Verbreden naar meer merken via garageformule

In de werkplaats | Van de Wouw heeft een sterke connectie met EV’s

In de werkplaats • Het staat groot op de gevel van Vakgarage Van de Wouw in Waalwijk: EV-center. Het bedrijf is al jaren actief op het gebied van (hybride) elektrische auto’s en tegenwoordig ook lid van Moobi, een totaalconcept voor onderhoud en reparatie van EV’s.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
beeld: Hennie Keeris

Autobedrijf Van de Wouw in Waalwijk bestaat al sinds 1967. Sinds die tijd onderging het bedrijf vele veranderingen. Jarenlang was Van de Wouw Peugeot-dealer voor de regio, in latere jaren werden Mitsubishi en Hyundai de merken. Marcel van de Wouw (51) nam het familiebedrijf in 2002 over van zijn vader en besloot in 2019 lid te worden van Vakgarage. “We wilden meer merken auto’s in de werkplaats hebben en daar kan zo’n werkplaatslabel bij helpen”, zegt hij.

Outlander PHEV

Vanaf 2013 kwamen de eerste elektrisch aangedreven auto’s binnen bij de werkplaats. De Mitsubishi Outlander PHEV was jarenlang een succesnummer in de lease en een paar jaar later kwam de Hyundai Ioniq. Inmiddels is zo’n 20 procent van de auto’s in de werkplaats elektrisch of hybride. “En de verkoop van EV’s loopt goed. Eerst waren het leaserijders, die werden aangetrokken door het belastingvoordeel. Dat voordeel is nu veel minder, maar nu zie je dat de hoge brandstofprijs een enorme impuls geeft”, zegt Van de Wouw. “Bij particulieren komt daar de aankoopsubsidie bij.” De ondernemer schat in dat over vijf jaar nog maar de helft van de auto’s in zijn werkplaats enkel een verbrandingsmotor zal hebben. De elektrificering heeft invloed op zowel werkplaats als verkoop.

20 procent van de doorgangen is nu al elektrisch

“Voor de verkoop maakt het niet veel verschil, behalve dat onze verkopers ook moeten adviseren over zaken zoals opladen. Sommige klanten willen een eigen laadpaal of wallbox. In het onderhoud is het grootste verschil dat er veel níet hoeft te gebeuren. Geen olie verversen, veel minder werk aan de remmen. Geen bougies of luchtfilter. Banden slijten wel wat sneller, ook al omdat elektrische rijders vaak wat sneller optrekken. Dat biedt een extra contactmoment met de klant. Al met al draaien we per auto heel geleidelijk aan minder werkplaatsomzet. Daarom wilden we ook verbreden naar meerdere merken, via een garageformule.”

Laadpalen

Vakgarage, dat in april werd overgenomen door onderdelenleverancier LKQ Fource, biedt de aangesloten bedrijven sinds vorig jaar toegang tot Moobi, een label voor onderhoud en reparatie van EV’s. Van de Wouw hoefde voor de erkenning niet zo veel te doen. “Moobi eist onder meer dat je laadpalen plaatst. Maar zowel voor, als achter het bedrijf hadden we er al twee. Drie van onze monteurs zijn gecertificeerd voor het werken aan EV’s; de vierde, die net in dienst is, gaat binnenkort de cursus volgen. Het is ook niet zo heel spannend, dat onderhoud aan EV’s. Het gaat vooral om veiligheid. Die dikke gekleurde elektrische kabels kun je echt niet missen. De monteur draagt dikke rubberen handschoenen. En er komt een hekje rond de auto te staan. Voor de rest is het natuurlijk gewoon een auto.”

De kengetallen

Vakgarage Van de Wouw

wouw marcel van de vakgarage van de wouw hennie keerisAantal medewerkers: 9, waarvan 4 monteurs
Werkplaats: 600 m2
Aantal hefbruggen: 6 Aantal doorgangen per jaar: 4.750
Aantal apk-keuringen per jaar: 800
Occasions op voorraad: 40

Marcel van de Wouw

Bouwjaar: 1970
Thuissituatie: Getrouwd, 3 kinderen
Opleiding: IVA Driebergen
Loopbaan: Marcel is van onderaf begonnen in het familiebedrijf en werkte ook enkele jaren als monteur. Sinds 1992 in vaste dienst, in 2002 nam hij het bedrijf over.

