Vijf vragen aan Christien den Uil over haar vertrek bij Vakgarage

Den Uil neemt afscheid van Vakgarage: ‘Formule kan de grootste worden’

5 vragen aan • Ze was 12 jaar lang het gezicht van Vakgarage en vertrok afgelopen week als directeur van de garageformule. Christien den Uil startte destijds met 107 leden en wist de formule te laten doorgroeien tot 325 vestigen. Ze is ervan overtuigd dat Vakgarage het grootste concept van Nederland kan worden.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Vakgarage voelt als mijn eigen kindje, mijn eigen bedrijf", aldus Christien den Uil die op 1 april als directeur vertrok bij de formule. (Foto: Vakgarage)

Het moet raar zijn om in deze coronacrisis afscheid te nemen van Vakgarage. Hoe voelt dat? 

“Jazeker, dat is heel bizar. We hebben deze beslissing al eerder dit jaar in gezamenlijk overleg genomen. Toen woedde de coronacrisis nog niet in alle hevigheid in Europa, anders had dit besluit misschien een andere wending genomen. Het is een zorgelijke situatie en ik ben wel bang voor faillissementen en een shake-out in de branche. Ik kan alleen maar hopen dat alle leden goed door de crisis heen komen en hun liquiditeit op orde hebben. Over de maand maart is er een goede omzet gedraaid bij onze leden. Juist nu veel mensen thuis moeten werken, gaan ze ook dingen regelen waar ze normaliter misschien minder aan toe komen. Ze willen dingen op orde hebben en plannen dus ook voor een onderhoudsbeurt of een bandenwissel.”

Heeft u met Vakgarage bereikt wat u wilde bereiken? 

“We hebben een hele mooie groei kunnen realiseren. Ik heb de omzet in de loop van de jaren zien vertienvoudigen. De organisatie is uitgegroeid tot een grote, professionele club met 325 leden en heeft alle potentie in zich om het grootste universele concept te worden van Nederland (de grootste op dit moment is Bosch Car Service, met 425 leden, red). We zijn een sterke marketinggedreven club die, zowel on- als offline, op alle mogelijke manieren zorgt dat klanten Vakgarage weten te vinden. Dat is een belangrijke kracht van het concept. Al het denkbare wat ondernemers aan ondersteuning verwachten van een formule dat bieden we. Dat is ook altijd mijn doel geweest.”

U denkt dus dat Vakgarage nog verder kan groeien?

“Ik heb een landelijke netwerk van 350 tot 400 leden altijd gezien als een streefaantal en denk zeker dat Vakgarage daar de komende jaren in een rustig groeitempo op afstevent. De formule is helemaal klaar voor de toekomst en het after coronatijdperk, ook wat betreft kennis en techniek is alles up to date. Dat moet ook wel, want behalve in de particuliere markt, bedienen we de zakelijke markt en moeten we dus ook jonge leaseauto’s goed kunnen servicen.”

Wat vond u het allerleukste aan uw werk?

“De pioniersfase in het begin was een grote uitdaging. Toen ik begon met 107 vestigingen stond Vakgarage er niet bepaald goed voor. Het toenmalige Van Heck (nu Fource) ondersteunde Vakgarage financieel en zo kreeg ik een jaarcontract: “probeer het maar een jaar”. Ik had meteen het gevoel dat niet alles uit de formule werd gehaald en had een grote drive om  verder uit te breiden. Als we weer een nieuw bedrijf hadden aangesloten, kon ik daar echt van genieten. Vakgarage heeft altijd gevoeld als mijn eigen bedrijf, mijn eigen kindje. Elke dag als ik in de auto stapte, was dat gevoel er. Die verbondenheid en saamhorigheid is sterk aanwezig bij de Vakgarage-leden, juist omdat we het universeel ondernemerschap goed begrijpen.”

Wat gaat u nu doen met al uw nieuw verworven vrije tijd?

