Focwa: geen sprake van ruitparadox

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de uitzending van Radar werd er op basis van bovenstaande theorie gesteld dat er in de ruitschademarkt sprake is van oneerlijke concurrentie, en naar aanleiding van van deze uitzending zijn er nu kamervragen aan de minister van Economische Zaken gesteld.
Focwa Specialisten heeft het ministerie van EZ nu per brief laten weten hoe zij tegen deze materie aankijkt. Volgens de branchevereniging is er geen sprake van een paradox.

Focwa hekelt in de brief ook de onderzoeksmethode van Radar: er zou alleen zijn gekeken naar de prijs van de autoruitherstelwerkzaamheden en niet naar borging van kwaliteitseisen en welk type product geoffreerd is. “Verder trekt Radar harde conclusies op basis van een enkele vergelijking van 1 type auto, een VW Golf type 3. Voor dit type auto zijn daarnaast nog meerdere uitvoeringen van een voorruit verkrijgbaar, hetgeen nog maar eens aantoont dat een snelle vergelijking niet op deze wijze gemaakt moet worden”, aldus de vereniging. Het Verbond van Verzekeraars uitte eerder dezelfde kritiek op de uitzending.

Bij de Focwa zijn alle grote ruitschadeketens aangesloten, waaronder Glasgarage, Autotaalglas en Carglass, die in de uitzending werden genoemd als duurdere ketens. De andere branchevereniging voor ruitherstellers, Vasned, erkent juist wel de verzekeringsparadox. Zij uitte mede om die reden stevige kritiek op een rapport van de NMa, waaruit de mededingingsautoriteit concludeerde dat er op de schademarkt geen sprake is van oneerlijke concurrentie.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Focwa: geen sprake van ruitparadox | Automotive Online

Focwa: geen sprake van ruitparadox

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de uitzending van Radar werd er op basis van bovenstaande theorie gesteld dat er in de ruitschademarkt sprake is van oneerlijke concurrentie, en naar aanleiding van van deze uitzending zijn er nu kamervragen aan de minister van Economische Zaken gesteld.
Focwa Specialisten heeft het ministerie van EZ nu per brief laten weten hoe zij tegen deze materie aankijkt. Volgens de branchevereniging is er geen sprake van een paradox.

Focwa hekelt in de brief ook de onderzoeksmethode van Radar: er zou alleen zijn gekeken naar de prijs van de autoruitherstelwerkzaamheden en niet naar borging van kwaliteitseisen en welk type product geoffreerd is. “Verder trekt Radar harde conclusies op basis van een enkele vergelijking van 1 type auto, een VW Golf type 3. Voor dit type auto zijn daarnaast nog meerdere uitvoeringen van een voorruit verkrijgbaar, hetgeen nog maar eens aantoont dat een snelle vergelijking niet op deze wijze gemaakt moet worden”, aldus de vereniging. Het Verbond van Verzekeraars uitte eerder dezelfde kritiek op de uitzending.

Bij de Focwa zijn alle grote ruitschadeketens aangesloten, waaronder Glasgarage, Autotaalglas en Carglass, die in de uitzending werden genoemd als duurdere ketens. De andere branchevereniging voor ruitherstellers, Vasned, erkent juist wel de verzekeringsparadox. Zij uitte mede om die reden stevige kritiek op een rapport van de NMa, waaruit de mededingingsautoriteit concludeerde dat er op de schademarkt geen sprake is van oneerlijke concurrentie.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.