ZF werkt aan airbag-activering vóór de crash

Redactie Redactie
Met deze zij-airbag bouwt ZF een soort extra kreukelzone in aan de zijkant van het voertuig (foto: ZF)

De Duitse toeleverancier ZF presenteert tijdens het symposium “Airbag 2018”, dat vandaag in Duitsland plaatsvindt, een zij-airbag die al activeert voor de aanrijding plaatsvindt.

Deze zij-airbags zijn onder meer ontworpen met het oog op de autonoom rijdende voertuigen van de toekomst. Daarin zitten passagiers niet meer netjes in de rijrichting, maar ook in andere configuraties. Om hier rekening mee te houden komen er ook andere strategieën om crashes op te vangen.

De experimentele zij-airbag van ZF is ontworpen om aan de buitenzijde van het voertuig te worden gebruikt. Het is in feite een extra kreukelzone bij een ongeval. Volgens ZF laten tests zien dat het de ernst van inzittendenletsel tot 40 procent vermindert.

ZF werkt ook aan nieuwe, adaptieve airbags voor het interieur. Een voertuig dat autonoom rijdt, biedt de bestuurder de mogelijkheid om zich te ontspannen, of om te werken. In de toekomst zal het mogelijk zijn om de stoel achterover te leunen of deze in een andere richting te draaien. Veiligheidssystemen als veiligheidsgordels en airbags moeten zodanig zijn ontworpen dat de inzittenden ook in deze nieuwe zitposities worden beschermd. Daarom worden ze in toenemende mate in de stoel zelf geïntegreerd, voorspelt ZF.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

ZF werkt aan airbag-activering vóór de crash | Automotive Online

ZF werkt aan airbag-activering vóór de crash

Redactie Redactie
Met deze zij-airbag bouwt ZF een soort extra kreukelzone in aan de zijkant van het voertuig (foto: ZF)

De Duitse toeleverancier ZF presenteert tijdens het symposium “Airbag 2018”, dat vandaag in Duitsland plaatsvindt, een zij-airbag die al activeert voor de aanrijding plaatsvindt.

Deze zij-airbags zijn onder meer ontworpen met het oog op de autonoom rijdende voertuigen van de toekomst. Daarin zitten passagiers niet meer netjes in de rijrichting, maar ook in andere configuraties. Om hier rekening mee te houden komen er ook andere strategieën om crashes op te vangen.

De experimentele zij-airbag van ZF is ontworpen om aan de buitenzijde van het voertuig te worden gebruikt. Het is in feite een extra kreukelzone bij een ongeval. Volgens ZF laten tests zien dat het de ernst van inzittendenletsel tot 40 procent vermindert.

ZF werkt ook aan nieuwe, adaptieve airbags voor het interieur. Een voertuig dat autonoom rijdt, biedt de bestuurder de mogelijkheid om zich te ontspannen, of om te werken. In de toekomst zal het mogelijk zijn om de stoel achterover te leunen of deze in een andere richting te draaien. Veiligheidssystemen als veiligheidsgordels en airbags moeten zodanig zijn ontworpen dat de inzittenden ook in deze nieuwe zitposities worden beschermd. Daarom worden ze in toenemende mate in de stoel zelf geïntegreerd, voorspelt ZF.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.