Het bedrijf is jaarlijks 100 duizend euro kwijt aan opleidingen

In de werkplaats | Louwman Exclusive heeft korte lijnen met de fabrikant

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Monteur Jeroen Stoelinga (links) en aftersales manager Arnold van Essen (rechts) naast een McLaren 675LT in de werkplaats van Louwman Exclusive. (foto: Anthony Donner)

Bolides in het hogere prijssegment sieren de showroom van 6 duizend m2 langs de A2 van Louwman Exclusive in Utrecht. De voorbijrazende forenzen krijgen slechts een fractie te zien van de merken die hier verkocht worden, aangezien het pand twee verdiepingen telt die onderverdeeld zijn per merk. Arnold van Essen, aftersales manager van Louwman Exclusive, licht toe welke overeenkomst het bedrijf heeft met de verschillende merken. Louwman is dealer van McLaren, Maserati, Morgan en enkele andere echte exoten. Daarnaast verleent het bedrijf service op Bentley, TVR, Lamborghini en Lexus.

Naast deze merken is er ook ruimte voor merken waarvan het bedrijf zelf geen dealer is, zegt Van Essen. “Een exclusieve occasion zoals een Mercedes-Benz AMG GT, Porsche of een Aston Martin nemen we bijvoorbeeld ook op in onze collectie. De voorwaarde is altijd dat de auto past binnen het luxe segment waar wij voor kiezen.”

De ruim opgezette showroom langs de snelweg heeft echter wel een logistiek probleem, erkent hij. “De modellen van Morgan staan bijvoorbeeld op de tweede verdieping, wat betekent dat we de auto’s van beneden naar boven moeten rijden door de volledige showroom heen. De werkplaats wordt bereikt via de lift.”

Arnold van Essen

Bouwjaar: 1968
Thuissituatie: Getrouwd met Iris, twee kinderen: Jelle van 12 en Emma van 11
Opleiding: Oorspronkelijk als horlogemaker in Schoonhoven, en later diverse managementopleidingen waaronder Nyenrode
Loopbaan: Bijna 30 jaar werkzaam geweest in de horlogebranche bij Richemont, waar hij director After Sales & European Logistics was. Van Essen werkt nu 2,5 jaar voor Louwman Exclusive als aftersales manager

Afgebakend

In de werkplaats heeft het bedrijf de beschikking over 9 monteurs, die allen gespecialiseerd zijn in maximaal 2 van de merken Bentley, Morgan, McLaren, Maserati, TVR en Lamborghini. “Deze merken hebben een eigen afgebakend terrein in de werkplaats, die in totaal 1.500 m2 groot is. Daarnaast is er een monteur die het lichtere werk oppakt. Die specialisatieslag hebben we ook doorgevoerd bij onze servicemedewerkers en in het magazijn, waardoor we zo efficiënt mogelijk kunnen werken”, geeft Van Essen aan.

De onderlinge specialisaties zijn ook een vereiste vanuit de afzonderlijke fabrikanten. “Die zijn daar erg strikt op. Jaarlijks zijn wij onze monteurs zeker 4 weken kwijt aan opleidingen. Vanwege corona zie je nu een verschuiving naar e-learning, wat per monteur in totaal 60 tot 70 uur in beslag neemt. De opleidingskosten bedragen jaarlijks 100 duizend euro, exclusief de gemiste uren in de werkplaats.”

Onze klanten rijden over het algemeen meerdere auto’s, waardoor er vaak begrip is voor het feit dat het onderhoud wat langer kan duren

Er staan 18 hefbruggen opgesteld, van het merk Autec. Elke monteur heeft zijn eigen voorkeur, volgens de aftersalesmanager. “De een werkt liever met een 4-kolom hefbrug, terwijl de andere monteur zweert bij een 2-kolommer. Onze monteurs schakelen bijna dagelijks met de fabrikant, omdat het onderhoud van de auto’s nauw luistert”, zegt Van Essen. “Dat begint al bij de diagnose, want het vaststellen van het probleem kan al een behoorlijke puzzel zijn. De aanpak van een storing kan per model variëren. Dat geldt ook voor de onderdelen, die we rechtstreeks betrekken van de fabrikanten.” Die onderdelen moeten daardoor ook uit Italië of het Verenigd Koninkrijk komen, wat vertraging kan opleveren. 

“Onze klanten rijden over het algemeen meerdere auto’s, waardoor er vaak begrip is voor het feit dat het onderhoud wat langer kan duren. Overigens hadden wij tijdens de eerste coronagolf totaal geen leveringsproblemen vanuit Italië en Engeland. Wij waren ongeveer de enige Europese partner van McLaren, Lamborghini en Maserati die toen open was, maar wij plaatsen daarnaast uiteraard ook geen heel grote orders.”

Urus

In de werkplaats is er per afzonderlijk merk een eigen kalibratiebord, zegt Van Essen. “Bij sommige merken gebruiken we het kalibratiebord in samenwerking met de Hunter uitlijnbrug. Kalibreren moeten we zelf doen. Dat scheelt tijd. Het uitlijnen en kalibreren van bijvoorbeeld een Lamborghini Urus kan een dag in beslag nemen. Dat model zit vol met rijhulpsystemen. En Bentley is ook een ingewikkeld model. Dan is het weer een voordeel dat onze monteurs veelvuldig schakelen met de fabrikant en problemen snel voorgelegd kunnen worden. De lijnen zijn kort en dat moet ook.”