Waterstof

Van de Wouw verwacht dat in de toekomst ook waterstofauto’s in zijn werkplaats te vinden zullen zijn. “Waterstof wordt het nieuwe diesel, de brandstof voor veelrijders. Wellicht moeten we dan extra ventilatiesystemen aanbrengen. Je wilt niet dat de waterstof zich bovenin de werkplaats ophoopt.” Ook connected cars gaan beslist het een en ander veranderen, denkt Van de Wouw. “Nu komen mensen nog voor software-updates naar ons bedrijf. Daar houden we niets aan over, maar het is altijd wel weer een contactmoment met de klant. De updates in Tesla’s gaan al lang op afstand. Als je het hebt over connected cars vind ik de belangrijkste vraag: naar wie gaat de data die de auto verstuurt? Naar de fabrikant, naar de dealer of naar het autobedrijf dat door de klant is aangewezen? Ik vertrouw erop dat partijen als Vakgarage onze belangen hierin zullen vertegenwoordigen.” Hoewel de focus in de werkplaats dus naar EV’s en hybrides verschuift, voert Van de Wouw grote reparaties zoals het vervangen van complete accupakketten niet zelf uit.

“Daarvoor zou je zo’n ouderwetse tweekoloms brug moeten hebben. We hebben enige tijd geleden juist geïnvesteerd in een paar mooie verzonken schaarbruggen van Autec. Die bieden de ruimte niet om een batterijpakket van onder de auto weg te nemen. Als ik de beslissing opnieuw kon nemen, zou ik er nu een tweekoloms brug bij zetten.”

Airco en bruggen

De bruggen waar Van de Wouw over beschikt zijn van Orlandini, Autec en een oudje van Union. De Orlandini gaat tot 5 ton en heeft oprijplaten. “Die gebruiken we vooral voor bedrijfswagens. Van klanten, maar ook onze eigen verhuurbussen. We hebben in totaal 32 auto’s in de verhuur via Autohopper. Voor de helft zijn dat personenauto’s en voor de helft bestelbussen. Die onderhouden we zelf, een prima concept. We halen extra omzet uit verhuur en hebben extra werk voor de werkplaats.”

Die werkplaats is overzichtelijk en schoon. Er staan enkel de meest gebruikte apparaten. Zoals airco-apparaten van Waeco en Texa/Explora, met het oude koudemiddel R134a en het nieuwe R1234yf. Uiteraard is er een bandenstraat, gecombineerd met een lift naar het op de etage gelegen bandenhotel. Daar worden op het moment zo’n 120 sets winterbanden bewaard. Uitlijnen gebeurt bij een bedrijf in de buurt. “Dat komt niet zo vaak voor en de investering is erg hoog”, vindt Van de Wouw. “Bovendien neemt dat equipment veel ruimte in.”

Van de Wouw heeft wel een onderdelenmagazijn, waarin onderdelen van de ‘eigen merk’-auto’s Mitsubishi en Hyundai op voorraad liggen. Voor de andere merken wordt geen voorraad aangehouden. Het bedrijf wordt vier keer per dag beleverd en dat blijkt ruim voldoende. Er zijn twee bulktanks met olie: 0W20 en 5W30. De 0W20 wordt onder meer in de Outlander met start-stop-systeem gebruikt. Daarnaast is er een oliekast met twaalf jerrycans olie in andere viscositeiten. “Er zijn er de laatste jaren diverse bijgekomen”, vertelt Van de Wouw. “Elke auto heeft zo’n beetje zijn eigen olie nodig. Op de lange termijn wordt dat natuurlijk weer minder. Dan zien we hier alleen nog maar EV’s.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

