Auto Airco Specialist Harberink is een begrip in Nederland

In de werkplaats | Troubleshooter voor auto airco

In de werkplaats • Willie Harberink, auto aircospecialist in Oldenzaal, omschrijft zijn werk aan airconditioning systemen en compressoren als hobby. Hij is 68, maar nog lang niet van plan met pensioen te gaan. “We hebben hier een schitterend bedrijf en ik werk met plezier. Waarom zou ik dan stoppen?”
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Auto Airco Specialist Harberink is een begrip in Nederland, maar de ondernemer krijgt ook regelmatig klanten van over de grens, vertelt eigenaar Willie Harberink. Die klanten – vrijwel altijd autobedrijven – komen bij hem, zijn vrouw, dochter en twee monteurs voor de problematische gevallen waar ze zelf niet uitkomen. “Problemen met de sequentiële aansturing of vreemde drukopbouw in het systeem. Wij houden ervan om die puzzels op te lossen. Soms enkel door de diagnose te stellen, soms met de hele reparatie. En natuurlijk helpen we autobedrijven met gereviseerde compressoren en onderdelen.”

Goed onderhouden airco’s gaan niet vaak kapot, maar toch: vaker dan vroeger. “De systemen zijn veel kwetsbaarder dan vroeger. Alles moet nu lichter van gewicht zijn. Er zit veel minder koudemiddel in het systeem dan vroeger en de drukken worden steeds hoger. Dat leidt dus sneller tot problemen.” 

Wij zoeken overal oplossingen voor.

Voor Harberink en zijn medewerkers is het de sport om de kosten van het herstel van airco’s zo laag mogelijk te houden. Om dat te bereiken is op de eerste etage van het bedrijf een omvangrijk magazijn ingericht met zo’n zeshonderd gereviseerde en nieuwe compressoren, lange rijen condensors en vele bakjes vol specifieke onderdelen, dichtingen en aansluitnippels.

In de werkplaats zelf staan zeker tien airco apparaten van het Italiaanse merk Spin, dat door Harberink wordt verkocht. De drie hefbruggen zijn van gevorderde leeftijd, één schaarbrug is achter een tussenwand geplaatst: hier worden de onderkanten van auto’s schoongespoten als voorbereiding van de anti-roest behandelingen, die Harberink vooral in de winter uitvoert. “Onze bedrijfsvoering is zo ingericht dat we de anti-roestbehandelingen en het onderhoud voor particulieren in de winter verrichten. In de zomer zetten we alle zeilen bij voor de aircoservice.” 

Eigen revisiewerkplaats

Het reviseren gebeurt deels bij partners in Polen, België en Denemarken en deels in de eigen werkplaats. Die is voorzien van een straalkast en een wasmachine voor het reinigen van de onderdelen, een draaibank, pers en natuurlijk diverse testopstellingen. Bepaald trots is Harberink op zijn compressortester: zelf gebouwd. In feite is het een compleet auto-aircosysteem, met druk- en temperatuurmeters op diverse punten. Elke gereviseerde compressor wordt voor aflevering even getest, maar de opstelling is vooral ook handig om ‘vage’ problemen met compressoren op te sporen.

De kengetallen Aircospecialist Willie Harberink

aantal medewerkers: 4
aantal hefbruggen: 3
aantal diagnosetesters: 7
oppervlakte werkplaats: 600 m2
gebruikte koudemiddel per jaar: 200 kg R134a
50 kg R1234yf

“Wij zoeken overal oplossingen voor”, vertelt hij. “Zo heb je Volkswagen-compressoren waar bij de moer van het deksel los kan lopen. Daardoor lubbert de vertanding van het deksel uit en uiteindelijk drijft de poelie de compressor niet meer aan. Bij Volkswagen verkopen ze je dan een nieuwe compressor van 1.100 euro. Wij plaatsen een nieuw deksel en dan ben je voor minder dan 150 euro klaar.” 

Na compressorschade is ook het spoelen van een airco belangrijk, benadrukt hij. “Sommige bedrijven vervangen de compressor en sturen de klant weer op pad. Maar het metaalgruis van de beschadigde compressor zit dan nog in het systeem, en dan is de nieuwe compressor ook weer snel stuk.”

