto`s verkopen, we zijn echt niet vergelijkbaar met de kleinschalige kitcar-fabrikanten die er zijn.”

Investeerders
Momenteel praat het bedrijf met investeerders en partijen die de auto willen gaan importeren. Het bedrijf is nog bezig om funding binnen te halen: er is nog ongeveer 10 miljoen euro nodig. Met dat geld wordt de eerste versie van de Tabby geproduceerd en wordt de software waarmee autodeelprogramma`s geïmplementeerd kunnen worden binnen een bedrijf of gemeenschap verbeterd.

Wat het bedrijf daarna te wachten staat, weet Cicero niet. “Niemand weet het. Wij vragen iedereen niet alleen om ons model te hacken, maar ook om te ontregelen en ons op die manier uit te dagen. Wij weten nog niet alle antwoorden, simpelweg omdat we de vragen nog niet kennen. Juist door er open in te staan, kunnen we waarde toevoegen. En niet onbelangrijk een bijdrage leveren aan het versneld verminderen van de CO2-uitstoot.”