TNO: gemiddelde afwijking fabrieksopgave is 23%

Redactie Redactie
• Laatste update:

TNO onderzocht eind vorig jaar in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en het European Climate Foundation wat volgens de officiële testprocedure het verbruik zou moeten zijn van acht representatieve personenauto’s. Vandaag heeft het bureau de uitkomsten naar buiten gebracht.

Uit de tests van TNO blijkt het brandstofverbruik gemiddeld 23% hoger te liggen dan wat de fabrikanten opgeven. Dit verschil wordt veroorzaakt doordat de fabrikanten bij het testen de omstandigheden zo gunstig mogelijk maken. Zo worden banden, wegdek, omgevingstemperatuur, aandrijving en carrosserie aangepast voor een zo laag mogelijke weerstand. 

Volgens TNO liep het verschil tussen de resultaten van haar tests en die van de fabrikanten op tot 30%. Bij lage snelheden werd het verschil zelfs groter dan 70%.  

Uit data van Travelcard blijkt al jaren dat het werkelijk verbruik veel hoger ligt dan de fabrieksopgave. Het ministerie dringt aan op strengere testomstandigheden maar dit wordt in Europa vooralsnog niet opgepikt.

TNO deed onderzoek naar de rijweerstandscurven van acht modellen op een testbaan. Bij zes van deze auto`s heeft de instantie verder onderzoek gedaan op een rollentestbank naar emissies en brandstofverbuik. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

TNO: gemiddelde afwijking fabrieksopgave is 23% | Automotive Online

TNO: gemiddelde afwijking fabrieksopgave is 23%

Redactie Redactie
• Laatste update:

TNO onderzocht eind vorig jaar in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en het European Climate Foundation wat volgens de officiële testprocedure het verbruik zou moeten zijn van acht representatieve personenauto’s. Vandaag heeft het bureau de uitkomsten naar buiten gebracht.

Uit de tests van TNO blijkt het brandstofverbruik gemiddeld 23% hoger te liggen dan wat de fabrikanten opgeven. Dit verschil wordt veroorzaakt doordat de fabrikanten bij het testen de omstandigheden zo gunstig mogelijk maken. Zo worden banden, wegdek, omgevingstemperatuur, aandrijving en carrosserie aangepast voor een zo laag mogelijke weerstand. 

Volgens TNO liep het verschil tussen de resultaten van haar tests en die van de fabrikanten op tot 30%. Bij lage snelheden werd het verschil zelfs groter dan 70%.  

Uit data van Travelcard blijkt al jaren dat het werkelijk verbruik veel hoger ligt dan de fabrieksopgave. Het ministerie dringt aan op strengere testomstandigheden maar dit wordt in Europa vooralsnog niet opgepikt.

TNO deed onderzoek naar de rijweerstandscurven van acht modellen op een testbaan. Bij zes van deze auto`s heeft de instantie verder onderzoek gedaan op een rollentestbank naar emissies en brandstofverbuik. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.