Aircospecialist Willie Harberink
Willie Harberink begon in 1983 voor zichzelf, nadat hij onder meer bedrijfsleider was geweest bij een Mitsubishi-dealer. Al snel werd Harberink in Oldenzaal dealer van Lada en Suzuki. Dat laatste merk bleef hij voeren tot 2012, toen hij onder druk van de crisis besloot te stoppen als dealer. Sinds 1999 heeft Harberink zich ontpopt als aircospecialist. Dat heeft hij verder uitgebouwd, in combinatie met het spoelen van automaatbakken en anti-roest behandelingen voor klassiekers. 

Experimenteren

Op dit moment zoekt Harberink een oplossing om de complexe systemen van EV’s te reinigen. “Daarmee worden ook de batterijen op de ideale temperatuur van 27 graden gehouden. Dat maakt het belang van de airco veel groter dan enkel een luxe-voorziening voor de automobilist. Zonder koelsysteem gaat je dure elektrische auto sneller stuk. Volgens Denso moet je zulke systemen spoelen met tot 55 graden verhit koelgas. Op zich een goed idee, maar dan loopt de druk op tot 22 Bar. Dat is vragen om ongelukken.” Om het te demonstreren laat Harberink een filmpje zien van één van zijn testopstellingen, waarbij een deel van de opstelling explodeert als hij het hete gas in de leidingen stuurt. Nog even verder experimenteren dus.

Willie Harberink

Bouwjaar: 1951
Opleiding: LTS, technisch specialist in het leger, opleiding eerste monteur.
Loopbaan: De vader van Rien Boschman had een autoschadebedrijf in Wijchen waar hij het vak in de praktijk leerde. Daarna volgden diverse (eigen) bedrijven, waaronder Boschman Autoschade (nu Carlux) in Oss, dat hij in 2006 verkocht aan Pon/Van de Udenhout. Sinds 2015 is hij eigenaar van Autoschade Van Dijk.
Thuis: Getrouwd, twee volwassen kinderen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

In de werkplaats | Troubleshooter voor auto airco | Automotive Online
Auto Airco Specialist Harberink is een begrip in Nederland

In de werkplaats | Troubleshooter voor auto airco

In de werkplaats • Willie Harberink, auto aircospecialist in Oldenzaal, omschrijft zijn werk aan airconditioning systemen en compressoren als hobby. Hij is 68, maar nog lang niet van plan met pensioen te gaan. “We hebben hier een schitterend bedrijf en ik werk met plezier. Waarom zou ik dan stoppen?”
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Auto Airco Specialist Harberink is een begrip in Nederland, maar de ondernemer krijgt ook regelmatig klanten van over de grens, vertelt eigenaar Willie Harberink. Die klanten – vrijwel altijd autobedrijven – komen bij hem, zijn vrouw, dochter en twee monteurs voor de problematische gevallen waar ze zelf niet uitkomen. “Problemen met de sequentiële aansturing of vreemde drukopbouw in het systeem. Wij houden ervan om die puzzels op te lossen. Soms enkel door de diagnose te stellen, soms met de hele reparatie. En natuurlijk helpen we autobedrijven met gereviseerde compressoren en onderdelen.”

Goed onderhouden airco’s gaan niet vaak kapot, maar toch: vaker dan vroeger. “De systemen zijn veel kwetsbaarder dan vroeger. Alles moet nu lichter van gewicht zijn. Er zit veel minder koudemiddel in het systeem dan vroeger en de drukken worden steeds hoger. Dat leidt dus sneller tot problemen.” 

Wij zoeken overal oplossingen voor.

Voor Harberink en zijn medewerkers is het de sport om de kosten van het herstel van airco’s zo laag mogelijk te houden. Om dat te bereiken is op de eerste etage van het bedrijf een omvangrijk magazijn ingericht met zo’n zeshonderd gereviseerde en nieuwe compressoren, lange rijen condensors en vele bakjes vol specifieke onderdelen, dichtingen en aansluitnippels.