In de werkplaats | Van de Wouw heeft een sterke connectie met EV’s | Automotive Online
Verbreden naar meer merken via garageformule

In de werkplaats | Van de Wouw heeft een sterke connectie met EV’s

In de werkplaats • Het staat groot op de gevel van Vakgarage Van de Wouw in Waalwijk: EV-center. Het bedrijf is al jaren actief op het gebied van (hybride) elektrische auto’s en tegenwoordig ook lid van Moobi, een totaalconcept voor onderhoud en reparatie van EV’s.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
beeld: Hennie Keeris

Autobedrijf Van de Wouw in Waalwijk bestaat al sinds 1967. Sinds die tijd onderging het bedrijf vele veranderingen. Jarenlang was Van de Wouw Peugeot-dealer voor de regio, in latere jaren werden Mitsubishi en Hyundai de merken. Marcel van de Wouw (51) nam het familiebedrijf in 2002 over van zijn vader en besloot in 2019 lid te worden van Vakgarage. “We wilden meer merken auto’s in de werkplaats hebben en daar kan zo’n werkplaatslabel bij helpen”, zegt hij.

Outlander PHEV

Vanaf 2013 kwamen de eerste elektrisch aangedreven auto’s binnen bij de werkplaats. De Mitsubishi Outlander PHEV was jarenlang een succesnummer in de lease en een paar jaar later kwam de Hyundai Ioniq. Inmiddels is zo’n 20 procent van de auto’s in de werkplaats elektrisch of hybride. “En de verkoop van EV’s loopt goed. Eerst waren het leaserijders, die werden aangetrokken door het belastingvoordeel. Dat voordeel is nu veel minder, maar nu zie je dat de hoge brandstofprijs een enorme impuls geeft”, zegt Van de Wouw. “Bij particulieren komt daar de aankoopsubsidie bij.” De ondernemer schat in dat over vijf jaar nog maar de helft van de auto’s in zijn werkplaats enkel een verbrandingsmotor zal hebben. De elektrificering heeft invloed op zowel werkplaats als verkoop.

20 procent van de doorgangen is nu al elektrisch

“Voor de verkoop maakt het niet veel verschil, behalve dat onze verkopers ook moeten adviseren over zaken zoals opladen. Sommige klanten willen een eigen laadpaal of wallbox. In het onderhoud is het grootste verschil dat er veel níet hoeft te gebeuren. Geen olie verversen, veel minder werk aan de remmen. Geen bougies of luchtfilter. Banden slijten wel wat sneller, ook al omdat elektrische rijders vaak wat sneller optrekken. Dat biedt een extra contactmoment met de klant. Al met al draaien we per auto heel geleidelijk aan minder werkplaatsomzet. Daarom wilden we ook verbreden naar meerdere merken, via een garageformule.”

Laadpalen

Vakgarage, dat in april werd overgenomen door onderdelenleverancier LKQ Fource, biedt de aangesloten bedrijven sinds vorig jaar toegang tot Moobi, een label voor onderhoud en reparatie van EV’s. Van de Wouw hoefde voor de erkenning niet zo veel te doen. “Moobi eist onder meer dat je laadpalen plaatst. Maar zowel voor, als achter het bedrijf hadden we er al twee. Drie van onze monteurs zijn gecertificeerd voor het werken aan EV’s; de vierde, die net in dienst is, gaat binnenkort de cursus volgen. Het is ook niet zo heel spannend, dat onderhoud aan EV’s. Het gaat vooral om veiligheid. Die dikke gekleurde elektrische kabels kun je echt niet missen. De monteur draagt dikke rubberen handschoenen. En er komt een hekje rond de auto te staan. Voor de rest is het natuurlijk gewoon een auto.”

