Tesla boycot Deens autoschadeherstelbedrijf

Redactie Redactie
• Laatste update:

Autoskadestuen A/S werd in mei 2015 opgericht door de Deense Tesla specialist Emil Ellefsen. Door de snelgroeiende populatie Tesla’s en omdat de eigenaren steeds vaker te maken kregen met gebrek aan service, besloot Ellefsen Tesla te verlaten om –samen met de door Tesla opgeleide technicus en monteur Hendrik Tidemand Jorgensen- een onafhankelijke Tesla schadewerkplaats en servicecentrum te beginnen.

Geen onderdelen en informatie

Volgens website Electrek.co, zijn Ellefsen en Jorgensen er van overtuigd dat ze konden investeren in hun eigen bedrijf en onderdelen en service-informatie bij Tesla konden betrekken. Tesla heeft echter de levering van onderdelen en informatie aan Autoskadestuen geblokkeerd.

Tesla heeft in Denemarken twee servicecentrums en gaat dit aantal volgens electrek.co voor eind 2016 gaat verdubbelen. Ondertussen weigert Tesla volgens Ellefsen zijn bedrijf een Tesla Approved Body Shop te maken.

Tesla accreditatie

Volgens Tesla kan ieder autoschadeherstelbedrijf 3.000 dollar per jaar betalen en dan Tesla accreditatie krijgen. Voor dit geld krijgen de bedrijven toegang tot technische informatie, 30 procent korting op onderdelen en worden ze Tesla Approved Body Shop.

Vorig jaar was er één Tesla Approved Body Shop in de Deense hoofdstad Kopenhagen. Sinds die tijd heeft Tesla wel twee andere schadebedrijven goedkeuring gegeven. De goedkeuring van Autoskadestuen wordt nog steeds geweigerd.

Maximum bereikt

Tesla Body Repair Program Manager Andy MacDonald zegt dat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s zijn marktcapaciteit heeft bereikt en het recht heeft om zelf autoschadeherstelbedrijven aan te wijzen. Tesla wil volgens MacDonald ook niet te veel bedrijven aanstellen omdat er in Europa onvoldoende capaciteit is om trainingen te geven.

In de Verenigde Staten volgt Tesla naar eigen zeggen de ‘Right to Repair’-wet. Volgens Ellefsen druist deze wet tegen de regels in die in Denemarken van kracht zijn. De advocaat van de Deen schrijft in een brief dat Deense onafhankelijke autobedrijven het recht hebben op technische informatie en om onderdelen te kopen die nodig zijn om een auto te repareren.

Ellefsen en zijn advocaat proberen via de Deense rechtbank hun gelijk af te dwingen. In januari van dit jaar nam Automotive Werkplaats een kijkje in de keuken bij Tesla.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Tesla boycot Deens autoschadeherstelbedrijf | Automotive Online

Tesla boycot Deens autoschadeherstelbedrijf

Redactie Redactie
• Laatste update:

Autoskadestuen A/S werd in mei 2015 opgericht door de Deense Tesla specialist Emil Ellefsen. Door de snelgroeiende populatie Tesla’s en omdat de eigenaren steeds vaker te maken kregen met gebrek aan service, besloot Ellefsen Tesla te verlaten om –samen met de door Tesla opgeleide technicus en monteur Hendrik Tidemand Jorgensen- een onafhankelijke Tesla schadewerkplaats en servicecentrum te beginnen.

Geen onderdelen en informatie

Volgens website Electrek.co, zijn Ellefsen en Jorgensen er van overtuigd dat ze konden investeren in hun eigen bedrijf en onderdelen en service-informatie bij Tesla konden betrekken. Tesla heeft echter de levering van onderdelen en informatie aan Autoskadestuen geblokkeerd.

Tesla heeft in Denemarken twee servicecentrums en gaat dit aantal volgens electrek.co voor eind 2016 gaat verdubbelen. Ondertussen weigert Tesla volgens Ellefsen zijn bedrijf een Tesla Approved Body Shop te maken.

Tesla accreditatie

Volgens Tesla kan ieder autoschadeherstelbedrijf 3.000 dollar per jaar betalen en dan Tesla accreditatie krijgen. Voor dit geld krijgen de bedrijven toegang tot technische informatie, 30 procent korting op onderdelen en worden ze Tesla Approved Body Shop.

Vorig jaar was er één Tesla Approved Body Shop in de Deense hoofdstad Kopenhagen. Sinds die tijd heeft Tesla wel twee andere schadebedrijven goedkeuring gegeven. De goedkeuring van Autoskadestuen wordt nog steeds geweigerd.

Maximum bereikt

Tesla Body Repair Program Manager Andy MacDonald zegt dat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s zijn marktcapaciteit heeft bereikt en het recht heeft om zelf autoschadeherstelbedrijven aan te wijzen. Tesla wil volgens MacDonald ook niet te veel bedrijven aanstellen omdat er in Europa onvoldoende capaciteit is om trainingen te geven.

In de Verenigde Staten volgt Tesla naar eigen zeggen de ‘Right to Repair’-wet. Volgens Ellefsen druist deze wet tegen de regels in die in Denemarken van kracht zijn. De advocaat van de Deen schrijft in een brief dat Deense onafhankelijke autobedrijven het recht hebben op technische informatie en om onderdelen te kopen die nodig zijn om een auto te repareren.

Ellefsen en zijn advocaat proberen via de Deense rechtbank hun gelijk af te dwingen. In januari van dit jaar nam Automotive Werkplaats een kijkje in de keuken bij Tesla.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.