In de werkplaats zelf staan zeker tien airco apparaten van het Italiaanse merk Spin, dat door Harberink wordt verkocht. De drie hefbruggen zijn van gevorderde leeftijd, één schaarbrug is achter een tussenwand geplaatst: hier worden de onderkanten van auto’s schoongespoten als voorbereiding van de anti-roest behandelingen, die Harberink vooral in de winter uitvoert. “Onze bedrijfsvoering is zo ingericht dat we de anti-roestbehandelingen en het onderhoud voor particulieren in de winter verrichten. In de zomer zetten we alle zeilen bij voor de aircoservice.” 

Eigen revisiewerkplaats

Het reviseren gebeurt deels bij partners in Polen, België en Denemarken en deels in de eigen werkplaats. Die is voorzien van een straalkast en een wasmachine voor het reinigen van de onderdelen, een draaibank, pers en natuurlijk diverse testopstellingen. Bepaald trots is Harberink op zijn compressortester: zelf gebouwd. In feite is het een compleet auto-aircosysteem, met druk- en temperatuurmeters op diverse punten. Elke gereviseerde compressor wordt voor aflevering even getest, maar de opstelling is vooral ook handig om ‘vage’ problemen met compressoren op te sporen.

De kengetallen Aircospecialist Willie Harberink

aantal medewerkers: 4
aantal hefbruggen: 3
aantal diagnosetesters: 7
oppervlakte werkplaats: 600 m2
gebruikte koudemiddel per jaar: 200 kg R134a
50 kg R1234yf

“Wij zoeken overal oplossingen voor”, vertelt hij. “Zo heb je Volkswagen-compressoren waar bij de moer van het deksel los kan lopen. Daardoor lubbert de vertanding van het deksel uit en uiteindelijk drijft de poelie de compressor niet meer aan. Bij Volkswagen verkopen ze je dan een nieuwe compressor van 1.100 euro. Wij plaatsen een nieuw deksel en dan ben je voor minder dan 150 euro klaar.” 

Na compressorschade is ook het spoelen van een airco belangrijk, benadrukt hij. “Sommige bedrijven vervangen de compressor en sturen de klant weer op pad. Maar het metaalgruis van de beschadigde compressor zit dan nog in het systeem, en dan is de nieuwe compressor ook weer snel stuk.”

Aircospecialist Willie Harberink
Willie Harberink begon in 1983 voor zichzelf, nadat hij onder meer bedrijfsleider was geweest bij een Mitsubishi-dealer. Al snel werd Harberink in Oldenzaal dealer van Lada en Suzuki. Dat laatste merk bleef hij voeren tot 2012, toen hij onder druk van de crisis besloot te stoppen als dealer. Sinds 1999 heeft Harberink zich ontpopt als aircospecialist. Dat heeft hij verder uitgebouwd, in combinatie met het spoelen van automaatbakken en anti-roest behandelingen voor klassiekers. 

Experimenteren

Op dit moment zoekt Harberink een oplossing om de complexe systemen van EV’s te reinigen. “Daarmee worden ook de batterijen op de ideale temperatuur van 27 graden gehouden. Dat maakt het belang van de airco veel groter dan enkel een luxe-voorziening voor de automobilist. Zonder koelsysteem gaat je dure elektrische auto sneller stuk. Volgens Denso moet je zulke systemen spoelen met tot 55 graden verhit koelgas. Op zich een goed idee, maar dan loopt de druk op tot 22 Bar. Dat is vragen om ongelukken.” Om het te demonstreren laat Harberink een filmpje zien van één van zijn testopstellingen, waarbij een deel van de opstelling explodeert als hij het hete gas in de leidingen stuurt. Nog even verder experimenteren dus.

Willie Harberink

Bouwjaar: 1951
Opleiding: LTS, technisch specialist in het leger, opleiding eerste monteur.
Loopbaan: De vader van Rien Boschman had een autoschadebedrijf in Wijchen waar hij het vak in de praktijk leerde. Daarna volgden diverse (eigen) bedrijven, waaronder Boschman Autoschade (nu Carlux) in Oss, dat hij in 2006 verkocht aan Pon/Van de Udenhout. Sinds 2015 is hij eigenaar van Autoschade Van Dijk.
Thuis: Getrouwd, twee volwassen kinderen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.