“Het losmaken en afstand nemen van Vakgarage kost natuurlijk tijd, maar daar ben ik gelukkig stapsgewijs naar toegegroeid. Dit is gewoon een nieuwe fase. Ik moet er wel aan wennen, maar ben heel blij dat ik nu eindelijk meer tijd heb voor mezelf. Ik woon buiten en heb een grote tuin, dus eerst ga ik eens hard aan de slag met de renovatie van het huis en de tuin. En, als er leuke, nieuwe dingen op mijn pad komen in de branche, ga ik daar zeker over nadenken.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Den Uil neemt afscheid van Vakgarage: ‘Formule kan de grootste worden’ | Automotive Online
Vijf vragen aan Christien den Uil over haar vertrek bij Vakgarage

Den Uil neemt afscheid van Vakgarage: ‘Formule kan de grootste worden’

5 vragen aan • Ze was 12 jaar lang het gezicht van Vakgarage en vertrok afgelopen week als directeur van de garageformule. Christien den Uil startte destijds met 107 leden en wist de formule te laten doorgroeien tot 325 vestigen. Ze is ervan overtuigd dat Vakgarage het grootste concept van Nederland kan worden.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Vakgarage voelt als mijn eigen kindje, mijn eigen bedrijf", aldus Christien den Uil die op 1 april als directeur vertrok bij de formule. (Foto: Vakgarage)

Het moet raar zijn om in deze coronacrisis afscheid te nemen van Vakgarage. Hoe voelt dat? 

“Jazeker, dat is heel bizar. We hebben deze beslissing al eerder dit jaar in gezamenlijk overleg genomen. Toen woedde de coronacrisis nog niet in alle hevigheid in Europa, anders had dit besluit misschien een andere wending genomen. Het is een zorgelijke situatie en ik ben wel bang voor faillissementen en een shake-out in de branche. Ik kan alleen maar hopen dat alle leden goed door de crisis heen komen en hun liquiditeit op orde hebben. Over de maand maart is er een goede omzet gedraaid bij onze leden. Juist nu veel mensen thuis moeten werken, gaan ze ook dingen regelen waar ze normaliter misschien minder aan toe komen. Ze willen dingen op orde hebben en plannen dus ook voor een onderhoudsbeurt of een bandenwissel.”

Heeft u met Vakgarage bereikt wat u wilde bereiken? 

“We hebben een hele mooie groei kunnen realiseren. Ik heb de omzet in de loop van de jaren zien vertienvoudigen. De organisatie is uitgegroeid tot een grote, professionele club met 325 leden en heeft alle potentie in zich om het grootste universele concept te worden van Nederland (de grootste op dit moment is Bosch Car Service, met 425 leden, red). We zijn een sterke marketinggedreven club die, zowel on- als offline, op alle mogelijke manieren zorgt dat klanten Vakgarage weten te vinden. Dat is een belangrijke kracht van het concept. Al het denkbare wat ondernemers aan ondersteuning verwachten van een formule dat bieden we. Dat is ook altijd mijn doel geweest.”

U denkt dus dat Vakgarage nog verder kan groeien?

“Ik heb een landelijke netwerk van 350 tot 400 leden altijd gezien als een streefaantal en denk zeker dat Vakgarage daar de komende jaren in een rustig groeitempo op afstevent. De formule is helemaal klaar voor de toekomst en het after coronatijdperk, ook wat betreft kennis en techniek is alles up to date. Dat moet ook wel, want behalve in de particuliere markt, bedienen we de zakelijke markt en moeten we dus ook jonge leaseauto’s goed kunnen servicen.”

Wat vond u het allerleukste aan uw werk?

“De pioniersfase in het begin was een grote uitdaging. Toen ik begon met 107 vestigingen stond Vakgarage er niet bepaald goed voor. Het toenmalige Van Heck (nu Fource) ondersteunde Vakgarage financieel en zo kreeg ik een jaarcontract: “probeer het maar een jaar”. Ik had meteen het gevoel dat niet alles uit de formule werd gehaald en had een grote drive om  verder uit te breiden. Als we weer een nieuw bedrijf hadden aangesloten, kon ik daar echt van genieten. Vakgarage heeft altijd gevoeld als mijn eigen bedrijf, mijn eigen kindje. Elke dag als ik in de auto stapte, was dat gevoel er. Die verbondenheid en saamhorigheid is sterk aanwezig bij de Vakgarage-leden, juist omdat we het universeel ondernemerschap goed begrijpen.”

Wat gaat u nu doen met al uw nieuw verworven vrije tijd?

“Het losmaken en afstand nemen van Vakgarage kost natuurlijk tijd, maar daar ben ik gelukkig stapsgewijs naar toegegroeid. Dit is gewoon een nieuwe fase. Ik moet er wel aan wennen, maar ben heel blij dat ik nu eindelijk meer tijd heb voor mezelf. Ik woon buiten en heb een grote tuin, dus eerst ga ik eens hard aan de slag met de renovatie van het huis en de tuin. En, als er leuke, nieuwe dingen op mijn pad komen in de branche, ga ik daar zeker over nadenken.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.