Universeel begint maandelijkse consumentenveiling
Mede-eigenaar Theo Peeters richt zich daarbij volledig op de particuliere klant. “Wij denken dat particulieren niet snel een auto kopen bij een online veilinghuis terwijl het principe wel aan populariteit wint. Wij passen daar onze activiteit op aan. De dagen voor de veiling zijn er aparte kijkdagen voor consumenten. De veiling zelf zal langer duren dan een normale veiling omdat we alles goed willen uitleggen. Iedereen moet het kunnen begrijpen.”
Omloopsnelheid
Samen met de klant wordt de verkoopprijs van de auto bepaald. “Mocht de auto hiervoor gedurende de maand niet verkocht worden, dan adviseren wij om met een lagere aanvangsprijs, een groothandelsprijs, de veiling in te gaan”, legt Peeters uit. “Iedere maand willen we namelijk weer met vijftig nieuwe auto’s beginnen.”
Peeters wil met de veiling vooral de omloopsnelheid verhogen. Om genoeg auto’s en geïnteresseerden naar zijn bedrijf te halen is hij een marketingcampagne gestart. Prominente lokale mensen gaan een rol spelen bij de veilingen. Bij de veiling lopen verder technici die kleine reparaties kunnen uitvoeren en er worden workshops gegeven. “Het moet een gezellig evenement worden.”
Extra producten
Rijnland rekent per ingebrachte auto een fee. Daarnaast betaalt de koper van de auto op een veiling een opslag van 4% (de auto is rijklaar). Ook gaat Rijnland actief serviceproducten slijten. “Wij verkopen ook financieringen en verlengde garantieproducten. Wij willen de auto’s uiteraard in onderhoud houden”, aldus Peeters, die aangeeft een eigen garantie-afhandeling systeem te hebben opgetuigd. “Wij gaan ze niet herverzekeren. In plaats daarvan reserveren wij per auto een bedrag.”