De kengetallen – LOUWMAN EXCLUSIVE

Aantal medewerkers: 40
Aantal hefbruggen: 18
Werkplaats: 1.500 M²
Aantal auto’s in onderhoud: 1.600
Aantal auto’s in showroom: 70

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

In de werkplaats | Louwman Exclusive heeft korte lijnen met de fabrikant | Automotive Online
Het bedrijf is jaarlijks 100 duizend euro kwijt aan opleidingen

In de werkplaats | Louwman Exclusive heeft korte lijnen met de fabrikant

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Monteur Jeroen Stoelinga (links) en aftersales manager Arnold van Essen (rechts) naast een McLaren 675LT in de werkplaats van Louwman Exclusive. (foto: Anthony Donner)

Bolides in het hogere prijssegment sieren de showroom van 6 duizend m2 langs de A2 van Louwman Exclusive in Utrecht. De voorbijrazende forenzen krijgen slechts een fractie te zien van de merken die hier verkocht worden, aangezien het pand twee verdiepingen telt die onderverdeeld zijn per merk. Arnold van Essen, aftersales manager van Louwman Exclusive, licht toe welke overeenkomst het bedrijf heeft met de verschillende merken. Louwman is dealer van McLaren, Maserati, Morgan en enkele andere echte exoten. Daarnaast verleent het bedrijf service op Bentley, TVR, Lamborghini en Lexus.

Naast deze merken is er ook ruimte voor merken waarvan het bedrijf zelf geen dealer is, zegt Van Essen. “Een exclusieve occasion zoals een Mercedes-Benz AMG GT, Porsche of een Aston Martin nemen we bijvoorbeeld ook op in onze collectie. De voorwaarde is altijd dat de auto past binnen het luxe segment waar wij voor kiezen.”

De ruim opgezette showroom langs de snelweg heeft echter wel een logistiek probleem, erkent hij. “De modellen van Morgan staan bijvoorbeeld op de tweede verdieping, wat betekent dat we de auto’s van beneden naar boven moeten rijden door de volledige showroom heen. De werkplaats wordt bereikt via de lift.”

Arnold van Essen

Bouwjaar: 1968
Thuissituatie: Getrouwd met Iris, twee kinderen: Jelle van 12 en Emma van 11
Opleiding: Oorspronkelijk als horlogemaker in Schoonhoven, en later diverse managementopleidingen waaronder Nyenrode
Loopbaan: Bijna 30 jaar werkzaam geweest in de horlogebranche bij Richemont, waar hij director After Sales & European Logistics was. Van Essen werkt nu 2,5 jaar voor Louwman Exclusive als aftersales manager

Afgebakend

In de werkplaats heeft het bedrijf de beschikking over 9 monteurs, die allen gespecialiseerd zijn in maximaal 2 van de merken Bentley, Morgan, McLaren, Maserati, TVR en Lamborghini. “Deze merken hebben een eigen afgebakend terrein in de werkplaats, die in totaal 1.500 m2 groot is. Daarnaast is er een monteur die het lichtere werk oppakt. Die specialisatieslag hebben we ook doorgevoerd bij onze servicemedewerkers en in het magazijn, waardoor we zo efficiënt mogelijk kunnen werken”, geeft Van Essen aan.

De onderlinge specialisaties zijn ook een vereiste vanuit de afzonderlijke fabrikanten. “Die zijn daar erg strikt op. Jaarlijks zijn wij onze monteurs zeker 4 weken kwijt aan opleidingen. Vanwege corona zie je nu een verschuiving naar e-learning, wat per monteur in totaal 60 tot 70 uur in beslag neemt. De opleidingskosten bedragen jaarlijks 100 duizend euro, exclusief de gemiste uren in de werkplaats.”

Onze klanten rijden over het algemeen meerdere auto’s, waardoor er vaak begrip is voor het feit dat het onderhoud wat langer kan duren

Er staan 18 hefbruggen opgesteld, van het merk Autec. Elke monteur heeft zijn eigen voorkeur, volgens de aftersalesmanager. “De een werkt liever met een 4-kolom hefbrug, terwijl de andere monteur zweert bij een 2-kolommer. Onze monteurs schakelen bijna dagelijks met de fabrikant, omdat het onderhoud van de auto’s nauw luistert”, zegt Van Essen. “Dat begint al bij de diagnose, want het vaststellen van het probleem kan al een behoorlijke puzzel zijn. De aanpak van een storing kan per model variëren. Dat geldt ook voor de onderdelen, die we rechtstreeks betrekken van de fabrikanten.” Die onderdelen moeten daardoor ook uit Italië of het Verenigd Koninkrijk komen, wat vertraging kan opleveren. 

“Onze klanten rijden over het algemeen meerdere auto’s, waardoor er vaak begrip is voor het feit dat het onderhoud wat langer kan duren. Overigens hadden wij tijdens de eerste coronagolf totaal geen leveringsproblemen vanuit Italië en Engeland. Wij waren ongeveer de enige Europese partner van McLaren, Lamborghini en Maserati die toen open was, maar wij plaatsen daarnaast uiteraard ook geen heel grote orders.”

Urus

In de werkplaats is er per afzonderlijk merk een eigen kalibratiebord, zegt Van Essen. “Bij sommige merken gebruiken we het kalibratiebord in samenwerking met de Hunter uitlijnbrug. Kalibreren moeten we zelf doen. Dat scheelt tijd. Het uitlijnen en kalibreren van bijvoorbeeld een Lamborghini Urus kan een dag in beslag nemen. Dat model zit vol met rijhulpsystemen. En Bentley is ook een ingewikkeld model. Dan is het weer een voordeel dat onze monteurs veelvuldig schakelen met de fabrikant en problemen snel voorgelegd kunnen worden. De lijnen zijn kort en dat moet ook.”

De kengetallen – LOUWMAN EXCLUSIVE

Aantal medewerkers: 40
Aantal hefbruggen: 18
Werkplaats: 1.500 M²
Aantal auto’s in onderhoud: 1.600
Aantal auto’s in showroom: 70

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.