De kengetallen

Vakgarage Van de Wouw

wouw marcel van de vakgarage van de wouw hennie keerisAantal medewerkers: 9, waarvan 4 monteurs
Werkplaats: 600 m2
Aantal hefbruggen: 6 Aantal doorgangen per jaar: 4.750
Aantal apk-keuringen per jaar: 800
Occasions op voorraad: 40

Marcel van de Wouw

Bouwjaar: 1970
Thuissituatie: Getrouwd, 3 kinderen
Opleiding: IVA Driebergen
Loopbaan: Marcel is van onderaf begonnen in het familiebedrijf en werkte ook enkele jaren als monteur. Sinds 1992 in vaste dienst, in 2002 nam hij het bedrijf over.

Waterstof

Van de Wouw verwacht dat in de toekomst ook waterstofauto’s in zijn werkplaats te vinden zullen zijn. “Waterstof wordt het nieuwe diesel, de brandstof voor veelrijders. Wellicht moeten we dan extra ventilatiesystemen aanbrengen. Je wilt niet dat de waterstof zich bovenin de werkplaats ophoopt.” Ook connected cars gaan beslist het een en ander veranderen, denkt Van de Wouw. “Nu komen mensen nog voor software-updates naar ons bedrijf. Daar houden we niets aan over, maar het is altijd wel weer een contactmoment met de klant. De updates in Tesla’s gaan al lang op afstand. Als je het hebt over connected cars vind ik de belangrijkste vraag: naar wie gaat de data die de auto verstuurt? Naar de fabrikant, naar de dealer of naar het autobedrijf dat door de klant is aangewezen? Ik vertrouw erop dat partijen als Vakgarage onze belangen hierin zullen vertegenwoordigen.” Hoewel de focus in de werkplaats dus naar EV’s en hybrides verschuift, voert Van de Wouw grote reparaties zoals het vervangen van complete accupakketten niet zelf uit.

“Daarvoor zou je zo’n ouderwetse tweekoloms brug moeten hebben. We hebben enige tijd geleden juist geïnvesteerd in een paar mooie verzonken schaarbruggen van Autec. Die bieden de ruimte niet om een batterijpakket van onder de auto weg te nemen. Als ik de beslissing opnieuw kon nemen, zou ik er nu een tweekoloms brug bij zetten.”

Airco en bruggen

De bruggen waar Van de Wouw over beschikt zijn van Orlandini, Autec en een oudje van Union. De Orlandini gaat tot 5 ton en heeft oprijplaten. “Die gebruiken we vooral voor bedrijfswagens. Van klanten, maar ook onze eigen verhuurbussen. We hebben in totaal 32 auto’s in de verhuur via Autohopper. Voor de helft zijn dat personenauto’s en voor de helft bestelbussen. Die onderhouden we zelf, een prima concept. We halen extra omzet uit verhuur en hebben extra werk voor de werkplaats.”

Die werkplaats is overzichtelijk en schoon. Er staan enkel de meest gebruikte apparaten. Zoals airco-apparaten van Waeco en Texa/Explora, met het oude koudemiddel R134a en het nieuwe R1234yf. Uiteraard is er een bandenstraat, gecombineerd met een lift naar het op de etage gelegen bandenhotel. Daar worden op het moment zo’n 120 sets winterbanden bewaard. Uitlijnen gebeurt bij een bedrijf in de buurt. “Dat komt niet zo vaak voor en de investering is erg hoog”, vindt Van de Wouw. “Bovendien neemt dat equipment veel ruimte in.”

Van de Wouw heeft wel een onderdelenmagazijn, waarin onderdelen van de ‘eigen merk’-auto’s Mitsubishi en Hyundai op voorraad liggen. Voor de andere merken wordt geen voorraad aangehouden. Het bedrijf wordt vier keer per dag beleverd en dat blijkt ruim voldoende. Er zijn twee bulktanks met olie: 0W20 en 5W30. De 0W20 wordt onder meer in de Outlander met start-stop-systeem gebruikt. Daarnaast is er een oliekast met twaalf jerrycans olie in andere viscositeiten. “Er zijn er de laatste jaren diverse bijgekomen”, vertelt Van de Wouw. “Elke auto heeft zo’n beetje zijn eigen olie nodig. Op de lange termijn wordt dat natuurlijk weer minder. Dan zien we hier alleen nog maar EV’s.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.